Flashback bygger pepparkakshus!
2012-07-05, 14:47
Medlem
lithionits avatar
Har sån grym jävla ångest nu. Köpte vacuumförpackad gravad lax på extrapris i måndags som gick ut samma dag. Men vart extremt korkad åt hälften i tisdags och resten igår fast det hade gått ut luktade inte så fräscht heller men jag var så hungrig att jag inte tänkte efter.

Så nu är jag jättenojig över att jag fått i mig det för just vacuumförpackad fisk ska vara rena "växthuset" för botulism bakterier. Symptomen kan vara fördröjda i flera dagar.

Vill inte uppsöka vården iaf inte i den stad jag bor i nu för jag har varit jättehypokondrisk för ett par år sedan när jag hade paniksyndrom. Såg på vc att jag hade diagnosen "rädsla för sjukdom" vilket är orättvist iom att jag numer går dit max 2 ggr om året. Men de tar en inte på allvar känns det som.
Att söka akut vill jag inte heller för en bekant jobbar på akuten där jag bor. vore jättepinsamt om det inte var nåt.

Högst troligen är det inga fara men känner mig väldigt orolig ändå eftersom det ofta leder till döden.
Hur skulle ni göra i min situation ? Och kanske framförallt är det nån mer som råkat äta utgången vacuumförpackad fisk?
Citera
2012-07-05, 14:54
Medlem
RazorTongues avatar
Du lär märka om du blir sjuk, och det skulle du bli ganska fort.
Citera
2012-07-05, 15:20
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Har sån grym jävla ångest nu. Köpte vacuumförpackad gravad lax på extrapris i måndags som gick ut samma dag. Men vart extremt korkad åt hälften i tisdags och resten igår fast det hade gått ut luktade inte så fräscht heller men jag var så hungrig att jag inte tänkte efter.

Så nu är jag jättenojig över att jag fått i mig det för just vacuumförpackad fisk ska vara rena "växthuset" för botulism bakterier. Symptomen kan vara fördröjda i flera dagar.

Vill inte uppsöka vården iaf inte i den stad jag bor i nu för jag har varit jättehypokondrisk för ett par år sedan när jag hade paniksyndrom. Såg på vc att jag hade diagnosen "rädsla för sjukdom" vilket är orättvist iom att jag numer går dit max 2 ggr om året. Men de tar en inte på allvar känns det som.
Att söka akut vill jag inte heller för en bekant jobbar på akuten där jag bor. vore jättepinsamt om det inte var nåt.

Högst troligen är det inga fara men känner mig väldigt orolig ändå eftersom det ofta leder till döden.
Hur skulle ni göra i min situation ? Och kanske framförallt är det nån mer som råkat äta utgången vacuumförpackad fisk?

Om du ätit så pass mycket så skulle du säkert redan fått symtomen. Om fisken varit i kylen så är det nog inga problem, det skulle vara värre om fisken stått i rumstemperatur!

Får du symtom som kräkningar och diarré så går du till läkaren såklart. Botulism går att bota om man agerar snabbt!
Citera
2012-07-05, 16:02
Medlem
Veeoons avatar
Det är ingen fara. Klart man ska försöka hålla sig till utgångsdatumen men du får tänka på att dom är satta med lite marginal. Typ mjölk håller säkert tre dagar efter utgångsdatumet. Det bästa man kan göra med livsmedel är att lukta på dom och avgöra. Blir du sjuk så går du till sjukhuset men du behöver nog inte oroa dig.
Citera
2012-07-05, 21:39
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Om du ätit så pass mycket så skulle du säkert redan fått symtomen. Om fisken varit i kylen så är det nog inga problem, det skulle vara värre om fisken stått i rumstemperatur!

Får du symtom som kräkningar och diarré så går du till läkaren såklart. Botulism går att bota om man agerar snabbt!

hade lite halv ångestattack när jag skrev det förut idag, men känner mig rätt trygg nu. Men man blir inte nödvändigtvis sjuk direkt. Det kan ta flera dagar tills det visar sig.

Jag ska aldrig köpa nån form av vacuumförpackad fisk som inte har minst 2 veckor tills utgångsdatumet. Men det är så sjukt långa bästföredatum också på vacuumförpackat kött/fisk. alldeles för länge egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in