2012-07-02, 19:17
Medlem
Solingens avatar
Jag ska ut och grilla korv med min flickvän i sommar. Själv stoppar jag glatt i mig vilken korv som helst men min flickvän äter tyvärr inte kött. Därför undrar jag vilken vegetarisk korv som är fungerar bäst att grilla? Soja? Quorn? Märke? Jag har svaga minnen av att ha grillat sojakorv en gång med ganska dåligt resultat, men jag är osäker.

Tack på förhand!
Citera
2012-07-02, 19:25
Medlem
sommarlovs avatar
Sojakorv är den vanligaste "ickeköttkorven".
Ska grillas mycket försiktigt, eftersom den inte innehåller kött behöver den heller inte bli så varm.

Riktigt äckligt är när folk ska bjuda på grillat, och inte förstår att alla vill inte ha svartbrända korvar!
Sojakorvar blir ännu sämre vid överhettning...

Du kan också grilla osten Halloumi, den smälter inte utan får en fin färg och är ett gott tilltugg!
Citera
2012-07-02, 19:27
Medlem
Smajos avatar
Hälsans kök har en typ av korv som uppenbarligen ska fungera bra att grilla. Tror den heter Soja Chorizo.
Citera
2012-07-02, 19:29
Medlem
Hassizles avatar
Är i precis samma situation som dig dör min flickvän är vegetarian medans jag är en riktig köttälskare. Enligt henne grillar hon de vegetariska korvarna som kommer i en grön/svart förpackning. Glömt vad mörket heter men det är det vanligaste vegetariska märket och finns på Ica och Willys.
Citera
2012-07-02, 19:40
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du kan också grilla osten Halloumi, den smälter inte utan får en fin färg och är ett gott tilltugg!

Man kan även göra burgare på halloumi - överraskande gott, faktiskt:

http://www.korvbrodsbagarn.se/-1002.0.40.1

Citat:
Ursprungligen postat av Hassizle
Är i precis samma situation som dig dör min flickvän är vegetarian medans jag är en riktig köttälskare. Enligt henne grillar hon de vegetariska korvarna som kommer i en grön/svart förpackning. Glömt vad mörket heter men det är det vanligaste vegetariska märket och finns på Ica och Willys.

Hälsans kök.
Citera
2012-07-02, 19:59
Medlem
avskum1982s avatar
Quorn och hälsans är ju rätt olika i både smak och konsistens, så bäst är väll att fråga vilket hon föredrar. Dock tycker jag att quorn korven står sig bättre att grillas då den inte är lika "sladdrig" och godare överlag.

Sen finns ju chorizo och weiner soja korv från hälsans och båda är godare än den vanliga hälsans soja korv tycker jag. Har dock bara stekt chorizon men weinern vart kanon på grillen (är god kokt också).

Finns ju även burgare från båda märkena som är goda på grillen. Quorn filéerna är goda att grilla också, ge dom bara en skvätt soja och lite krydda så smakar de ännu bättre.
Citera
2012-07-02, 20:03
Medlem
Chaco Substrals avatar
Bättre hälsokostbutiker (allstå sådana som säljer hälsokost, och inte bara proteinpulver-hinkar, hålfotsinlägg och kosttillskott) brukar ha dyrare sojakorvar för snobbitarianer. Jag har bara provat någon av sorterna men den var bra, och mycket bättre än nån sunkig quorn-hotdog.
Citera
2012-07-02, 22:39
Medlem
Jag brukar köpa Quornfiléer som jag tinar och lägger i en plastpåse med marinad innan de åker på grillen. De suger åt sig smak och färg väldigt bra! Kör med lite olja, soja, kryddor så kommer hon avguda dig sen!
Citera
2012-07-03, 05:38
Medlem
Har sett ett rätt stort utbud av lite ovanligare korvar, bl a seitankorv med lite mer smak än hos de flesta vegetariska produkter, hos Coop, vet dock inte om alla Coopbutiker har dem. När det gäller Hälsans kök kan jag rekommendera sojachorizon och cocktailkorvarna, då de smakar lite mer än övriga produkter. Eftersom soja- och quornprodukter innehåller mindre fett än korv gjord på kött så gäller det att inte grilla dem för hårt/länge då de blir fort torra. Halloumi är också ett bra alternativ att grillal, och man kan göra grillspett med olika sorters grönsaker, så det finns mycket gott att grilla.
Citera
2012-07-03, 05:41
Medlem
Attjagorkars avatar
Hälsans köks sojakorv med ketchup och rostad lök.
Citera
2012-07-04, 21:16
Medlem
fredsmulans avatar
Vegustos korvar är jätte goda! Jag skulle tipsa om deras Vegi Korv Classic. Men man beställer på deras hemsida och så kan man klicka i avhämtning så kan man hämta deras produkter i odenplan så slipper man frakten. www.vegusto.se
Citera
2014-05-23, 11:44
Medlem
tepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
weinern vart kanon på grillen (är god kokt också).

Tjena, perfekt!

Jag har en fråga till dig.
Var inne på hälsans köks hemsida för att läsa om deras produkter och jag har inhandlat weinern.
Men under produktinformationen står det bara om tillagning på stekpanna och i ugn.
Hur försiktig bör jag vara när jag sjuder dom?
Weinerkorv måste kokas med lagerblad, så är det bara, kött or no kött.
Funderar på att koka upp vatten, ta av från plattan, i med korven och låta det stå 5-6 minuter.
Hur tänker du tidsmässigt?

Ha de gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här