• 1
  • 2
2005-03-12, 00:14
Bannlyst
Vid en formatering ska väl inte så mycket data ändras, det enda som händer är väl att du talar om för disken...

Glöm allt du vet, klipper av alla trådar till vart allt ligger.....den tappar minnet.

Det är inte direkt så att den skriver 0-data på hela disken.
Citera
2005-03-13, 00:20
Medlem
x12s avatar
Det som finns kvar på disken efter en formatering är bara "brus", denna data påverkar inte disken eller datorn, och om det fanns virus på disken före formatering så är de garanterat oskadliggjorda nu. Detta är fakta.

Att i stort sett all data ändå ligger kvar på disken och kan återskapas efter en formatering är en helt annan sak, detta har med säkerhet/noja att göra. Filerna kan till rätt stor del återskapas med "unformat", och om man gör detta kan man förutom tusentals filer även väcka gamla virus till liv igen. Detta gör sig inte självt, är inget att oroa sig för vid ominstallation och är ingen anledning att kassera disken. Grovt sett är det endast försvaret och företag som lagrar topphemlig data har behov av att fullständigt förstöra all data på gamla hårddiskar, och ett bra sätt att göra det är att slänga in den i ett smältverk eller granulera den till spån.
Citera
2005-03-13, 00:33
Medlem
Ralle_s avatar
Det är väll inte normalt om man har 6 st Svchost.exe?

Så här står det på aktivitets hanteraren :

svchost.exe SYSTEM
svchost.exe LOKAL TJÄNST
svchost.exe NETWORK SERVICE
svchost.exe SYSTEM
svchost.exe SYSTEM

Ska det vara så eller är min dator knäpp?
Citera
2005-03-13, 03:41
Medlem
Ajax2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralle_
Det är väll inte normalt om man har 6 st Svchost.exe?

Så här står det på aktivitets hanteraren :

svchost.exe SYSTEM
svchost.exe LOKAL TJÄNST
svchost.exe SYSTEM
svchost.exe SYSTEM

Ska det vara så eller är min dator knäpp?

Helt normalt.
Citera
2005-03-13, 04:13
Medlem
Jag brukar nästan alltid blocka svchost från att ta sig ut genom brandväggen, tycker det oftast verkar vara så skumma sidor den försöker koppla sig mot. Men det mesta brukar fungera som det ska iallafalll... tror jag...
Citera
2005-03-13, 11:56
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Jag brukar nästan alltid blocka svchost från att ta sig ut genom brandväggen, tycker det oftast verkar vara så skumma sidor den försöker koppla sig mot. Men det mesta brukar fungera som det ska iallafalll... tror jag...
Um....
Den behöver ju kunna komma åt dns-servrarna för att omvandla namn till IP-adresser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in