2012-07-07, 00:18
Medlem
Sanazins avatar
Hej allesammans

Hoppas att jag inte bryter mot några regler nu, i sådana fall får någon hojta till.
Gör vanligtvis inga inlägg alls här men känner att det vore schysst att dela med sig av en varning så man inte råkar ut för det som jag råkade ut för.

Kort och gott råkade man ut för en bedragare på gulans.se vilket är likt blocket, annonsen i frågan är: http://www.gulans.se/umea/gigabyte-geforce-gtx-670-oc-581248.html

Vet dock inte hur länge till gulans kommer ha kvar annonsen då jag surfar runt på de vanligaste annonssidorna och ber de ta bort annonsen av personen i frågan, i vilket fall finns det bilder nedan:

I vilket fall som helst så gick det hela ut på att Mattias Forsberg angav att han har själv råkat ut för bedrägerier och ville därmed att man först sätter in 2800 kr på hans konto för att han sedan skulle skicka varan med posten. Talade med honom över telefon och han verkade vara en seriös person så man förde till slut över pengarna, och visst fick man ett kollid-nummer tillbaka.
Efter ett par dagar så kom paketet fram, men det visade sig att han har skickat ett Radeon 3850, vilket är ett värdelöst grafikkort, istället för den utannonserade 670GTX.

Nu är denna bedragare ej kontaktbar alls och polisanmälan är gjord, men en varning till er alla (och påminnelse till mig själv), se till att göra efterforskningar när det gäller sådant!

Jag är relativt datorkunnig och har i princip lyckats ta fram all information angående den Mattias Forsberg som bedragaren anser sig vara, nedan finner ni smått och gott:

Namn: Mattias Forsberg
Personnummer: 19790422-8611
Adress: Teaterallén 12 lgh 1206 903 64 Umeå
E-post av honom skickades från IP: 77.110.16.210 (Spårad till Umeå vilket är hans folkbokföringsort)
Facebook: https://www.facebook.com/Taurus1979 (Han har själv uppgett detta i en annons)
Mobiltelefon: 070-6891134 (Detta uppger han på Varje annons vilket har underlättat mitt sökande)
Hemtelefon: 090-690 84 66 (Verkar vara urkopplad)
Bank: Swedbank
Kontoinnehavare: Mattias Forsberg
Clearing: 8420 - 2
Kontonummer: 913 893 343 - 8

Han är tydligen dömd sedan tidigare med:
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3532425

Jag har nu anmält hans annonser som låg ute på blocket, gulans och ett par andra sidor så bara huvudannonsen har jag väntat med att rapportera, den försvinner så småningom med.

Bedragaren är polisanmäld med, jag antar att man får vänta och hoppas på det bästa.

God Kväll.

Edit: Lade till lite mer information
Senast redigerad av Sanazin 2012-07-07 kl. 00:34.
Citera
2012-07-07, 00:26
Medlem
will84s avatar
Tycker han ser ut som en (ursäkta uttrycket) datornörd som är ute på hal is.

Vem är så dum så att han uppger samma namn igen efter ha fått en dom på sig i sitt namn.
Jag menar ett kontantkort och webbcafé eller att gå via en proxy server är väl något som inte borde vara så svårt.

Klassar honom som en dum nörd som bor hemma hos morsan nere i källaren och har runt 60IQ.

Bra tråd!
Citera
2012-07-07, 02:15
Medlem
Jag hoppas faktiskt att det är han och att han åker fast igen.
Citera
2012-07-07, 03:39
Medlem
-latso-s avatar
Hur spårar ni en IP adress till en viss ort ?
Citera
2012-07-07, 08:28
Medlem
Sanazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -latso-
Hur spårar ni en IP adress till en viss ort ?

Det är relativt enkelt om man använder sig utav hotmail vilket jag gör, räcker med att högerklicka på ett meddelande i inkorgen och välja 'visa meddelandekälla' varav man får leta fram: X-Originating-IP: [x.x.x.x]. Annars funkar den här sidan bra med: http://whatismyipaddress.com/trace-email
Bedragaren i frågan använde sig av samma IP adress under hela mailkonversationen som pågick i 2-3 dagar, slarvigt.

Edit: Missförstod lite din fråga. Alltså, för att spåra en ip adress till en viss ort räcker det att man använder sig av till exempel den här hemsidan när man väl fått fram rätt ip: http://www.ip-adress.com/ip_tracer/
Senast redigerad av Sanazin 2012-07-07 kl. 08:40.
Citera
2012-07-07, 10:57
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanazin
Det är relativt enkelt om man använder sig utav hotmail vilket jag gör, räcker med att högerklicka på ett meddelande i inkorgen och välja 'visa meddelandekälla' varav man får leta fram: X-Originating-IP: [x.x.x.x]. Annars funkar den här sidan bra med: http://whatismyipaddress.com/trace-email
Bedragaren i frågan använde sig av samma IP adress under hela mailkonversationen som pågick i 2-3 dagar, slarvigt.

