Citat:
Ursprungligen postat av TotenEngel
Jasså? I vilket land då? Om du påstår att Sd skulle vara nyfascistiskt så är du totalt dum i huvudet.
Definiera gärna var nyfascism är oxå tack.
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Vad är nyfascism för något och hur skiljer denna spännande ideologi sig från "gammelfascismen"?
Är det kanske så att nyfascisterna inte är fascister alls utan enbart lite lätt värdekonservativa, kulturnationalistiska och invandringskritiska? Men det kanske också är allt som krävs?
Angående nyfascism så har jag alltid uppfattat det som fascism efter andra världskriget. Kan ju även länka till wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Neo-fascism
Men eftersom de flesta här tycker wikipedia är censurerande judezigenare så såg jag att även ert kära metapedia också hade skrivit om skiten.
Citat:
Efter 1945, andra världskrigets slut i Italien har fascismen återvänt, redan 1946 bildades MSI som var öppet fascistiskt och elitsoldaten Junio Valerio Borghese som haft en ledande roll i Salórepubliken blev återigen aktiv inom politiken. Under en tid efter kriget och in på 70-80-talen skedde flera grova våldsdåd och terroristbrott i landet utförda som en del i en konflikt på gränsen till inbördeskrig mellan kommunister och fascister. En rad bombdåd som krävde många offer skedde, öppna stridigheter på gatorna och andra terrordåd utfördes av båda sidorna. Det hände att kravaller uppstod som blev mycket våldsamma, bland annat vänsterupploppen mot att fascister kunde komma in i regeringen i landet. Ett av de mest extrema dåden var bomben i Bolognas centralstation (det är dock okänt vilka som låg bakom dådet även om det ses som en del i dessa konflikter) och dådet där kommunister brände en fascists familj till döds i en anlagd brand.
Nyfascistiska grupper aktiva idag är bland annat CasaPound och Roberto Fiores parti Forza Nuova.
http://sv.metapedia.org/wiki/Nyfascism
Enligt mig så har SD många fascistiska drag i sig. T.ex. så är dom nationalistiska och vill hellre ha folkgemenskap än någon klasskamp, tredje positionsparti som står bortom höger- och vänsterskalan. Sen på senare tid har ju SDare förknippats med rörelser som EDL, SDL och sådana "paramilitära" grupper som fascisterna alltid brukar ha hängande efter sig. Sen så finns det ju visserligen lite småsaker som skiljer dom från traditionella fascister som att de t.ex. är demokrater.