2012-06-29, 21:33
Medlem
Lockcapss avatar
Hej. Vill börja med att säga att jag inte är särskilt insatt i detta och att jag antagligen missuppfattat någonting, men är väldigt nyfiken.

Varför röstar väldigt många "arbetare", alltså folk som arbetar som snickare, målare, byggarbetare, etc på Socialdemokraterna istället för M? Vad vinner de på det? Om S vinner, gagnar det väl(i princip) bara "bidragstagare", folk som inte jobbar/är sjukpensionerade etc. Med M får de ju lägre skatt iaf, men det är väl någon annan orsak som jag missat.
Citera
2012-06-29, 21:36
Medlem
Sockermissbrukares avatar
M är de girigas parti. Jag skulle inte röra en av deras valsedel med tång. Med dem vid rodret går vi mer mot ett individualistiskt samhälle á la USA. Jag tror inte på den idén. Men du kommer få en bättre förklaring av folk här som orkar skriva mer utförligt än vad jag gör.
Citera
2012-06-29, 21:40
Medlem
Acedogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lockcaps
Hej. Vill börja med att säga att jag inte är särskilt insatt i detta och att jag antagligen missuppfattat någonting, men är väldigt nyfiken.

Varför röstar väldigt många "arbetare", alltså folk som arbetar som snickare, målare, byggarbetare, etc på Socialdemokraterna istället för M? Vad vinner de på det? Om S vinner, gagnar det väl(i princip) bara "bidragstagare", folk som inte jobbar/är sjukpensionerade etc. Med M får de ju lägre skatt iaf, men det är väl någon annan orsak som jag missat.

Jag vet inte om så många snickare, målare och byggare röstar på S nuförtiden... De tjänar ju rätt bra pengar nuförtiden menar jag, och de flesta som röstar på sossarna är väl fortfarande låginkomsttagare som vill att de som tjänar mer ska dela med sig av överflödet. Jag skulle tro att betydligt fler vårdbiträden och städare än snickare och målare röstar på sossarna.

Sen är det väl i o f s ett faktum att fler snickare och målare än t.ex. juruster riskerar att få förslitningsskador och då är det kanske bra att rent preventivt rösta på ett parti som till viss del står för att ta hand om de som riskerar att hamna i långtidsarbetslöshet eller förpensionering. Många av de hantverkare som röstar på sossarna kanske är sådana som börjar bli lite äldre och känner att kroppen börjar ta stryk...?
Citera
2012-06-29, 21:41
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Därför att deras föräldrar röstade på SAP, uppväxta med socialdemokratin och LO är socialdemokratiskt.
Citera
2012-06-29, 22:38
Medlem
Eoppoyzs avatar
De röstar väl på M? Det är till och med ännu värre än att rösta på S.
Citera
2012-06-29, 22:46
Moderator
Fear2bes avatar
S är arbetarpartiet. Att Moderaterna skulle vara ett arbetarparti är något dom hittat på själva. Moderaternas politik gynnar främst företag och folk med högre lön än genomsnittet. Vanliga arbetare kan inte tjäna många kronor på Moderaternas politik, snarare tvärtom.

I förlängningen så får vanliga arbetare lägre lön och dålig anställningstrygghet med moderat politik. Välfärden monteras ned och bra, statliga företag privatiseras.
Citera
2012-06-30, 00:10
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
S är arbetarpartiet. Att Moderaterna skulle vara ett arbetarparti är något dom hittat på själva. Moderaternas politik gynnar främst företag och folk med högre lön än genomsnittet. Vanliga arbetare kan inte tjäna många kronor på Moderaternas politik, snarare tvärtom.

I förlängningen så får vanliga arbetare lägre lön och dålig anställningstrygghet med moderat politik. Välfärden monteras ned och bra, statliga företag privatiseras.

Precis som sossarna då...
Citera
2012-06-30, 00:12
Medlem
Acedogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Precis som sossarna då...

Ja, nuförtiden har ju sossarna dragit åt höger och moderaterna lite åt vänster. Den bistra sanningen är kanske att vi inte längre har råd med välfärdssamhället, men att gå ut med en sådan sak som politiker vore att ge sitt eget parti nådastöten.
Citera
2012-06-30, 00:15
Medlem
BigIvars avatar
Varför ska man nödvändigt rösta på det man "vinner på" ? Jag tycker att det är sunkigt att rösta med plånboken istället för att försöka ta reda på vilket parti som representerar det man står för och vad man anser vara rätt och fel.

Lika illa är det att rösta av gammal vana och hävd och det är nog där TS har svar på sin fråga.
Citera
2012-06-30, 00:19
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acedog
Ja, nuförtiden har ju sossarna dragit åt höger och moderaterna lite åt vänster. Den bistra sanningen är kanske att vi inte längre har råd med välfärdssamhället, men att gå ut med en sådan sak som politiker vore att ge sitt eget parti nådastöten.

Alla blåa och röda (och gröna) partier arbetar aktivt på att avskaffa välfärdssamhället. Kollapsen kommer antagligen om ca 10 år, gissar jag på. Nästan alla riksdagspartier delar samma ideologi i vilket fall som helst - kulturmarxismen!
Citera
2012-06-30, 00:24
Medlem
Acedogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Alla blåa och röda (och gröna) partier arbetar aktivt på att avskaffa välfärdssamhället. Kollapsen kommer antagligen om ca 10 år, gissar jag på. Nästan alla riksdagspartier delar samma ideologi i vilket fall som helst - kulturmarxismen!

Njae... då menar du väl riksdagspartierna, eller? Att säga att ALLA partier arbetar för det är ju att ta i. Ytterlighetspartier till vänster gör ju knappast det.
Citera
2012-06-30, 00:26
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acedog
Njae... då menar du väl riksdagspartierna, eller? Att säga att ALLA partier arbetar för det är ju att ta i. Ytterlighetspartier till vänster gör ju knappast det.

Ja, jag menar riksdagspartierna. Läs mitt inlägg noggrannare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in