2012-07-02, 20:52
Medlem
Citat:
TNS SIFO presenterade idag en undersökning utförd på 2000 invånare i Sverige under sista veckan i maj och första veckan i juni.
På frågan om Sverige har tagit emot invandrare i allt för stor utsträckning kryssade år 2000 54 procent för, år 2004 55 procent och år 2012 45 procent. Om invandringen har skett i lagom omfattning eller om fler borde ha tagits emot svarade år 2000 44 procent positivt, år 2004 39 procent och år 2012 55 procent.
http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/MainTable.asp?yp=tansss&xu=C9233001&omradekod=BE&o mradetext=Befolkning&lang=1&langdb=1
http://www.friatider.se/45-procent-tycker-att-invandringen-ar-for-stor
Video om detta: http://www.youtube.com/watch?v=opa84TMRs2M&feature=player_embedded

Citat:
Mellan 2004 och 2011 har andelen som tycker att invandringen är alltför stor minskat med 10 procentenheter, från 55 procent till 45 procent. Invandrare vill ha mer invandring och svenskar vill ha mindre invandring. En stor del av förklaringen bakom raset kan förklaras av invandrarnas kraftigt ökande andel av befolkningen. Under samma period har invandrarnas andel av befolkningen ökat från 15,8 procent till 19,6 procent, enligt SCB.
http://avpixlat.info/2012/07/02/osynlig-sifo-undersokning-svenskar-positivare-till-invandrare/

Börjar Sverige bli invandrarvänlig eller vänligare land?

Vad beror detta positivitet på?

PS: Jag är neutral i min frågeställning
Citera
2012-07-02, 20:57
Bannlyst
Jag tror sånt här är värdelöst.

Man vet itne om urvalet stämmer överens med hela befolkningen.

Och det är stor chans att man fyller i att man är positiv bara för att man blivit lärd denna inställning.

Tror helt enkelt många skriver att dom tycker det är positivt fastän dom egentligen har en annan åsikt.
Citera
2012-07-02, 21:26
Medlem
Tintinikongos avatar
Det jag inte förstår är. Mellan 45-50% av Svenska folket, tycker alltså att SD:s invandringspolitik vore den bästa för Sverige. Trots det så anses jag som SD väljare, tillhöra en liten grupp av arga, unga, arbetslösa män.

Är inte 50% av svenska folket egentligen, otäcka rashatare med skinheadbakgrund?

Media gör ju en stor sak av att 94% av svenskarna vill ha dagens höga invandring. Borde inte siffrorna för invandringspositiva, ligga på minst 90% i dessa undersökningar, om detta var sanning.

Hur kan PK folket vara nöjda med, att drygt 45%, vill minska invandringen?
Citera
2012-07-02, 21:35
Medlem
Erk Swedes avatar
Givetvis en styrd undersökning som släpps just almedalsveckan för att underminera SD..
Men hela lär väl komma ut så småningom ,då får vi dissekera den..
Citera
2012-07-02, 21:48
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Hur kan PK folket vara nöjda med, att drygt 45%, vill minska invandringen?
Det är exakt det här väldigt få inser. Man tittar på siffrorna och ser att folk blir "mer vänligt inställda till invandringen", men struntar helt i att ~50% av befolkningen under 12 års tid har varit missnöjda med den stora invandringen till landet. I flera fall har den siffran varit över 50% till och med.

Trots detta har jag svårt att acceptera sådana här undersökningar som sanning. När man frågar 2000 av ~7 miljoner svenskar. Visst är det säkert statistiskt säkerställt, men det är likväl statistik.
Citera
2012-07-02, 22:50
Medlem
Vad jag ser så är den neutrala svenskan vänligt inställd till invandring. Dock spelar det stor roll från vilket land den sker ifrån. Att Sverige nu kommer tillåta anhöringsinvandring speciellt från Somalia sticker i ögat på flesta även utrikes födda svenskar. Om man ser till 70 - talet där stora delar av Iranier som var välutbildade kom stärkte inställningen till invandringen.

