Citat:
Ursprungligen postat av phillan
Äger själv en Toyota Corolla. Jag tycker bilen är kanon, finns inte spår av rost. Dock så underredsbehandlade jag den, så kanske är därför. Om man ska ha bilen ett tag är det ju värt att veta att den kommer hålla sig schysst.
Men om du köper en corolla se till att få en 05-07. (Dock så blir det nog svårt att få en sån för 50k) Så slipper du barnsjukdomar som att dom drog olja tex. Min drar ungefär 0,6 liter lugn blandad körning och runt 0,7 om du kör mycket stadskörning. E10 ska inte vara något problem att köra på heller. Min körning är på 95oktan och nästan alltid motorvärmare på vintern.
Har kört strax över 7000mil och hittills bara bytt två glödlampor. Servicen är lätt själv att göra. Och ACC kyler fortfarande klockrent som den vore ny.
Jag tror nog Golfen är likvärdig och säkert lika problemfri, men Astran skulle jag passa mig för, då jag hade en sån som hyrbil och hade gått cirka 200mil så rasade kopplingen..... Fast jag kunde haft ett måndags ex också.
Det är lite Volvo 2/7/9 serie över kvalitén på Corolla, dock ska man passa sig för en sak på Corollor byggda i Japan och Turkiet, generellt sett har dessa en högre kvalité än de Engelsk byggda, dock inte på en punkt och det är bränsletanken, den är i plåt.
Och den har rostat sönder på massor av Corollor med Japanspec, och där ingår den Turkiska fabriken.
Engelsmännen har en bränsletank i plast
Turkbyggda 3/5 dörrars finns inte i Europa, men Kombi och Sedan modellen. Chassienr börjar på NMT.
Engelskbyggda börjar på SB1.
Och Japanbyggda på JT1.
Faceliften som kom i Maj 2004 ger antisladd, antispinn, ställbar ratt i alla ledder som standard.
Detta saknas på pre-facelift tyvärr, det kom även trevligare klädslar och inredningsdetaljer, lite "flashigare" strålkastare och stötfångare.