2012-07-03, 22:21
Medlem
Kanske inte UE enligt vissa, men då anläggningar och den infrastruktur som hör till energiförsörjningen kan vara av stort intresse för oss så får ni allt acceptera tråden här. Ett exempel på ett stort avbrott fann jag på Wikipedia-artikeln om Com Hem:

Citat:
2009-05-05 Slutade i hela landet plötsligt Com Hems TV-sändningar, IP-telefoni, Hemsida och internetuppkopplingar att fungera för 800 000 kunder. Detta på grund av ett åsknedslag kl 19:47 då en 400 kV stamnätsledning vid Hall i Södertälje tillhörande Svenska Kraftnät träffades av blixten.[16][17] Enligt informationschefen Janna Scheibye på Com Hem berodde felet på ett strömavbrott i utsändningscentralen i Nacka.[18] Vid 23-tiden fungerade allt igen, enligt Maria Stråhle på Com Hem.[19] Dagen efteråt kritiserade flera tunga myndighetspersoner bolagets sätt att hantera driften:

Christoffer Karsberg, Post- och telestyrelsen:
Vi ser det här som en allvarlig incident som vi behöver granska nu.[18]
Svante Nygren, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap:
Avbrottet är "anmärkningsvärt" eftersom ett fel i en punkt slog ut så mycket av tjänsterna.[18]
SVTs VD Eva Hamilton:
Det tyder på allvarliga brister i säkerheten. Det är någonting som fungerat väldigt illa i det här fallet.[18]

Det här är ju ofta känsliga saker, så det är upp till var och en hur mycket man vill skriva ut. Speciellt längre tillbaka, under 80-talet kanske främst, ryktades det ju ofta om att ryssarna var ute och prövade svagheter när sånt här hände. Sedan, i nutid, har säkert driftsäkerheten försämrats vilken kan ligga bakom en del av nutidens motsvarigheter. Som när en dator (tror jag det var) hos mobiloperatören Tre - på huvudkontoret i Stockholm typ - havererade vilket slog ut deras nät i hela landet.

Frågeställningar:
-Vilka stora elavbrott har vi haft i landet, idag och historiskt? Var det inte ett då i princip hela landet släcktes, som jag vill minnas härstammade från en elstation utanför någon av städerna vid Mälaren, på 80-talet? Kan folk hitta info om detta?
-Hur får sabotagemän reda på vart en sådan känslig spak man absolut inte får vrida på finns?
-Tror ni att ryssarna faktiskt stod bakom spektakulära strömavbrott; och om ja, gör så (om än undantagsvis) även idag?
-Vilka typer av anläggningar är mest känsliga och hur kan det komma sig att man inte har sådan redundans så att man undviker att en enda anläggning får en så viktig roll?

Ta gärna upp lite om rikstäckande infrastruktur; sändaranläggningar och elstationer/ledningar. Finns det fördjupning på nätet, för mig som är seriöst intresserad av att lära mig mer om sånt här, även om mina avsikter absolut inte är "samhällsomstörtande", som man kan befara att vissa andras är?

I nutid är väl hotet istället terrorister. Vart väljer de att slå till? Vad hade ni valt för att ställa till med kaos i största allmänhet? Är det enklare att gå direkt på källan, där någonting framställs, t.ex. tv-huset och dammbyggnaden istället för infrastrukturen som kompletterar dessa?

I exemplen med Com Hem och Tre var det ju tv-nät och mobilnät som slogs ut, och då kanske diskussionen likväl här kan beröra vissa strategiska punkter i infrastrukturen. Om Nackamasterna/Kakästornet slås ut (vilket sänder förresten starkast, kompletterar de varandra eller varför har man två utsändningsplatser såhär), resulterar det i att samtliga andra sändartorn inte matas med sina sändningar? Finns alternativa kabelvägar dem emellan och mellan andra eller förlitar man sig helt på radiolänk? Givetvis är inte samtliga detaljer viktiga, såsom att kabelväg finns mellan just xxx i Stockholm och yyy i Bergslagen, men att det finns redundans eller inte kan vara intressant.

Jag inbjuder gärna till lite diskussion om de tekniska aspekterna, ellära och så vidare; sabotagerisken, huruvida svenska myndigheter valt att mörklägga om de hittar tydliga spår av sabotage, olika företags och myndigheters syn på detta med länkar till rapporter m.m. - förutsatt att läsarna har intresse av det (vilket jag har).

