2012-07-01, 01:50
Medlem
Antog att detta var rätt forum att posta i, annars får mod flytta.

Hej flashback!

För ett tag sedan (lördag 17e juni tror jag bestämt det var) så var jag ute med några kompisar sent på kvällen, inget speciellt. Vi drack några öl och åt på Sibylla och jag var hemma vid 2-tiden. Vaknade upp dagen efter med lite småont i halsen men inget annat. Vad jag dock märkte direkt var att jag inte längre kunde komma upp i några speciellt höga toner längre, endast lite högre än mitt normala röstläge. Okej tänkte jag, det är väl pga någon slags mindre förkylning, det lägger sig. Lite skumt var också att jag fick väldigt ont i halsen när jag gäspade med fullt öppen mun, så jag var tvungen att gäspa på annat sätt. Kanske helt irrelevant, men ändå lite konstigt (detta har gått över).

Nu har det gått två hela veckor och inget har ändrats. Jag kommer en aning högre än på morgonen efter utekvällen, men inte i närheten av vad jag kunde innan det. Vad som händer när jag försöker sjunga högt är att halsen liksom drar sig samman och jag får inte fram någon ton. Antingen blir det bara ett svagt väsande eller så blir det ett raspigt ljud, påminner lite om när man gurglar vätska. I vilket fall så kommer ingen ton fram.

Utöver detta har jag påverkats en del av pollenallergier denna sommar, vilket jag aldrig har gjort tidigare. En kompis sa att det är ovanligt höga pollen-nivåer just nu, vilket gör att även de som är väldigt lite allergiska (som aldrig känt av något tidigare) ändå känner av symptom. Sanningsnivån i detta kan jag inte avgöra. Dessa symptom innefattar för mig kliande i halsen, i ögonen och runt näsan, samt nysningar.

Så, vad säger ni? Beror detta helt på allergierna/den lindriga förkylningen (som för övrigt är helt borta nu) jag drog på mig, eller något helt annat? Jag är självklart långt förbi både målbrottet och puberteten, så några konstiga hormonnivåer borde det inte vara. Ska även tillägga att jag inte röker eller snusar eller några sådana onyttigheter.

(DISCLAIMER: Jag påstår mig själv inte vara en bra sångare, långt ifrån det. Jag kan inte heller sjunga särskilt högt alls, men i jämförelse med vad som gick förut så är detta en klar försämring. Jag gillar bara att sjunga på fritiden hemma, dvs. jag spelar inte i band eller sjunger i kör på något sätt - jag har svårt att tro att jag har skadat rösten på något sätt. Notera även att högt = "ljusa" toner, inte starkt (hög volym).)
Senast redigerad av Soulrivers 2012-07-01 kl. 02:19.
Citera
2012-07-01, 15:27
Medlem
Protheuss avatar
Har själv ett liknande problem, fick en rejäl förkylning som höll sig i en månad som precis slutade. Nu har jag som ett slemlager i halsen som gör att min falsett blir väldigt skrovlig. Det är ett rätt allvarligt problem för mig då jag sjunger i ett band där min falsett i princip är nyckel till soundet.
Citera
2012-07-04, 01:08
Medlem
Någon som har en idé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här