Det som sker nu visar hur humant det svenska samhället är att hjälpa människor som är i desperat behov av hjälp men den generation som invandrar, kommer vara en ren belastning för samhället. Då det förhoppningsvis är deras barn som kommer bidra till samhället.
Sedan tror jag och ser att föräldrar och morföräldrar som var mer skeptiska till invandring kanske får en ny syn genom deras barn och barnbarn som ger en ny syn på personer med utländskbakgrund. De flesta bidrar till samhället genom hårt arbete och en vilja att bidra.
Citera
2012-07-02, 22:54
Medlem
Jag tror att detta tyder på att fler och fler svenskar vaknar ur dvalan och blir förnuftiga och detta lär inte stagnera.
Citera
2012-07-02, 23:00
Medlem
ganglere2s avatar
Som man frågar får man svar. Man kan visa vad man vill med statistik.
Nej, jag är säker på att det svenska folket inte har blivit mer positiva till invandring, snarare tvärt om. I stort sett alla jag talar med är emot dagens vansinne. Då är det ändå väldigt spridda typer av människor som jag kommer i kontakt med.
Frågar man ett visst antal människor så kan man som bekant styra resultatet av sin undersökning med hur man formulerar frågan, var och vilka man frågar m.m. Ex.vis så har andelen invandrare bland den svenska befolkningen ökat år från år under väldigt många år. Vad svarar de?
Citera
2012-07-02, 23:10
Medlem
Inte en chans att fler är positiva. Jag svängde ungefär vid förra valet och sedan dess tycker jag mer eller mindre alla man stöter på tycker att invandringen och framför allt integreringen är kass. Ju fler problem som rapporteras från Rosengård, Göteborg, Tensta, Södertälje, Landskrona desto mer ökar viljan att begränsa invandringen.

Nu börjar det också gå upp för 1500000 pensionärer och för sjukvården och skolan att det saknas pengar. Samtidigt öses enorma summor på människor som lever och kommer leva hela sitt liv genom bidrag.

Det hjälper att Reinfelt talade om att arbetslösheten bland etniska svenskar är låg - helt plötsligt är det uttrycket legitimt.

Jag tror vi ser slutet på början. Början på något nytt. Jag tror vi kommer ha något som liknar inbördeskrig i Sverige. Svenskar är inte fega - vi litar bara på att myndigheter sköter sitt jobb. När det inte sker, vilket det inte gör, så kommer så småningom något liknande medborgargarde att bildas. Kom ihåg att i princip alla svenska män över 25 har vapenträning.

Invandrarungdomar som gängvåldtar och misshandlar pensionärer och fulla ensamma svenskar kommer få problem den dagen tillräckligt många svenskar säger "nej, nu jävlar". https://static.flashback.org/img/smilies2/yes.gif
Citera
2012-07-02, 23:16
Bannlyst
Det många glömmer är att fler och fler av vår befolkning är utlänningar, naturligtvis kommer nästan alla utlänningar vara positiva till invandringen och detta kommer synas i sådana här undersökningar.

Somalier, araber och kurder räknas som ''svenskar'' och deras svar påverkar naturligtvis andelen som är positiva till invandring.

Bland etniska svenskar är jag helt övertygad om att majoriteten vill ha minskad invandring.
Citera
2012-07-03, 20:32
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobunagaOda
Det många glömmer är att fler och fler av vår befolkning är utlänningar, naturligtvis kommer nästan alla utlänningar vara positiva till invandringen och detta kommer synas i sådana här undersökningar.

Somalier, araber och kurder räknas som ''svenskar'' och deras svar påverkar naturligtvis andelen som är positiva till invandring.

Bland etniska svenskar är jag helt övertygad om att majoriteten vill ha minskad invandring.

Invandrarna som kom på sextiotalet och deras barn o barnbarn är definitivt inte positiva till dagens invandring..
Citera
2012-07-04, 00:59
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Fulmedia använder något som kallas "Pluralistisk ignorance".

http://en.wikipedia.org/wiki/Pluralistic_ignorance

Inställningen till invandring formas och uttrycks till stor del baserat på vad en person tror att omgivningen tycker om invandringspolitiken. Om media matar oss med att svenskar är positivare till invandrare år ut och år in kommer många att tro på det.

Det viktiga för media är att vi tror att svenska folket är invandringspositiva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in