2012-07-02, 16:59
Medlem
Hej. Nu i veckan kommer vår nya bil och jag har hört lite olika åsikter angående "uppvärmning" av motorn. Vissa säger att man ska varva försiktigt och köra lite lugnt de 100 första milen, vissa påstår att man ska köra lugnt de 200 första milen och några säger att det inte spelar någon roll. Kan ni hjälpa mig att reda ut detta frågetecken?
Citera
2012-07-02, 17:01
Medlem
Naikons avatar
Det står i instruktionsboken som du får med, hur du kör de första milen. Kan skifta mellan olika bilar.
Citera
2012-07-02, 17:08
Medlem
snuskgubbes avatar
Alla har olika åsikter om inkörningen, jag har tillochmed hört att man ska köra riktigt hårt i början.
Men jag tror inte att det är de bästa.

Kommer troligtvis med instruktioner, följ dem så är du säker men man själv lyckas ju alldrig

När man köpt en ny bil så vill man ju såklart testa vad den går för
Citera
2012-07-02, 18:02
Medlem
Läs instruktionsboken. Kör som vanligt men var snäll mot bilen de första 100 milen.
Glöm inte att serva bilen enligt instruktionsboken, speciellt viktigt med oljebyten då bilen är ny.
Var snäll mot bilen i början så är den snäll mot dig i fortsättningen.
Citera
2012-07-02, 20:23
Medlem
Blueslave1s avatar
Kör som vanligt men låt bli att segdra eller övervarva!
Citera
2012-07-02, 20:27
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Kör som vanligt men låt bli att segdra eller övervarva!
Håller med ovanstående.
Byt motorolja & filter efter 200 mil oavsett vad som står i servicemanualen. Oljan blir duktigt skitig i början och den oljan vill man inte ha i motorn i 2000 mil.
Citera
2012-07-08, 16:34
Medlem
En liten kort uppdatering. Bilen har nu rullat omkring 50 mil. Enligt säljaren behövde inte bilen "mjuk-köras". Om man så ville gasa lite skulle motorn bara må bra typ

Det verkar som nya bilar idag klarar lite gaspådrag redan från start
Citera
2012-07-08, 16:49
Medlem
BAB7s avatar
Undvik kickdown i ytterliggare 100 mil till.
Ligg inte för länge och för ofta på varvtal runt 4000 varv eller mer.
Citera
2012-07-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Undvik kickdown i ytterliggare 100 mil till.
Ligg inte för länge och för ofta på varvtal runt 4000 varv eller mer.

Okej. Det ska jag tänka på. Några kickdown (s) har det givetvis blivit men ska bättra mig, tack för tipsen
Citera
2012-07-08, 22:55
Medlem
fistads avatar
Innan bilen levererades till dig så testar ju Volvo bilen samt återförsäljaren.
Och på Volvo när de testar den så tror jag inte de håller igen på gasen, de måste ju veta om allt funkar. Så din bil har nog redan rullat några mil innan den levererades till dig. Men kör som vanligt, det skulle jag ha gjort.
Citera
2012-07-09, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fistad
Innan bilen levererades till dig så testar ju Volvo bilen samt återförsäljaren.
Och på Volvo när de testar den så tror jag inte de håller igen på gasen, de måste ju veta om allt funkar. Så din bil har nog redan rullat några mil innan den levererades till dig. Men kör som vanligt, det skulle jag ha gjort.

Precis så sa dom vid överlämnandet av nycklarna. Jag tror mig ha fått bra koll på hur körningen bör gå till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in