2012-07-03, 22:56
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
I dagens Upsala Nya Tidning står följande att läsa:

Helt orimligt! Utomordentligt stelbent och fyrkantigt agerande från ansvariga vid Uppsala Hem.
Allmännyttan som bostadsidé är helt död. Obegripligt att Sverige fortsätter med denna boendeform, vars ursprung torde stå att finna i forna sovjet och DDR.

Snacka om bostadsbrist om snubben inte har fått bostad efter 45 år i kön.
Citera
2012-07-03, 23:01
Medlem
xurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent

Jag tycker också att det är märkligt att man ska behöva uppdatera köerna. Det borde väl räcka med att man betalar in avgiften när räkningen kommer. Att man ska behöva logga in och strula känns helt överflödigt.

Betalar man för att stå i kö?
Citera
2012-07-03, 23:10
Medlem
C8H11Ns avatar
Man måste söka en lägenhet för att få någon, det är inte så att man köar till var enskild lägenhet. "Kö"-tiden är bara tiden man varit registrerad.

Åtminstonde på boplats (Göteborgs motsvarighet)
Citera
2012-07-03, 23:13
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xurra
Betalar man för att stå i kö?

I Stockholm betalar man 225kr per år i köavgift, ja. Vet inte hur andra städer har det, men köar man direkt hos värden har inte jag upplevt att det kostar något i alla fall. Dock är de största kommunala värdarna i Stockholm anslutna till Stockholms Stads Bostadsförmedling, och det går således inte att köa direkt hos dem. Hur det ser ut i resten av landet har jag ingen aning om, men det kan vara så att tidigare skribent hade Stockholm som utgångspunkt.
Citera
2012-07-03, 23:16
Medlem
xurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteputte88
I Stockholm betalar man 225kr per år i köavgift, ja. Vet inte hur andra städer har det, men köar man direkt hos värden har inte jag upplevt att det kostar något i alla fall. Dock är de största kommunala värdarna i Stockholm anslutna till Stockholms Stads Bostadsförmedling, och det går således inte att köa direkt hos dem. Hur det ser ut i resten av landet har jag ingen aning om, men det kan vara så att tidigare skribent hade Stockholm som utgångspunkt.

Aha okej.
När jag köade så kostade det inget, var ju dock inte i Stockholm.
Känns jävligt konstigt att man ska behöva betala för att köa dock
Citera
2012-07-03, 23:17
Medlem
Hade gubbe inte hittat en lgh efter 45 år eller hade han tänkt sälja sin plats till någon nolla?
Citera
2012-07-03, 23:31
Medlem
Benedictuss avatar
Hoppas de ser mellan fingrarna !
Citera
2012-07-03, 23:41
Medlem
xurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benedictus
Hoppas de ser mellan fingrarna !

Verkligen inte, ska vi ha sådana här DDR saker i Sverige så ska de följas också.
Citera
2012-07-03, 23:46
Medlem
Benedictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xurra
Verkligen inte, ska vi ha sådana här DDR saker i Sverige så ska de följas också.

Kommer tyvärr inte påverka mitt senaste inlägg.
Citera
2012-07-03, 23:47
Medlem
Nlesjems avatar
Vem får bostäderna utan att stå i kö?
Svaret är redan känt!
Citera
2012-07-03, 23:55
Medlem
Karmellkungens avatar
Har nästan stått 15år i kö till Uppsala Hem, jobbigt att man måste komma ihåg att logga in men jag har i alla fall lyckats än så länge. En vän till mig hade stått i 15år och glömde logga in inom ett år och det var inte så kul för honom kan jag säga som letade boende med sin tjej ett par år efter det.

Tycker att reglerna är lite hårda men det är som det är, bara att bita i det sura äpplet om man själv blir drabbad. De kanske borde börja med att skicka ut ett brev om man har en vecka kvar innan kötiden går ut?
Citera
2012-07-04, 00:31
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scubasteven
Helt sjukt dåligt, vet att ekonomin och egentligen systemet ser annorlunda ut i Sverige från hur det gör i T.ex. Norge, men fan att det ska vara en sån enorm skillnad. När jag flyttade till Oslo, så gick jag in på ett mäklarkontor på en fredag, på måndagen höll jag på att flytta in mina grejer i en lägenhet i centrala Olso.

Hur i helvete kommer det sig att det är en sån stor skillnad ?
Hyresregleringar gör det olönsamt att bygga nya lägenheter och låter folk som inte har något att göra på kanonlägen bo där svinbilligt vilket leder till mindre vinster för bostadsbolagen, det är därför Sveriges bostadsköer är så sjuka jämfört med resten av världen som avskaffade liknande ineffektiva regleringar på 40-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in