.
Senast redigerad av tyler14 2012-07-03 kl. 22:26.
Citera
2012-07-03, 22:31
Medlem
Megahallons avatar
Det är ju inte direkt svårt att slå ut stora delar av sveriges elförsörjning om man vill det.
Spräng av stamnätet på några ställen så slocknar mycket.

Det är ju omöjligt att bevaka varenda meter av elnätet så man får jobba ganska ostört om man nu skulle vilja förstöra något.
Citera
2012-07-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Det är ju inte direkt svårt att slå ut stora delar av sveriges elförsörjning om man vill det.
Spräng av stamnätet på några ställen så slocknar mycket.

Det är ju omöjligt att bevaka varenda meter av elnätet så man får jobba ganska ostört om man nu skulle vilja förstöra något.
I enskilda städer pratar man ju ofta om möjligheterna till ö-drift, att det ska förberedas och dylikt.

Undrar hur detta skulle ha fungerat på nationell nivå, kan man avskärma och köra t.ex. Södra Sverige som ett nät och Norra Sverige som ett nät (då slipper man ju åtminstone till viss del förlita sig på den annars känsliga sträckan av stamnätet), matade av kärnkraftverk respektive vattenkraft?

Undrar om detta finns förberett, och vart man i sådana fall dragit gränserna.
*spekulationer*
Kanske ett i sydväst med Barsebäck (när det begav sig), ett i sydost med Oskarshamn, sedan får Göteborgs- och Stockhomstrakterna varsin zon av Forsmark och Ringhals.
Norrland då, Övre och Nedre zoner eller ännu fler?
Citera
2012-07-03, 22:55
Medlem
LågOchLångsams avatar
Inte UE, men väl Infrastruktur.

/mod
Citera
2012-07-03, 23:06
Medlem
DSL-UEs avatar
elnätet kommer alltid att vara känsligt, det går inte bygga ett 100% säkert nät då man i pricnip skulle behöva bygga upp dubbla linjer överallt, alltså 2 olika elnät, oberoende av varandra, dvs dubbelt så mycket stolpar, trafos, ställverk osv.

avbrottet på 80-talet tror jag härstammade från ett 400-230kV ställverk nånstans kring eskilstuna?
en frånskiljare gick varm och en ljusbåge uppstod som löste överlastskydden för en av de 7st 400kV stamledningarna från vattenkraften i norr, belastningsläget vid tidpunkten var väl påtagligt så de övriga orkade inte med den extra belastningen, och löste ut på samma sätt vartefter.

numera har det ju stiftats en lag om att inget avbrott får vara längre än 24h, vilket annars innebär höga böter till elbolagen, så tyvärr går detta ut över konsumenternas ekonomi då all luftledning för låg och mellanspänning ska grävas ner, det är ofattbart ofattbara summor det rör sig om, vilket vi får betala, jag vill inte det, jag vill hellre att hushållen "rustar upp" inför hårda tider, själv har jag ordnat mig ett reservelverk och har vedspis osv, och 4hjulsdrivna bilar skulle vara ett krav idag, likaså dubbdäckskrav, även på lastbilar, samt fler bandvagnar i varje kommun och ett utökat civilförsvar.
ju mer rustad man är för det värsta desto mindre belastning för samhället blir man om vädrets makter slår in eller om en fiende slår till, se på en sån där i-phoneknarkande storstadsbo med byxorna halvt på röva, hur fan ska en sån ens klara ett avbrott i 3g-trafiken????

nej, fram för mer upprustning i folkhemmen så klarar vi allt en invasion av kineser eller ett större elavbrott också, men givetvis ska förebyggande underhåll utföras fortlöpande och ordentliga reservdelslager upprätthållas av de statliga verken (ja, jag tycker det ska vara "som förr" att statliga vattenfallsverket, telefoniverket, och även "petroleumverket" skulle vara statligt styrda verk med ordning och reda som ser till invånarnas bästa i första hand, och aktieägarnas bästa i andra)
Citera
2012-07-03, 23:06
Medlem
sommarlovs avatar
Jag minns strömavbrottet 1983, var barn då.
Skrämmande upplevelse, började bli kallt i huset, ingen mat och vi letade batterier till radion...

