Citat:
Ursprungligen postat av Lockcaps
Hej. Vill börja med att säga att jag inte är särskilt insatt i detta och att jag antagligen missuppfattat någonting, men är väldigt nyfiken.
Varför röstar väldigt många "arbetare", alltså folk som arbetar som snickare, målare, byggarbetare, etc på Socialdemokraterna istället för M? Vad vinner de på det? Om S vinner, gagnar det väl(i princip) bara "bidragstagare", folk som inte jobbar/är sjukpensionerade etc. Med M får de ju lägre skatt iaf, men det är väl någon annan orsak som jag missat.
Jag vet inte om så många snickare, målare och byggare röstar på S nuförtiden... De tjänar ju rätt bra pengar nuförtiden menar jag, och de flesta som röstar på sossarna är väl fortfarande låginkomsttagare som vill att de som tjänar mer ska dela med sig av överflödet. Jag skulle tro att betydligt fler vårdbiträden och städare än snickare och målare röstar på sossarna.
Sen är det väl i o f s ett faktum att fler snickare och målare än t.ex. juruster riskerar att få förslitningsskador och då är det kanske bra att rent preventivt rösta på ett parti som till viss del står för att ta hand om de som riskerar att hamna i långtidsarbetslöshet eller förpensionering. Många av de hantverkare som röstar på sossarna kanske är sådana som börjar bli lite äldre och känner att kroppen börjar ta stryk...?