2012-10-02, 13:00
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Absolut, tyvärr finns det ju enskilda uppfödare som helt klart missköter sig. Men reglerna är generellt betydligt hårdare i Sverige vilken talar för att köpa svensk är bättre. Dessutom stöder man ju inhemsk produktion vilket leder till att alla skattepengar hamnar i Sverige och man säkrar en hel del arbeten.
Tyvärr har ju Scan valt att bygga en anläggning i Polen för framställning av bacon vilket jag tycker är rent ut sagt förjävligt. Det är en av orsakerna till att jag försöker undvika Scans bacon.
Tyvärr har ju Scan valt att bygga en anläggning i Polen för framställning av bacon vilket jag tycker är rent ut sagt förjävligt. Det är en av orsakerna till att jag försöker undvika Scans bacon.
Tjenis!
När jag bodde i Sverige för drygt 20 år sedan var jag i början av min karriär mycket för att dom gemensamma föreningarna skulle gynnas, så som Scan-syd eller Scan-ek och även Skåne-mejerierna, Skånska-Lantmännens lokalföreningar osv.Jag var ganska mycket engagerad i LRF på den tiden, ja när dom var seriösa.
( LRF är huvudorganisationen som har starka band till alla dom andra och betyder Lantbrukarnas Riksförbund )även en del annat var kopplat dit som Föreningsbanken, Länsförsäkringar, SLMA, SLBO, senare även Kullenbergs, Kungsörnen, osv.
Men när det började slåss samman till rikstäckande organisationer så missade jag allt förtroende för dem.
Jag kan ge 1000 exempel på orättvisor som uppstod, mygleri osv.
Polen var redan på den tiden en stor leverantör av förnödenheter som gödning. Även "skit" foder köptes in från öststatsländer av Lantmännen.
Vi hade flera moderna slakterier i Skåne som Kävlinge och Kristianstad som var Scans, Livdjurs auktioner på dessa där det förmedlades prima djur för avel och uppfödning.
Nu är väl det mesta nerlagt och centraliserat, vilket leder till långa transporter för djuren och som du nämnde import från Polen.
Likaså hände det med Kronfågels slakterier i Gärsnäs och Kristianstad dom lades ner och nu föds fåglarna upp utomlands typ Polen och dom få som finns kvar i Skåne transporteras långa vägar till mellan Sverige. ( Ja Kronfågel ingår i samma koncern. )
Även stress under transporter utsöndrar hormoner och adrenalin vilket ger "slabbigare" kött.
Dessa löpande band dom numera har på stora slakterier medför att djuren inte alltid bedövas före slakt.
Det var stora rubriker även utomlands när Scan i Kristianstad slaktade "levande" grisar för dom hann eller missade att inte bedövas i el-badet före halsen skärs upp.
Och flera andra exempel kan ges.
Även import kött från mindre seriösa länder har sålts både som Svenskt och ekologiskt.
Det har på sin höjd packciterats i Sverige.
Många gånger kan man bara läsa tillverkat i EU, vilket innebär vilken öststat som helst kan vara producent.
Ja det blev en del utan för ämnet, men det är förklaringen till att Svenskt bacon är som det är i dagsläget.
Man kan också säga att det är fett fläsk hela skiten till organisationer i dag.Rullkragen
Men jag tycker trots allt att det ändå inte ger rätt till att själva bete sig dåligt som lantbrukare och slaktare, för det finns dom som är ännu värre.