Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2012-10-02, 13:00
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Absolut, tyvärr finns det ju enskilda uppfödare som helt klart missköter sig. Men reglerna är generellt betydligt hårdare i Sverige vilken talar för att köpa svensk är bättre. Dessutom stöder man ju inhemsk produktion vilket leder till att alla skattepengar hamnar i Sverige och man säkrar en hel del arbeten.

Tyvärr har ju Scan valt att bygga en anläggning i Polen för framställning av bacon vilket jag tycker är rent ut sagt förjävligt. Det är en av orsakerna till att jag försöker undvika Scans bacon.

Tjenis!

När jag bodde i Sverige för drygt 20 år sedan var jag i början av min karriär mycket för att dom gemensamma föreningarna skulle gynnas, så som Scan-syd eller Scan-ek och även Skåne-mejerierna, Skånska-Lantmännens lokalföreningar osv.
Jag var ganska mycket engagerad i LRF på den tiden, ja när dom var seriösa.
( LRF är huvudorganisationen som har starka band till alla dom andra och betyder Lantbrukarnas Riksförbund )även en del annat var kopplat dit som Föreningsbanken, Länsförsäkringar, SLMA, SLBO, senare även Kullenbergs, Kungsörnen, osv.
Men när det började slåss samman till rikstäckande organisationer så missade jag allt förtroende för dem.
Jag kan ge 1000 exempel på orättvisor som uppstod, mygleri osv.
Polen var redan på den tiden en stor leverantör av förnödenheter som gödning. Även "skit" foder köptes in från öststatsländer av Lantmännen.
Vi hade flera moderna slakterier i Skåne som Kävlinge och Kristianstad som var Scans, Livdjurs auktioner på dessa där det förmedlades prima djur för avel och uppfödning.
Nu är väl det mesta nerlagt och centraliserat, vilket leder till långa transporter för djuren och som du nämnde import från Polen.
Likaså hände det med Kronfågels slakterier i Gärsnäs och Kristianstad dom lades ner och nu föds fåglarna upp utomlands typ Polen och dom få som finns kvar i Skåne transporteras långa vägar till mellan Sverige. ( Ja Kronfågel ingår i samma koncern. )

Även stress under transporter utsöndrar hormoner och adrenalin vilket ger "slabbigare" kött.
Dessa löpande band dom numera har på stora slakterier medför att djuren inte alltid bedövas före slakt.
Det var stora rubriker även utomlands när Scan i Kristianstad slaktade "levande" grisar för dom hann eller missade att inte bedövas i el-badet före halsen skärs upp.
Och flera andra exempel kan ges.
Även import kött från mindre seriösa länder har sålts både som Svenskt och ekologiskt.
Det har på sin höjd packciterats i Sverige.
Många gånger kan man bara läsa tillverkat i EU, vilket innebär vilken öststat som helst kan vara producent.

Ja det blev en del utan för ämnet, men det är förklaringen till att Svenskt bacon är som det är i dagsläget.
Man kan också säga att det är fett fläsk hela skiten till organisationer i dag.

Rullkragen
Citera
2012-10-02, 13:05
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Nu har det ju hänt en del på 20 år men jag förstår att det förekommit en hel del mygel här och var. Jag har en viss inblick i Scans verksamhet och vet att det hänt en hel del för att minska på stressen hos grisarna. T.ex. så bedövas de i grupp tillsammans istället för att trängas fram en och en och bedövas. Iom att grisarna är folkdjur så känner de sig inte så stressade sålänge de får vara i grupp.

Jag har inte koll på uppfödardelen tyvärr så där kan jag inte uttala mig. En märkning man kan leta efter på charkprodukter är "Svenskt kött" eller "Alltid svenskt kött"(kommer inte ihåg exakta formuleringen men det är en blågul märkning). Det innebär att djuret är uppfött, slaktat, styckat och produkten packeterad i Sverige.
Citera
2012-10-02, 13:53
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Nu har det ju hänt en del på 20 år men jag förstår att det förekommit en hel del mygel här och var. Jag har en viss inblick i Scans verksamhet och vet att det hänt en hel del för att minska på stressen hos grisarna. T.ex. så bedövas de i grupp tillsammans istället för att trängas fram en och en och bedövas. Iom att grisarna är folkdjur så känner de sig inte så stressade sålänge de får vara i grupp.

Jag har inte koll på uppfödardelen tyvärr så där kan jag inte uttala mig. En märkning man kan leta efter på charkprodukter är "Svenskt kött" eller "Alltid svenskt kött"(kommer inte ihåg exakta formuleringen men det är en blågul märkning). Det innebär att djuret är uppfött, slaktat, styckat och produkten packeterad i Sverige.

Det var väl inte mer än drygt ett år sedan dom slaktade levande grisar i Kristianstad?

Ja det ligger en del i att de är flockdjur, men dom är också vanedjur.
Så miljö ombytet från gården till follorna på slakteriet stressar också.

Nällor ( el-påfösare ) används väl än i dag även om det går utanför reglerna.

Märkningen kan jag inte nu längre, men har för mig att EU räcker.

Ja det går lika djävligt till här jag numera är lantbrukare, det är fabriker som gäller.

Jag köpte för några år sedan en fastighet i Spanien för att få tillgång på en sorts Bananer som vi saknar här.
Var inbjuden till granngården som är gris uppfödare, blev förvånad över att det överhuvudtaget kan gå till så i ett EU land. Dessa grisar gick utomhus i stora cement behållare, som på skånska hade kallats för pisse-brunn. Ja dom hade piss upp till magen grisarna, det fans inte en möjlighet för dem att hitta en torr plats att ligga på. Sedan utfodrades dom med dåliga bananer, tomater och annat skit som bara tippades rakt in i pisset med en lastmaskin.
Måste varit en fantastisk miljö för grisarna och vilken super kvalitet köttet fått när grisarna har ätit sitt eget piss.

