2012-07-06, 10:00
Medlem
Vad kostar det i genomsnitt att genomföra ett stambyte i en bostadsrättsförening, per lägenhet?
Fuderar på att flytta in i en förening med 140 lägenheter och 7800 m2 yta, försöker räkna på hur stor underhållsfond som kommer krävas vid ett stambyte. Gissar att stambyte är den mest kapitalkrävande åtgärden en förening genomför, tacksam för info.
Citera
2012-07-06, 12:33
Medlem
mungs avatar
Det ska kosta min förening i runda slängar 150 000 kr per lägenhet, med badrum på ca. 6 kvm och där många lägenheter har två badrum. Era lägenheter verkar vara något mindre, men jag skulle gissa att det ändå landar där någonstans - alltså drygt 20 miljoner.
Citera
2012-07-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det ska kosta min förening i runda slängar 150 000 kr per lägenhet, med badrum på ca. 6 kvm och där många lägenheter har två badrum. Era lägenheter verkar vara något mindre, men jag skulle gissa att det ändå landar där någonstans - alltså drygt 20 miljoner.
Tack för svaret!

Fler som vill bidra med prisuppgifter? Vore intressant att veta hur mycket kostnaden kan variera.
Citera
2012-07-06, 19:25
Medlem
Jag känner till två föreningar som nyss genomfört sina ca 100 lägenheter i båda. Båda accepterade anbud på ca 15-16 miljoner och båda hamnade på kring 19-20 miljoner efter alla Äta listor och andra merkostnader.

Ifall du är intresserad så hade jag ringt föreningen och frågat hur mycket det accepterade anbudet är på och ifall det finns någon uppskattning på merkostnaderna.
Senast redigerad av Brollio 2012-07-06 kl. 19:28.
Citera
2012-07-07, 02:03
Medlem
lagartos avatar
Beror nog ganska mycket på när huset är byggt.
Antal våningar.
Ligger stammarna var för sig, eller kombistam.
Smala trapphus.
Hiss.
Vilken kvalite ska man ha på de nya installationerna.

Det finns massor av variablar. Omöjligt att ge ett svar.
Citera
2012-07-08, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Jag känner till två föreningar som nyss genomfört sina ca 100 lägenheter i båda. Båda accepterade anbud på ca 15-16 miljoner och båda hamnade på kring 19-20 miljoner efter alla Äta listor och andra merkostnader.

Ifall du är intresserad så hade jag ringt föreningen och frågat hur mycket det accepterade anbudet är på och ifall det finns någon uppskattning på merkostnaderna.

Eftersom stambyte är gjort i början på 90-talet i min förening så lär det väl inte behövas än på 20-30 år, därför finns knappast några offerter ute än Men jag vill ändå se om föreningen redan nu sparar tillräckligt mycket per år i sin underhållsfond för att komma upp i hela stambytesbeloppet (inkl lite marginal för övrigt underhåll) när det väl är dags att byta stammarna.
Citera
2012-07-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagarto
Beror nog ganska mycket på när huset är byggt.
Antal våningar.
Ligger stammarna var för sig, eller kombistam.
Smala trapphus.
Hiss.
Vilken kvalite ska man ha på de nya installationerna.

Det finns massor av variablar. Omöjligt att ge ett svar.

Ge fler än ett svar då Ge gärna ett intervall med högsta och lägsta kostnad per lägenhet beroende på vilka förutsättningar som finns i resp hus och förening?

Kan ju meddela att husen har 5 våningar, hiss och hyfsat smala trapphus. Vad har trapphusen med saken att göra förresten, stambyte avser väl rörledningar (även om man säkert måste bila upp t.ex. trapphus för att nå dessa rör)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in