2012-07-04, 02:54
Medlem
Alcoholocaust-s avatar
Tjenare. Fick utskrivet oxazepam 30 mg x3 dagligen mot ångest då jag var 18, nu är jag snart 22 och har under åren bytt preparat men har hamnat på en dos av 12 mg ikto om dagen. Nu undrar jag, kan jag någonsin sluta mera?
Har försökt CT, trappa ner, osv gång på gång på gång och varje gång jag börjar nyktra till från bensoruset så upptäcker jag hur jävla mycket jag har glömt och hur skönt det är att känna något, även om man bara mår illa. Men endå hämtar jag av gammal vana iktoburkjäveln varannan vecka
av gammal vana.
Pga. detta har jag även försökt ta livet av mig för att slippa bensoveven. Har trappat ner nu i 3 månader på egen hand och ligger på stadiga 4 mg per dag (mest för att slippa skakningarna och tinnitusen, som är de första symptomen på att man tänder av, iaf för mig). Känner mig stundom så jävla utanför, då andra i min ålder har flickvänner, hobbyer, sex, jobb och livslust. Försöker vara aktiv och umgås med andra men apatin lyser som mest när jag är med andra. Har även fått fängelsedomar kommande pga bensobruket. Känner mig som 40 år äldre än vad jag är. Livet har blivit ett helvete pga benson, minns aldrig något, har dålig attityd (enligt andra), ljuger, stjäl, släkten vill ej veta av mig även om jag har försökt förklara vad bensodiazepiner är. Det värsta är att jag kommer att ha ångest även om jag går så långt i min nedtrappning att jag slutar av helt. Vård är uteslutet.

Nu till frågan, har jag fått allvarliga neurologiska skador pga benso-käkandet som har pågått i snart 4 år i hög dos under hjärnans viktigaste utvecklingsfas? Kommer jag någonsin mera att lära mig hantera sociala situationer såsom en normal vuxen mänska?

Ähh.. ville bara skriva av mig.
Senast redigerad av Alcoholocaust- 2012-07-04 kl. 02:59.
Citera
2012-07-04, 03:06
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcoholocaust-

Nu till frågan, har jag fått allvarliga neurologiska skador pga benso-käkandet som har pågått i snart 4 år i hög dos under hjärnans viktigaste utvecklingsfas? Kommer jag någonsin mera att lära mig hantera sociala situationer såsom en normal vuxen mänska?

Ähh.. ville bara skriva av mig.

Hej,

Jag tror hjärnan återhämtar sig ganska bra, i ditt fall lär det kanske ta tid, men någon permanent skada tror jag inte du har fått.

För att lära dig hantera sociala situationer så måste du träna på det, benso ger dig ingen träning.
Fortsätt trappa ner och lycka till.
Citera
2012-07-04, 03:20
Medlem
Alcoholocaust-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Hej,

Jag tror hjärnan återhämtar sig ganska bra, i ditt fall lär det kanske ta tid, men någon permanent skada tror jag inte du har fått.

För att lära dig hantera sociala situationer så måste du träna på det, benso ger dig ingen träning.
Fortsätt trappa ner och lycka till.

Har bara 3 månader på mig att trappa ut helt och tror ej jag pallar det.
Kåken kallar i september och här var jag bor så får man 14 dagar med klordiaexpozid (risolid här) att trappa ner på (så jag måste ju sluta någon gång ändock).
Måste även tillägga att jag hamnade på akuten pga hjärtflimmer och någon form av delirium för 2 månader sedan pga den minskade dosen. Har dock äntligen insett att det inte hjälper att dricka till för att underlätta ATn, så rör knappt en öl längre. Känns lite som om läkarn (skrev ut på första besöket) berövat den bästa stunden av en mänskas liv utan varning.
Tog flera månader innan jag insåg att det jag åt var beroendeframkallande, på en helt annan nivå än vad jag trodde "beroendeframkallande" betydde. Man vill bara explodera och slå läkarn på käften, bränna ner sitt hus med sig själv inni och hoppas att reinkarnation existerar - dock så har jag ju lugnande att ta så jag glömmer att jag har ett problem med lugnande. Doktorjäveln sänkte inte ens till 8 mg/dag fast jag frågade specifikt om dosminskning i början av detta år.
Känner mig ganska ensam om att vara den enda i min ålder med bensoproblem av denna klass.
Senast redigerad av Alcoholocaust- 2012-07-04 kl. 03:31.
Citera
2012-07-04, 03:21
Medlem
Alcoholocaust-s avatar
felpost
Senast redigerad av Alcoholocaust- 2012-07-04 kl. 03:26.
Citera
2012-07-04, 06:36
Medlem
Nu är det lite bråttom eftersom du ska in i september. Och jag har hört att där tar de ingen
som helst hänsyn till att man är beroende utan det blir ett AT direkt som ingen tar hänsyn till och
man får själv gå omkring där och gå igenom alla faser helt ensam.

Så vad du måste göra är att kontakta din vårdcentral och be om en remiss till en beroende-
klinik. Jag är inte säker på om det behövs remiss men titta i telefonkatalogen var den
närmaste finns och fråga om remiss behövs.
För du måste bli av med det innan september, för som sagt, där blir det ett AT som kallas
duga i din ensamhet och det ska du verkligen inte behöva.

Men om du ändå vill försöka sätta ned själv så är det ju 5 mg var tredje dag som
rekommenderas när man ska sätta ned. Med största sannolikhet blir det oerhört jobbigt
men du måste stå ut med tanke på omställningen i september. Där har du ju ingen att
prata med. Men har du någon i din omgivning som kan stötta dig ?

