2012-07-03, 13:25
Medlem
Har haft köptankar ett bra tag nu.

Och har kommit fram till 3 modeller.

1. Toyota Corolla 1,6 2004-2006 halvkombi

2. Opel Astra 1,6 Enjoy 2004-2006 halvkombi

3. Volkswagen Golf 5 1,6fsi eller 1,6 2004-2006 halvkombi

Corolla och Golf har kamkedja. Opel har ett mycket bra rostskydd samt kamremms intervallen är var 15.000mil eller vart 10:e år (ringde till Opel och frågade). Källa: http://www.begkopguiden.se/test/opel/astra/760

Så dessa bilar är väldigt bra sett till tester enligt vi bilägare samt det jag hittat genom Google.
Därför blir det svårt för mig att veta vilken som är bäst! Dessa bilar kan man få för runt 50tk om man prutar lite.

Golf fsi måste tyvärr köras på 98oktan vilket är det dyraste bränslet. Man kan köra 95oktan men då dricker den mer (denna info fick jag av vw).

Corolla verkar tydligen ha kasst rostskydd, men mycket driftsäker. Källa: http://www.begkopguiden.se/test/toyota/corolla/768

Jag vill ha dina synpunkter och råd om vilken jag ska välja!
Citera
2012-07-03, 14:02
Medlem
x12s avatar
Du har en likadan tråd här: https://www.flashback.org/t1904510 med bara den lilla skillnaden att mazdan blivit en toyota. Kanske finns några svar där?

Ang. det där med 98 okt så är det inte på alla motorer. För just 1.6'an i mk 5 av golf är det bara de tillverkade vecka 32 2003 - vecka 22 2004, såvtt jag kan se. Borde därför inte vara några problem att köra på 95 okt och E10 i 2005-2006 års modeller.
Citera
2012-07-03, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Du har en likadan tråd här: https://www.flashback.org/t1904510 med bara den lilla skillnaden att mazdan blivit en toyota. Kanske finns några svar där?

Ang. det där med 98 okt så är det inte på alla motorer. För just 1.6'an i mk 5 av golf är det bara de tillverkade vecka 32 2003 - vecka 22 2004, såvtt jag kan se. Borde därför inte vara några problem att köra på 95 okt och E10 i 2005-2006 års modeller.

Ang varför jag skapade denna tråd var för att jag inte fick några bra svar i förra tråden och för att jag dumpa mazda.

Ang 98okt så visste jag att man kunde köra 95okt från 2004 men som jag skrev så dricker då bilen mer bränsle!
Citera
2012-07-03, 14:56
Medlem
mungs avatar
Opeln har bra rostskydd från årsmodell 2005 (nya karossen). Det är en stabil och ok bil för pengarna. Toyotan är inte helbäst på rostskydd. Det är ingen större skillnad på bilarna annars, du får vad du betalar för. Opeln är billigare och går kanske sönder något oftare medan Toyotan är dyrare och går nog generellt sönder mer sällan. Golfen hamnar mittemellan.
Citera
2012-07-03, 15:30
Medlem
x12s avatar
Varifrån kommer uppgiften att bränsleförbrukningen blir högre då de här specifika motorerna körs på 95? Bilen bör inte dra märkbart mer bränsle på 95 okt än 98, enda skilnaden mellan dessa är såvitt jag känner till knackbenägenheten. Motorn blir eventuellt en liten gnutta svagare på vissa varvtal, om det ens märks någon skillnad.

Högre bränsleförbruking kan man däremot räkna med då man börjar tanka E10 istället för 95, då etanolen har lägre energiinnehåll, men det här gäller då alla bensinmotorer oavsettt fabrikat.
Citera
2012-07-03, 16:08
Medlem
Citat:
Varifrån kommer uppgiften att bränsleförbrukningen blir högre då de här specifika motorerna körs på 95? Bilen bör inte dra märkbart mer bränsle på 95 okt än 98, enda skilnaden mellan dessa är såvitt jag känner till knackbenägenheten. Motorn blir eventuellt en liten gnutta svagare på vissa varvtal, om det ens märks någon skillnad.

Högre bränsleförbruking kan man däremot räkna med då man börjar tanka E10 istället för 95, då etanolen har lägre energiinnehåll, men det här gäller då alla bensinmotorer oavsettt fabrikat.

Hej,

Tack för ditt samtal till oss på Volkswagen.

Här kommer svaren på dina frågor.

- Både FSI och TSI 1,6 har 6 växlar och kamkedja.

- 1,6 liters FSI motorn på 115 hk hade en angiven snittförbrukning vid blandad körning på 6,6 liter/100 km. Förbrukningen är angiven vid körning på blyfri 98 oktan som rekommenderades för FSI motorn. Dock är det inget problem att köra på blyfri 95 men det blir något högre bränsleförbrukning och något lägre vridmoment.

