2012-06-29, 21:57
Medlem
Mr-Brightsides avatar
Hej alla kloka!

Jag läste någonstans att man inte ska dricka kaffe när man använder kreatin eftersom att koffeinet kan motverka kreatinets effekt på vissa områden. Är detta sant och hur stor skillnad gör det om man struntar i dessa rekomendationer?

Jag kan tänka mig att det är väldigt många som dricker koffeindrycker somtidigt som de använder sig av kreatin.

Det vore mycket intressant om ni kan skriva om era erfarenheter och kunskaper.
Är det dåligt med koffein samtidigt som man använder Kreatin eller är det inte något man behöver oroa sig för?

//Mr B.
Citera
2012-06-29, 22:07
Medlem
Tolka själv :http://traningslara.se/kreatin-och-koffein-paverkas-kreatinet-negativt/
Citera
2012-06-29, 22:08
Medlem
Bigorexias avatar
Ja, koffein försämrar kreatinets effekt, men det är inget du behöver oroa dig för, effekten är försumbar.
Citera
2012-06-29, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Ja, koffein försämrar kreatinets effekt, men det är inget du behöver oroa dig för, effekten är försumbar.
Mnja, läste en studie av grub där deltagarna intog kaffe samtidigt som kreatinet där ingen fick någon prestations höjande effekt av kreatinet, medans mängder av andra känner av det.

själv ligger jag på runt 600mg koffein om dagen och käkar kreatin och vet faktiskt inte om jag känner av någon ergogen effekt.

koffein har en halverings tid på 3-4 timmar kanske något att tänka på när man ska inta kreatinet.
Citera
2012-06-29, 22:27
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashkcab
Mnja, läste en studie av grub där deltagarna intog kaffe samtidigt som kreatinet där ingen fick någon prestations höjande effekt av kreatinet, medans mängder av andra känner av det.

själv ligger jag på runt 600mg koffein om dagen och käkar kreatin och vet faktiskt inte om jag känner av någon ergogen effekt.

koffein har en halverings tid på 3-4 timmar kanske något att tänka på när man ska inta kreatinet.

Vilken studie?

Det finns gott om studier som visar att kreatin har effekt även om det intas samtidig som koffein, även om det inte var det huvudsakliga syftet med de studierna.
Citera
2012-06-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Vilken studie?

Det finns gott om studier som visar att kreatin har effekt även om det intas samtidig som koffein, även om det inte var det huvudsakliga syftet med de studierna.
Tror det var denna http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8929583
Citera
2012-06-29, 22:48
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashkcab
Tror det var denna http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8929583

Effekterna av en stor dos kreatin, 50 gram för en 100 kg individ, negeras av en ganska liten dos koffein, 500 mg. Intressant, jag hade faktiskt inte sett den, synd bara att jag inte har tillgång till fullängdaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in