2012-07-03, 00:32
Medlem
alt-anas avatar
Låt oss säga att FB är vår lilla stat och vi är folket
FB-s motto: Yttrandefrihet på riktigt! Tycker ni det stämmer?

Inte nu längre, säger jag.

Internet är en demokratisk värld.

Men en diktatur uppstår ofta i demokratier, där man samlar makten till en liten grupp, och upphäver den personliga friheten. Den tyranniska diktatorn är i regel en konsekvens av de lägre klassernas kamp mot härskande grupper. Den är en omtyckt härskare, åtminstone inledningsvis och åtnjuter ett sådant folkligt stöd att någon repression inte varit nödvändig för den i syfte att behålla makten.

FB forum är ett bra exempel på hur en diktator uppstår.

Forumet har då moderatorer både för att upprätthålla ordning och säkerhet i forumet. Men de har redan missbrukat sin makt genom att avstänga, bannlysa oliktänkande medlemmar, förbjuda deras inlägg eller flytta bort dem. Moderatorerna gör det helt godtyckligt. De behöver inte ens diskutera med varandra.

Vem har gett de en sådan makt?

Hur diskuterar vi politik när vi inte kan yttra oss fritt här på nätet.

Hur ska man skapa ett demokratiskt system på forumet?

Jag personligen vill skapa ett rättvist system genom att införa några demokratiska valknappar. Det brukar finnas ca inloggade 40 000 medlemmar varje kväll. Åtminstone 40 ( 1/1000) stycken har tryckt på knappen ” flytta”. Först då måste ett inlägg flyttas. Med minst 40 röster ska en medlem bannlysas från forumet.

Annars upplevs det rena diktaturen här på forumet.

Jag är för okonventionell även för FB, trodde jag ett tag. Det stämmer inte. Det saknas bara några demokratiska valknappar här på forumet.
2012-07-03, 00:39
Bannlyst
Du misstar dig fatalt om du tror att Flashback är en demokrati, det är det nämligen inte utan ett företag. Den som bestämmer är den person som äger Flashback och efter det admin och de moderatorer som han har utsett.
Du bestämmer ingenting och dina önskemål kommer såklart heller inte att bli verklighet.
2012-07-03, 00:46
Medlem
alt-anas avatar
Jag vet att det är ett företag. Men ett företag får inte ägna sig åt falsk marknadsföring.
Om de inte inför sådana knappar kommer de lätt fälla för brott.
Jag ska kräva skadestånd som en drabbad konsument.
2012-07-03, 08:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alt-ana
Jag vet att det är ett företag. Men ett företag får inte ägna sig åt falsk marknadsföring.
Om de inte inför sådana knappar kommer de lätt fälla för brott.
Jag ska kräva skadestånd som en drabbad konsument.

Hur tänker Du belägga att Du haft ekonomiska utlägg och/eller lidit ekonomisk skada?
2012-07-03, 09:56
Medlem
PI -> Flashback / mod
2012-07-03, 10:40
Moderator
evilhoneys avatar
Flashback har aldrig utgett sig för att vara en demokrati, det är en adminokrati; admin är den som har sista ordet i allt och kan ändra på forumet hur som helst.

För övrigt är väl knappast internet en demokrati i övrigt heller, vart har du fått det ifrån?
2012-07-03, 10:42
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Internet är en demokratisk värld.
Nej, det är den inte alls. Varifrån har du fått den löjliga uppfattningen?
Citat:
Men en diktatur uppstår ofta i demokratier, där man samlar makten till en liten grupp, och upphäver den personliga friheten. Den tyranniska diktatorn är i regel en konsekvens av de lägre klassernas kamp mot härskande grupper. Den är en omtyckt härskare, åtminstone inledningsvis och åtnjuter ett sådant folkligt stöd att någon repression inte varit nödvändig för den i syfte att behålla makten.

FB forum är ett bra exempel på hur en diktator uppstår.
Fast nu är du helt ute och reser. Diktaturen har inte uppstått på Flashback, den har funnits där från dag ett och användarna har aldrig haft mer än på sin höjd en rådgivande roll.
Citat:
Forumet har då moderatorer både för att upprätthålla ordning och säkerhet i forumet. Men de har redan missbrukat sin makt genom att avstänga, bannlysa oliktänkande medlemmar, förbjuda deras inlägg eller flytta bort dem. Moderatorerna gör det helt godtyckligt. De behöver inte ens diskutera med varandra.
Sött att du pratar om oliktänkande, men jag antar att om man kallar de som inte kan följa en handfull regler för oliktänkande så har du rätt.

Citat:
Vem har gett de en sådan makt?
Admin.
Citat:
Hur diskuterar vi politik när vi inte kan yttra oss fritt här på nätet.
Bortsett från de inskränkningar regelverket innebär kan du diskutera politik helt fritt på Flashback. Ogillar du någon specifik regel så kan vi i en annan tråd diskutera varför den finns och hur resonemanget bakom den lyder.

Citat:
Hur ska man skapa ett demokratiskt system på forumet?
Det ska man inte eftersom demokrati är en värdelös idé.

Citat:
Jag personligen vill skapa ett rättvist system genom att införa några demokratiska valknappar. Det brukar finnas ca inloggade 40 000 medlemmar varje kväll. Åtminstone 40 ( 1/1000) stycken har tryckt på knappen ” flytta”. Först då måste ett inlägg flyttas. Med minst 40 röster ska en medlem bannlysas från forumet.
Ser man till hur mycket skit vi moderatorer varje dag får städa bort så inser man väldigt snabbt att användarna över lag är direkt olämpliga att fatta den sortens beslut.

Citat:
Annars upplevs det rena diktaturen här på forumet.
Det är lyckligtvis och kommer förhoppningsvis att förbli en diktatur.

Citat:
Jag är för okonventionell även för FB, trodde jag ett tag. Det stämmer inte. Det saknas bara några demokratiska valknappar här på forumet.
Jag skulle inte kalla dig okonventionell, bara ungdomligt naiv och lite dåligt påläst.
2012-07-03, 10:43
Moderator
^Eazs avatar
Flashback är ingen rättighet.

Bryter du mot reglerna som admin satt upp, så riskerar du att åka ut, admin's ord är lag. Passar inte det så kan du dra någon annanstans.
2012-07-03, 11:44
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Nej, detta är ingen demokrati. Med andra ord låses denna tråd helt utan föregående röstning.

admin4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in