- Du kan tanka både 95 oktan och 98 oktan i motorerna men blyfri 98 ger en något lägre förbrukning och ett något högre vridmoment.

Vi hoppas att vi kunnat besvara dina frågor men saknar du någon uppgift är du såklart välkommen att återkomma till oss!

Lycka till med bilköpet och trevlig sommar!

Med vänlig hälsning

Emma

Volkswagen Personbilar
Kundservice
Citera
2012-07-03, 18:11
Medlem
Citat:

Ju högre oktantal du har ju snålare kan blandningsförhållandet vara.
Citera
2012-07-04, 15:40
Avslutad
Äger själv en Toyota Corolla. Jag tycker bilen är kanon, finns inte spår av rost. Dock så underredsbehandlade jag den, så kanske är därför. Om man ska ha bilen ett tag är det ju värt att veta att den kommer hålla sig schysst.

Men om du köper en corolla se till att få en 05-07. (Dock så blir det nog svårt att få en sån för 50k) Så slipper du barnsjukdomar som att dom drog olja tex. Min drar ungefär 0,6 liter lugn blandad körning och runt 0,7 om du kör mycket stadskörning. E10 ska inte vara något problem att köra på heller. Min körning är på 95oktan och nästan alltid motorvärmare på vintern.

Har kört strax över 7000mil och hittills bara bytt två glödlampor. Servicen är lätt själv att göra. Och ACC kyler fortfarande klockrent som den vore ny.

Jag tror nog Golfen är likvärdig och säkert lika problemfri, men Astran skulle jag passa mig för, då jag hade en sån som hyrbil och hade gått cirka 200mil så rasade kopplingen..... Fast jag kunde haft ett måndags ex också.
Senast redigerad av phillan 2012-07-04 kl. 15:45.
Citera
2012-07-04, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phillan
Äger själv en Toyota Corolla. Jag tycker bilen är kanon, finns inte spår av rost. Dock så underredsbehandlade jag den, så kanske är därför. Om man ska ha bilen ett tag är det ju värt att veta att den kommer hålla sig schysst.

Men om du köper en corolla se till att få en 05-07. (Dock så blir det nog svårt att få en sån för 50k) Så slipper du barnsjukdomar som att dom drog olja tex. Min drar ungefär 0,6 liter lugn blandad körning och runt 0,7 om du kör mycket stadskörning. E10 ska inte vara något problem att köra på heller. Min körning är på 95oktan och nästan alltid motorvärmare på vintern.

Har kört strax över 7000mil och hittills bara bytt två glödlampor. Servicen är lätt själv att göra. Och ACC kyler fortfarande klockrent som den vore ny.

Jag tror nog Golfen är likvärdig och säkert lika problemfri, men Astran skulle jag passa mig för, då jag hade en sån som hyrbil och hade gått cirka 200mil så rasade kopplingen..... Fast jag kunde haft ett måndags ex också.

Det är lite Volvo 2/7/9 serie över kvalitén på Corolla, dock ska man passa sig för en sak på Corollor byggda i Japan och Turkiet, generellt sett har dessa en högre kvalité än de Engelsk byggda, dock inte på en punkt och det är bränsletanken, den är i plåt.
Och den har rostat sönder på massor av Corollor med Japanspec, och där ingår den Turkiska fabriken.
Engelsmännen har en bränsletank i plast

Turkbyggda 3/5 dörrars finns inte i Europa, men Kombi och Sedan modellen. Chassienr börjar på NMT.
Engelskbyggda börjar på SB1.
Och Japanbyggda på JT1.

Faceliften som kom i Maj 2004 ger antisladd, antispinn, ställbar ratt i alla ledder som standard.
Detta saknas på pre-facelift tyvärr, det kom även trevligare klädslar och inredningsdetaljer, lite "flashigare" strålkastare och stötfångare.
Senast redigerad av boaormen 2012-07-04 kl. 20:48.
Citera
2012-07-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phillan

Intressant!

Vad fick du ge för underredsbehandling? Samt när Astran rasade vad sa firman du hyrde den ifrån, sa de att den modellen brukar ha de problemen?
Citera
2012-07-14, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym02
Intressant!

Vad fick du ge för underredsbehandling? Samt när Astran rasade vad sa firman du hyrde den ifrån, sa de att den modellen brukar ha de problemen?

Jag gjorde underredsbehandlingen själv, då vet man att det inte blir nå slarv.

Firman var mest chockad och försökte halvt skylla på mig. Men även jag hade total svinat (vilket jag inte gjorde) så är det ett fabriksfel då ven var så ny. Så efter vi diskuterade en stund så åkte jag och jag har inte fått höra något mer från dom.

Men dom sa inget om det var vanligt eller inte. Men de var Turbo modellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in