!
Citera
2012-07-04, 06:59
Medlem
Alcoholocaust-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Nu är det lite bråttom eftersom du ska in i september. Och jag har hört att där tar de ingen
som helst hänsyn till att man är beroende utan det blir ett AT direkt som ingen tar hänsyn till och
man får själv gå omkring där och gå igenom alla faser helt ensam.

Så vad du måste göra är att kontakta din vårdcentral och be om en remiss till en beroende-
klinik. Jag är inte säker på om det behövs remiss men titta i telefonkatalogen var den
närmaste finns och fråga om remiss behövs.
För du måste bli av med det innan september, för som sagt, där blir det ett AT som kallas
duga i din ensamhet och det ska du verkligen inte behöva.

Men om du ändå vill försöka sätta ned själv så är det ju 5 mg var tredje dag som
rekommenderas när man ska sätta ned. Med största sannolikhet blir det oerhört jobbigt
men du måste stå ut med tanke på omställningen i september. Där har du ju ingen att
prata med. Men har du någon i din omgivning som kan stötta dig ?

!

De enda i min närhet som vet vad det handlar om är andra bensoberoende individer som är 20 år äldre än mig. 5 mg per tredje dag rekommenderad dos? Du menar alltså att jag borde trappa ut hela allt på en vecka, och att det är rekommenderat?

Hinner ungefär trappa ut med måttligt uthärdliga AT-problem om jag droppar 1 mg var 3-4e vecka.
Senast redigerad av Alcoholocaust- 2012-07-04 kl. 07:03.
Citera
2012-07-04, 07:30
Medlem
Citat:
De enda i min närhet som vet vad det handlar om är andra bensoberoende individer som är 20 år äldre än mig. 5 mg per tredje dag rekommenderad dos? Du menar alltså att jag borde trappa ut hela allt på en vecka, och att det är rekommenderat?

Hinner ungefär trappa ut med måttligt uthärdliga AT-problem om jag droppar 1 mg var 3-4e vecka.

Nja, jag kanske inte är helt rätt person när det gäller detta preparat.
Jag har bara Oxy att utgå ifrån och det kanske inte är samma doseringar så att man
kan jämföra på samma sätt.......????

Såg i efterhand att du själv vet vilka doser som gäller vid utsättning.
Senast redigerad av hustlebustle 2012-07-04 kl. 07:37.
Citera
2012-07-04, 07:34
Medlem
Dubbelpost
Citera
2012-07-04, 07:37
Medlem
Alcoholocaust-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Nja, jag kanske inte är helt rätt person när det gäller detta preparat.
Jag har bara Oxy att utgå ifrån och det kanske inte är samma doseringar så att man
kan jämföra på samma sätt.......????

Kanske att någon annan kan detta med utsättning i denna situation ????

Klonazepam är en bensodiazepin, alltså ett lugnande medel med andra ord. "Oxy" är en opioid/opiat, smärtstillande alltså. Båda beroendeframkallande men helt skilda narkotikagrupper. Dessutom har jag för mig att man inte kan dö av en opiat-AT, även om den är helvetisk. Nej man kan inte jämföra milligrammen i detta fall dels för att:
A. Det är olika narkotikagrupper
B. Det går inte ens mellan bensodiazepiner att räkna 5 mg av något som lika mycket som 5 mg av något annat p.g.a. att de har olika effekter, och olika potens, dock är det gemensamma att de är lugnande.

EDIT: enligt rekommenderat långsamt avtrappnignsschema skall man droppa 2 % av dosen var 3 eller 4 vecka om man känner sig redo att minska. Efter några månader skall man minska med 5 % var 3-4e vecka. Dessa scheman kan dock ta upp till över ett halvår (?) att genomföra och man kan ändå känna en del at-symptom efteråt.
Senast redigerad av Alcoholocaust- 2012-07-04 kl. 07:41.
Citera
2012-07-04, 07:56
Medlem
Citat:
Klonazepam är en bensodiazepin, alltså ett lugnande medel med andra ord. "Oxy" är en opioid/opiat, smärtstillande alltså. Båda beroendeframkallande men helt skilda narkotikagrupper. Dessutom har jag för mig att man inte kan dö av en opiat-AT, även om den är helvetisk. Nej man kan inte jämföra milligrammen i detta fall dels för att:
A. Det är olika narkotikagrupper
B. Det går inte ens mellan bensodiazepiner att räkna 5 mg av något som lika mycket som 5 mg av något annat p.g.a. att de har olika effekter, och olika potens, dock är det gemensamma att de är lugnande.

EDIT: enligt rekommenderat långsamt avtrappnignsschema skall man droppa 2 % av dosen var 3 eller 4 vecka om man känner sig redo att minska. Efter några månader skall man minska med 5 % var 3-4e vecka. Dessa scheman kan dock ta upp till över ett halvår (?) att genomföra och man kan ändå känna en del at-symptom efteråt.

Skjuter från höften och tror att han med "Oxy" syftade till Oxazepam.
Citera
2012-07-04, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryPotter123
Skjuter från höften och tror att han med "Oxy" syftade till Oxazepam.

Hon med Oxy syftade på OxyContin.
Citera
2012-07-04, 09:48
Bannlyst
stackars dig...

Jag menar det.

Tycker det är synd att jag som vill ha benzo mot tillfälliga panikatacker (Sällan) inte kan få det, hellre skall man ta "ssri". Men palla alla biverkningarna när jag bara har PA någon gång i månaden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in