Enligt Wikipedia: 1983-12-27 - Fel i en frånskiljare i ett ställverk i Enköping får så småningom till följd att hela Sveriges elnät söder om Dalälven slås ut.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/1983-slocknade-hela-sverige/

Det är antagligen lätt att göra små skador på elförsöjning, som drabbar ett mindre antal människor, och kostar väldig mycket pengar att reparera.

Sabotage är rätt ord!
Citera
2012-07-04, 23:27
Medlem
Grejen är att med lite lite baskunskap är detta en barnlek, men att diskutera nå liknande finner jag helt onödigt. Om nån vill göra nå liknande så visst, då kan dom göra det efter lite forskning om saken. Men att ge varenda dåre chansen, nä.
Citera
2012-07-05, 03:30
Medlem
mcJOckes avatar
Intressant läsning i ämnet:
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/26170.pdf
Citera
2012-07-05, 21:35
Medlem
VonObens avatar
Detta är en pdf om det, så vitt jag vet, största elavbrottet som inte var relaterat till Gudrun de senaste tio åren:

http://www.svk.se/Global/01_Om_oss/Pdf/Rapporter/Rapport_avbrott_20030923_for_webb.pdf

Den 23 september kl 12.36 (2003 - min anm.)drabbades Sydsverige av ett stort elavbrott. En och en halv miljon människor var utan ström i en till fem timmar. Mängden ickelevererad energi uppgick till ca 10 miljoner kWh.

(Jag vet inte hur många som var strömlösa pga Gudrun, men det kanske var färre?)

Det var även ett intressant teleavbrott i Uppsala ungefär samtidigt.
Citera
2012-07-06, 17:38
Bannlyst
Under Gudrun sluta telefoner att fungera när reservkraften i batterierna var slut vid telestationerna, detta löstes med att mobila elverk sattes ut. Men tyvärr starta samtidigt Polska ligister med att resa runt och knycka dessa så man fick börja bevaka elverken...

Sen tycker jag vi är rätt sårbara med många elknutpunkter ligger så nära stora vägar och dåligt skyddade, så det är bara att åka förbi och snabbt ställa till haveri på olika sätt för att sen fortsätta till nästa typ.
Citera
2012-09-26, 19:09
Medlem
skrymts avatar
Om man nu vill sabotera elförsörjningen i vårat lilla land så införskaffar man en försvarlig mängd dynamit eller annat bra sprängmedel, jag är ingen expert på sådant allt, sen åker man upp till Suorvadammen längst upp i Luleälven. Sen spränger man den. Då Suorvadammen är Sveriges enskilt största vattenresevoar, större än Vänern har jag fått lära mig (!!!!), så blir det en sådan satans flodvåg att den sveper bort vattenkraftverken i Porjus, Harsprånget, Ligga, Akkats och övrigt längs luleälven. Då stannar Sverige. Man kan räkna bort kärnkraftverken då de är så frekvenskänsliga att man aldrig kan fasa in dem så förblir Sverige stannat. Eller så tar man den enkla vägen, tar sitt gevär, åker till Hallsbergs eller Söderåsens 400 kV ställverk och skjuter lite prick på transingarna eller lite brytare så löser det sig.
Citera
2012-09-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrymt
Om man nu vill sabotera elförsörjningen i vårat lilla land så införskaffar man en försvarlig mängd dynamit eller annat bra sprängmedel, jag är ingen expert på sådant allt, sen åker man upp till Suorvadammen längst upp i Luleälven. Sen spränger man den. Då Suorvadammen är Sveriges enskilt största vattenresevoar, större än Vänern har jag fått lära mig (!!!!), så blir det en sådan satans flodvåg att den sveper bort vattenkraftverken i Porjus, Harsprånget, Ligga, Akkats och övrigt längs luleälven. Då stannar Sverige. Man kan räkna bort kärnkraftverken då de är så frekvenskänsliga att man aldrig kan fasa in dem så förblir Sverige stannat. Eller så tar man den enkla vägen, tar sitt gevär, åker till Hallsbergs eller Söderåsens 400 kV ställverk och skjuter lite prick på transingarna eller lite brytare så löser det sig.
Jag skrev tidigare om så kallad ö-drift i städer. Någon som kan svara på om den möjligheten finns över större ytor? Typ att man får igång ett nät i Väst, ett i Syd och kanske ett i Öst om norra delarna av landet slås ut som i ditt scenario.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in