Det som finns kvar på disken efter en formatering är bara "brus", denna data påverkar inte disken eller datorn, och om det fanns virus på disken före formatering så är de garanterat oskadliggjorda nu. Detta är fakta.
Att i stort sett all data ändå ligger kvar på disken och kan återskapas efter en formatering är en helt annan sak, detta har med säkerhet/noja att göra. Filerna kan till rätt stor del återskapas med "unformat", och om man gör detta kan man förutom tusentals filer även väcka gamla virus till liv igen. Detta gör sig inte självt, är inget att oroa sig för vid ominstallation och är ingen anledning att kassera disken. Grovt sett är det endast försvaret och företag som lagrar topphemlig data har behov av att fullständigt förstöra all data på gamla hårddiskar, och ett bra sätt att göra det är att slänga in den i ett smältverk eller granulera den till spån.
Jag brukar nästan alltid blocka svchost från att ta sig ut genom brandväggen, tycker det oftast verkar vara så skumma sidor den försöker koppla sig mot. Men det mesta brukar fungera som det ska iallafalll... tror jag...
Jag brukar nästan alltid blocka svchost från att ta sig ut genom brandväggen, tycker det oftast verkar vara så skumma sidor den försöker koppla sig mot. Men det mesta brukar fungera som det ska iallafalll... tror jag...
Um....
Den behöver ju kunna komma åt dns-servrarna för att omvandla namn till IP-adresser.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!