Jag funderar på vad det kostar att kör en reklamfilm i tv lokalt, jag börjar ibland undra om det är gratis? när man kolla på tv4 lokalannons så blir man ibland mörkrädd vilka dåliga reklamfilmer det är. Men vad kostar det egetligen att spela upp ett lite klipp?
Tex radion, gissa varför radio har så jävla mycket reklam?
För varje låt dom spelar upp, VARJE låt, kostar 700 kr....´dom senaste låtarna alltså..vet itne hur det är med en låt som kanske är ett år gammalt... men nu tänker ni, fan 700 kr är väl lite att ta i? Nja, visst är det det, men dom spelar upp låten för en jävla massa människor... därför blir det dyrt...
Men reklamen spelar upp, får dom jävligt mycket pengar för!!!
Och för att ha reklam i tvn, så betalar man antingen en fast kostnad, vilket är över en miljon kronor i alla fall... eller så betalar du en viss summa varje gång dom spelar upp din reklam i tvn....
Jag snappade upp det är på aftonbladets nätbilaga tror jag det var angående Carolas nya singel i melodifestivalen
Värt fyra miljoner
Reklamvärdet i tv är 15 öre per s.k kontakt. I det här fallet är antalet "kontakter" hela 4,1 miljoner tittare (2004). Summan av det blir 615 000 kronor och gäller för 30 sekunders exponering. Eftersom Carolas låt är uppskattningsvis fyra minuter lång blir summan
4 920 000 kronor.
Joakim Nordlind på Carat uppskattar det verkliga värdet av exponeringen, efter visst avdrag, till strax under fyra miljoner kronor.
Eventuell merförsäljning av singeln och det kommande albumet är inte inräknat.
Sen är det ju bara att snappa upp hur många tittare lokaltv har och sen börja kalkylera