Det här tar mig tillbaka !
I grundskolan gick jag konstant i samma klass som en kille, vi var alltid något utav varandras andrahandsvän. Trots att vi umgicks stundvis rätt mycket tror jag att jag inte en enda gång verkligen tänkt "vad kul det ska bli att träffa honom idag!". Han hörde dock av sig mycket och ville göra saker.
En söndag ringde han vid kanske 10-11:00 tiden. Jag orkade verkligen inte träffa honom så jag hittade på någon historia om "att jag måste städa rummet".. Detta trots att han VET att mitt rum i princip aldrig behövdes städas överhuvudtaget.
Någon timme efter ringer jag en gemensam klasskompis och vi beger oss ut på stan. Vad händer? Givetvis träffar vi den gemensamma vännen (Den förstnämnde, andrahandsvännen) på bussen intill stan. Jävligt pinsamt och jag fick ur mig "det gick snabbare än väntat att städa rummet.."
Jobbigt då, kul nu
Nu till tipsen:
Det är ett svårt läge. Speciellt när "alla" känner varandra. Men man kan väl alltid säga bara "Det vore kul, men jag har tyvärr andra planer idag. Vi hörs". Sedan (om det är en normal kompis som inte börjar göra en utredning på vad du ska göra, med vem, när..) är det bara att ringa/tacka ja till andra erbjudanden. Börjar kompisen göra en utredning, dumpa. Folk får f*n acceptera att man gör något annat och bjuder man inte in dom (Du, ska du hänga på eller?) så har dom ingen anledning att gräva. Ett nej är ett nej.
Givetvis är det trevligt av kompisen att fråga, men får de ett nej ska de kunna hantera det.