• 1
  • 2
2012-07-01, 20:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttefilten
Okej, så nu när jag säljer 2500 i fonder, går jag i förlust/vinst och inte behöver betala någon skatt? 100 kr per månad köps det fonder för.

Logga in på din nätbank och kolla "GAV" = "genomsnittsligt anskaffningsvärde" = hur mycket fondandelarna har kostat att köpa.

försäljningspriset minus inköpspriset = vinsten eller förlusten på affären. Eventuell vinst kommer förtryckt på nästa års deklaration men du får alla pengarna i handen nu när du säljer och måste själv betala in eventuell vinstskatt.
Citera
2012-07-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttefilten
Okej, så nu när jag säljer 2500 i fonder, går jag i förlust/vinst och inte behöver betala någon skatt? 100 kr per månad köps det fonder för.

Att du har köpt för 100 kr per månad säger ingenting. Fondkursen varierar varje dag och det är omöjligt att veta hur många fondandelar du fick när du köpte. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med för mycket du ska betala i skatt eller om du slipper betala skatt.
Sälj så många fondandelar du känner för. Bekymra dig inte för skatten. Det är ganska säkert bara småpengar och om det bli skatt så ska den betalas först nästa år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in