Så vi behöver inte åka speciellt långt för att se sådant som är betydligt värre.

Men jag tycker trots allt att det ändå inte ger rätt till att själva bete sig dåligt som lantbrukare och slaktare, för det finns dom som är ännu värre.

För att få bra bacon så krävs bra råvaror och dessa råvaror skall vara humant fram tagna.

Det går att få ekonomi även på seriösa lantbruk än i dag.

Rullkragen
Citera
2012-10-02, 15:26
Medlem
Quorthons avatar
Vore ju konstigt om de slaktade döda grisar. Såvida vi inte har zombiegrisar som härjar

Men det verkar ju faktiskt som att trenden går mot en ökande medvetenhet och vilja att gynna småskalig livsmedelsproduktion som satsar på kvalitet. Kanske inte nått lika långt inom köttproduktion/konsumtion som vissa andra livsmedel men ändå.
Citera
2014-09-06, 23:10
Medlem
"Danskarna kan man lita på när det kommer till mat."

Ja, om man tycker om att gynna en livsmedelsbransch där djuren har det "för jävligt" och där de i förebyggande syfte hårdmedicinerar med antibiotika så är det självklara valet att köpa danskt. Ideliga larm om salmonella och nu "grissjukan" .. nej tack, Jag åt också mycket danskt förr men det är länge sedan, jag har lärt mej att det enda som är någorlunda hållbart när det gäller seriös eller minst oseriös djurhållning och kvalite' är SVENSKT kött..

Ett svenskt tv-team var inne i Danmark och ville filma i grisstallarna, det fick de absolut inte göra.. gissa varför... och det har inte med risken för att smitta ner grisbesättingen, men möjligen tvärtom, eller att man helt enkelt inte ville visa hur illa deras grisar har det.
Citera
2014-09-06, 23:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappacalo

Ja, om man tycker om att gynna en livsmedelsbransch där djuren har det "för jävligt" och där de i förebyggande syfte hårdmedicinerar med antibiotika så är det självklara valet att köpa danskt. Ideliga larm om salmonella och nu "grissjukan" .. nej tack, Jag åt också mycket danskt förr men det är länge sedan, jag har lärt mej att det enda som är någorlunda hållbart när det gäller seriös eller minst oseriös djurhållning och kvalite' är SVENSKT kött..

Ett svenskt tv-team var inne i Danmark och ville filma i grisstallarna, det fick de absolut inte göra.. gissa varför... och det har inte med risken för att smitta ner grisbesättingen, men möjligen tvärtom, eller att man helt enkelt inte ville visa hur illa deras grisar har det.
Jag håller med dig om behandlingen om djuren i DK.
Speciellt tydligt det senaste.
Men det behöver inte betyda att de inte kan göra bra bacon.
Citera
2014-09-06, 23:43
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappacalo

Men felet är ju inte bara det. En Dansk fläskfile har jag köpt för 29,90 kg. Svensk brukar ligga runt 80. Så mycket billigare är det inte att föda upp grisar i Danmark.
Svenska bönder brukar dock inte kunna anpassa sig till verkligheten vad gäller kostnader.
En bonde som har 20 hektar mark och ex antal hundra grisar. Varför skall han ha en splitter ny traktor på 150 hk för? Anpassa era kostnader efter verkligheten bönder så skall vi nog köpa mer Svenskt.
Men en prisskillnad mellan 29,90 och 79,90 så nej tack. Det är inte värt merkostnaden.
Och ta idiotin med fläskfile märkt Svensk rapsgris. 179 kr kilot. Den som inte är stenrik måste ju vara gravt efterbliven som köper för det rövarpriset. Jag trodde att ocker var förbjudet i Sverige.
Citera
2014-09-07, 13:57
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Men felet är ju inte bara det. En Dansk fläskfile har jag köpt för 29,90 kg. Svensk brukar ligga runt 80. Så mycket billigare är det inte att föda upp grisar i Danmark.
Svenska bönder brukar dock inte kunna anpassa sig till verkligheten vad gäller kostnader.
En bonde som har 20 hektar mark och ex antal hundra grisar. Varför skall han ha en splitter ny traktor på 150 hk för? Anpassa era kostnader efter verkligheten bönder så skall vi nog köpa mer Svenskt.
Men en prisskillnad mellan 29,90 och 79,90 så nej tack. Det är inte värt merkostnaden.
Och ta idiotin med fläskfile märkt Svensk rapsgris. 179 kr kilot. Den som inte är stenrik måste ju vara gravt efterbliven som köper för det rövarpriset. Jag trodde att ocker var förbjudet i Sverige.

den prisskillnaden ligger inte på bonden. läste någonstans att skillnaden på svensk och dansk gris är 2-3:-/kg till bonden. vem är det som tar ut den höga mellanskillnaden egentligen?
för övrigt köpte jag dansk fläskkarré med "kort datum" (5 dagar) för 15:-/kg, vilka var betydligt finare än de jag köpt från scan nån vecka tidigare.
Citera
2014-09-07, 15:48
Medlem
Millediablos avatar
Det saknas lokala slaktare i Sverige. Själv försöker jag köpa mitt bacon på Taylor & Jones eller Kötthallen i Sundbyberg. Då slipper man vattenfylld plastpåse fylld med slamsor. Jag undrar om inte både Citygross & Coop skulle fixa bacon i affären, dom har ju liknande produkter idag som pancetta & rökt sidfläsk från Jokkmokk?
Ifrågasätt kvalitén på dom färdiga produkter som finns och be om bättre.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in