2012-07-05, 16:55
Medlem
GL-terrors avatar
Som rubriken säjer har en http://www.hobbex.se/sv/artiklar/radiostyrt/bilar/bransledrivet/1_6-1_5-bensin/hsp-warrior-mxt-15-truck-.html radiostyrd bil på 17 kg och 2,5 hp,65km/h ända gången det är kul att köra är när man har fått ett par järn i sej, om jag kör på tex en bil/hund/ staket, kan ja bli av med körkortet då eller hamnar det under vållande till skada? Ni förstår vad ja menar.

Är det brott eller oaksamhet? täcker min hemförsäkring sånt.
Citera
2012-07-05, 17:20
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Jag mejlade polisen en gång och frågade om jag kunde bli av med mitt körkort om jag cyklade i 50kmh på en 30kmh-sträcka. Om man kör 20kmh för fort på en 30kmh-sträcka, blir man ju som bekant av med körkortet.
Polisen svarade dock att eftersom cykel inte är ett körkortspliktigt fordon, kan man inte förlora körkortet på grund av fortkörning med cykel.

Detsamma borde rimligtvis gälla för leksaksbilen, även om du är alkoholpåverkad.
Citera
2012-07-05, 17:22
Medlem
GL-terrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
Jag mejlade polisen en gång och frågade om jag kunde bli av med mitt körkort om jag cyklade i 50kmh på en 30kmh-sträcka. Om man kör 20kmh för fort på en 30kmh-sträcka, blir man ju som bekant av med körkortet.
Polisen svarade dock att eftersom cykel inte är ett körkortspliktigt fordon, kan man inte förlora körkortet på grund av fortkörning med cykel.

Detsamma borde rimligtvis gälla för leksaksbilen, även om du är alkoholpåverkad.

Men kan man inte åka dit för sk"styrstångfylla" på cyckel?
Citera
2012-07-05, 17:47
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL-terror
Som rubriken säjer har en http://www.hobbex.se/sv/artiklar/radiostyrt/bilar/bransledrivet/1_6-1_5-bensin/hsp-warrior-mxt-15-truck-.html radiostyrd bil på 17 kg och 2,5 hp,65km/h ända gången det är kul att köra är när man har fått ett par järn i sej, om jag kör på tex en bil/hund/ staket, kan ja bli av med körkortet då eller hamnar det under vållande till skada? Ni förstår vad ja menar.

Nej, du blir inte av med körkortet för en sådan simpel sak. Hur ska vi veta vad din hemförsäkring täcker om du inte talar om vilka villkor den har?
Citat:
Men kan man inte åka dit för sk"styrstångfylla" på cyckel?
Nej, man kan inte åka dit för brott som bara finns i din fantasi.
Citera
2012-07-05, 18:18
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nej, du blir inte av med körkortet för en sådan simpel sak. Hur ska vi veta vad din hemförsäkring täcker om du inte talar om vilka villkor den har?

Nej, man kan inte åka dit för brott som bara finns i din fantasi.

Det finns visserligen inget brott som heter styrstångsfylla, men om man onykter på cykel orsakar en olycka så kan det resultera i straff (läs: vårdslöshet i trafik)
Citera
2012-07-05, 18:21
Medlem
Danro80s avatar
Citat:

Nu är detta en ren spekulation från min sida, men jag tycker inte att det låter orimligt att du skulle kunna dömas till skadegörelse eller vållande till kroppskada eller liknande.
Citera
2012-07-05, 19:00
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker

Sorry att jag kapar tråden lite...
Intressant! jag pratade också med polisen för något år sedan. Jag brukade nämligen cykla genom en liten by där det var 30. Eftersom det var ganska mycket nerför, och det är roligt att köra fort med cykel, kom jag oftast upp i mellan 60-70. Polisen sa att man har alltid ansvar för att hålla sig inom hastighetsbegränsningen, oavsett om man har hastighetsmätare eller inte. Iofs pratade vi aldrig om indraget körkort...

@TS: Man kan ju bli av med körkortet om man är odrägligt full på stan några gånger. Det kanske de kan ta till.
Citera
2012-07-05, 19:07
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicinen
Sorry att jag kapar tråden lite...
Intressant! jag pratade också med polisen för något år sedan. Jag brukade nämligen cykla genom en liten by där det var 30. Eftersom det var ganska mycket nerför, och det är roligt att köra fort med cykel, kom jag oftast upp i mellan 60-70. Polisen sa att man har alltid ansvar för att hålla sig inom hastighetsbegränsningen, oavsett om man har hastighetsmätare eller inte. Iofs pratade vi aldrig om indraget körkort...

@TS: Man kan ju bli av med körkortet om man är odrägligt full på stan några gånger. Det kanske de kan ta till.
Det är klart att man egentligen borde hålla sig inom hastighetsbegränsningarna, oavsett vad man färdas med. Hastighetsböter går ju att få även på cykel.
Men, som sagt så var det beskedet jag fick av polisen att det inte är möjligt att förlora bilkörkort på grund av förhavanden på cykel.
Citera
2012-07-05, 19:58
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Det finns visserligen inget brott som heter styrstångsfylla, men om man onykter på cykel orsakar en olycka så kan det resultera i straff (läs: vårdslöshet i trafik)
Javisst, men det är en helt annan sak.
Citera
2012-07-06, 00:41
Medlem
Leksaken är att betrakta som just en leksak(Jag är själv mycket förtjust i sådana där). Det gäller samma sak om du med tennisracket slår en sten genom en ruta på fyllan, dvs du får ersätta skadan ur egen ficka eller blanda in eventuella försäkringsbolag om du har någon som omfattar händelsen.

Beträffande körkortet så är det närmaste som kan bli aktuellt om du är så plakat att den skadade tillkallar polis som bedömer att du kan omhändertas enligt LOB. DET kan i sin tur leda till indraget körkort eller yrkesförarlicens om det händer för ofta.

Att notera i sammanhanget: De som kör radiostyrt organiserat i föreningar lyder via bilsportförbundet under riksidrottsförbundets regler och där förbjuds alkoholförtäring i samband med föreningsaktiviteter.
Citera
2012-07-11, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80

På tal om detta, och jag vet att det inte finns någon uttalad lagtext som möjliggör utandningsprov på cyklister, men jag läste nyss att en person ska åtalas för "mopedfylla"

http://www.unt.se/uppsala/atalas-for-mopedfylla-1792866.aspx
En 33-årig man från Västsverige åtalas vid Uppsala tingsrätt för rattfylleri efter att han kört moped i Uppsala berusad i början av juli.
Enligt åtalet hade han en alkoholkoncentration i utandningsluften på 0,67 milligram per liter när han kontrollerades på Kungsgatan. 33-åringen har erkänt brott.

Nu blev det hela artikeln, men den var så kort att det var omöjligt att sammanfatta den på mindre text utan att göra det obegripligt.
Vad krävs för att lyfta detta fylleri till 'rattfylla'? Måste det vara en s.k. EU-moped eller går det att döma rattfylla på en oregistrerad apparat som i stort sett jämställs med cykel, förutom 15-årsgränsen och de fåtalet undantag där den inte får köras på cykelbana?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in