Edit: Missförstod lite din fråga. Alltså, för att spåra en ip adress till en viss ort räcker det att man använder sig av till exempel den här hemsidan när man väl fått fram rätt ip: http://www.ip-adress.com/ip_tracer/

Är du säker på att det är den bedragaren du nämner i tråden? Tillhör bankkontot honom?
Citera
2012-07-07, 11:12
Medlem
Sanazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Är du säker på att det är den bedragaren du nämner i tråden? Tillhör bankkontot honom?

Just angående bankkontot så är det han själv som har angett detta, det är alltså det bankkontot som användes vid inbetalningen, om bedragaren i själva verket är en "målvakt" eller inte kan jag ej svara på. Då ett paket skickades så vet jag att posten kräver legitimering då man anger ett avsändaradress för ett spårbart paket, vilket han slarvigt nog har gjort: http://cl.ly/3G2s1y422A0o1X2S3445
Söker man på clearingsnumret för bankkontot finns det en sannolikhet att den är öppnad i Umeå, dvs. informationen verkar väldigt tydligt peka ut denna person.

Edit: Något annat som får mig att misstänka att det är personen i frågan det handlar om är att det förmodligen inte är ett öppet trådlöst nätverk som han har använt sig utav då IP adressen returnerar timeouts sedan jag försökte kontakta honom för två dagar sedan.
Citera
2012-07-07, 14:53
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanazin
Just angående bankkontot så är det han själv som har angett detta, det är alltså det bankkontot som användes vid inbetalningen, om bedragaren i själva verket är en "målvakt" eller inte kan jag ej svara på. Då ett paket skickades så vet jag att posten kräver legitimering då man anger ett avsändaradress för ett spårbart paket, vilket han slarvigt nog har gjort: http://cl.ly/3G2s1y422A0o1X2S3445
Söker man på clearingsnumret för bankkontot finns det en sannolikhet att den är öppnad i Umeå, dvs. informationen verkar väldigt tydligt peka ut denna person.

Edit: Något annat som får mig att misstänka att det är personen i frågan det handlar om är att det förmodligen inte är ett öppet trådlöst nätverk som han har använt sig utav då IP adressen returnerar timeouts sedan jag försökte kontakta honom för två dagar sedan.

Posten kräver ingen leg när jag skickat postpaket.
Citera
2012-07-07, 15:06
Medlem
Sanazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Posten kräver ingen leg när jag skickat postpaket.

De gångerna jag har skickat ett spårbart postpaket till en privatperson (dvs. med kollid-nr) så har det varit ett krav i varje fall, de kanske tänjer på rutinerna hos vissa ombud.
Citera
2012-07-14, 12:43
Medlem
oxen79s avatar
Jag har gjort en affär med killen i fråga, men han vart inte nöjd med varan så nu ljuger han och hittar på en massa skit som inte är sant.

Har aldrig bott i Luleå till att börja med, har varit dit 2 gånger i mitt liv.

Denna person som han har en länk till som har åkt dit och fick en volta på 2-3 år det är någon annan människa.

Men uppgifterna stämmer och jag tänker anmäla den där "Sanazin" för förtal och kränkning.
Har samlat på mig material som jag skall använda emot honom... upprepade samtal, sms och nu detta.

Han är så rökt han kan bli, så lyssna inte på honom.
Senast redigerad av oxen79 2012-07-14 kl. 12:47.
Citera
2012-07-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxen79
Jag har gjort en affär med killen i fråga, men han vart inte nöjd med varan så nu ljuger han och hittar på en massa skit som inte är sant.

Har aldrig bott i Luleå till att börja med, har varit dit 2 gånger i mitt liv.

Denna person som han har en länk till som har åkt dit och fick en volta på 2-3 år det är någon annan människa.

Men uppgifterna stämmer och jag tänker anmäla den där "Sanazin" för förtal och kränkning.
Har samlat på mig material som jag skall använda emot honom... upprepade samtal, sms och nu detta.

Han är så rökt han kan bli, så lyssna inte på honom.

w00t?
Citera
2012-07-14, 12:55
Medlem
oxen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenrom
w00t?

Läs vad han sitter och ljuger om längst upp...

Han hänger ut mig som en idiot, har inte gjort ett skit emot honom.
Mer än sålt ett grafikkort som han försöker blåsa mig på.
Har skickat ett GTX 670 kort till honom, han påstår att det är något skit Raderon kort.

Han är sur för att han inte kan lura mig och har lekt detektiv och hänger ut mig för att han inte får igen sina pengar. Kommer aldrig att betala igen dem då han fått ett GTX 670 för dom pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in