2012-07-05, 15:17
Medlem
Var inne i den nyöppnade matbutiken i Sundbyberg (vid McDonalds om någon bryr sig) och de har wagyu från Australien- oxfilé för 400 kr kilot! Det låter sanslöst billigt för mig, vad kan det tänkas vara för kvalité? Det var rött som en vanlig biff. Hur är kvalitén på wagyu från Australien i genomsnitt? Vad för wagyu får man för det priset i normala fall? Notera att de har kött från slaktare (Tranhems gård).
Citera
2012-07-05, 15:26
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Var inne i den nyöppnade matbutiken i Sundbyberg (vid McDonalds om någon bryr sig) och de har wagyu från Australien- oxfilé för 400 kr kilot! Det låter sanslöst billigt för mig, vad kan det tänkas vara för kvalité? Det var rött som en vanlig biff. Hur är kvalitén på wagyu från Australien i genomsnitt? Vad för wagyu får man för det priset i normala fall? Notera att de har kött från slaktare (Tranhems gård).

Jadu.. det måste vara fel. Måste ha glömt minst en nolla.
Citera
2012-07-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Jadu.. det måste vara fel. Måste ha glömt minst en nolla.

Enligt "matmästaren" eller vad personen kallas i disken var det 100% wagyu till 450 kr kilot för oxfilé, 399 för entrecote och 349 för ryggbiff (ungefär). Han motiverade detta med att det inte var japanskt utan från Nya Zeeland vilket självklart innebar lägre pris. Jag har kontaktat butikschef för svar men något är ju fel någonstans. Annars är det bara att köpa upp allt de har.
Citera
2012-07-06, 12:11
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Wagyu är ko-rasen. När det kommer till Kobe så är det hur de har behandlat djuret för att få köttet så mamorerat som möjligt. Finns även Wagyu i Filippinerna som är väldigt billig. Så det är skillnad på Kobe-Wagyu och annan Wagyu.
Citera
2012-07-06, 13:17
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Wagyu är ko-rasen. När det kommer till Kobe så är det hur de har behandlat djuret för att få köttet så mamorerat som möjligt. Finns även Wagyu i Filippinerna som är väldigt billig. Så det är skillnad på Kobe-Wagyu och annan Wagyu.

Ja, men priset trappas ändå upp väldigt, väldigt mycket på grund av rasens kvalité.
Rasen är också i sig lite svårare att föda upp bra.

450 spänn för wagyu-filé är suspekt billigt, sålänge den inte är urkass och knappt borde marknadsföras med wagyunamnet.
Citera
2012-07-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF

Klart det är skillnad på kobebiff och wagyu från andra länder. Det största problemet är att de har biffar från andra raser till ungefärligen samma pris, vilket får mig att undra. Köttet i sig var i stort sett enbart rött, marmoreringsgraden såg ut att vara typ 2, vilket knappast är något som utmärker wagyu.
Citera
2012-07-06, 17:49
Medlem
Fick svar idag. Det var tydligen "100 % grainfed beef från Australien" så då är allting lugnt. Jag frågade om marmoreringsgrad på det de beställer, om det var 100 % wagyukossor och andra frågor som de sket i att svara på. 100 % grain fed var allt jag fick veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in