2012-06-29, 19:15
Medlem
Tja!

Jag ska köpa brorsans gamla saab 9000 från 95. Den har väl gått runt 20000 mil kan jag tänka mig och jag vet inte hur serviceboken ser ut. Dock undrar jag om det är värt att rusta upp den lite med nytt bränsle, olje och kupéfilter? Samt byta olja, spolarvätska och bromsvätska. Kan man göra dessa saker på egenhand? Detta kommer bli min första bil så jag kan inte så mycket om detta. Vill bara att bilen ska hålla ett tag iallafall.. Finns det något annat man kan göra som jag missat?
Citera
2012-06-29, 19:26
Medlem
John-Pauls avatar
Nytt bränsle? har bilen stått med ett och samma bränsle väldigt lång tid? I så fall bör du byta dom flesta vätskorna. Och, ja. är du lite händig så kan du byta dom flesta väskorna själv och filter etc.
Citera
2012-06-29, 19:27
Medlem
SkateBlinds avatar
Japp det går att göra själv, men om du känner dig osäker så köp Haynes bok om den bilmodell du har.
Citera
2012-06-29, 19:32
Medlem
TheRedDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Nytt bränsle? har bilen stått med ett och samma bränsle väldigt lång tid? I så fall bör du byta dom flesta vätskorna. Och, ja. är du lite händig så kan du byta dom flesta väskorna själv och filter etc.

Du tror inte han menade bränslefilter då?

Jo, det mesta kan man göra själv. Byt olja, oljefilter och kupefilter. Det brukar räcka, sen kan du ju fylla på alla vätskor, eventuellt byta bromsvätska om du känner för det
Citera
2012-06-29, 21:24
Medlem
Goldmanns avatar
Byt olja o bromsvätska o kör slut på bränslet.
Citera
2012-06-29, 23:41
Bannlyst
Nytt luftfilter, ny olja och oljefilter, nytt kupéfilter, nya tändstift, ny bromsvätska, nya bromsbelägg så borde den bli hyfsat fräsch. Personliga erfarenheter säger dock att SAAB går sönder VÄLDIGT lätt.
Citera
2012-06-30, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koleck
Tja!

Jag ska köpa brorsans gamla saab 9000 från 95. Den har väl gått runt 20000 mil kan jag tänka mig och jag vet inte hur serviceboken ser ut. Dock undrar jag om det är värt att rusta upp den lite med nytt bränsle, olje och kupéfilter? Samt byta olja, spolarvätska och bromsvätska. Kan man göra dessa saker på egenhand? Detta kommer bli min första bil så jag kan inte så mycket om detta. Vill bara att bilen ska hålla ett tag iallafall.. Finns det något annat man kan göra som jag missat?

Byter du tändstift så se till att du sätter dit tändstift från NGK av rätt modell.

Angående om du kan göra de sakerna du listade på egen hand är väl omöjligt att svara på beroende på vilken kunskap du har.
Men om du ger dig på detta själv så kan det vara bra att köpa ny packning till oljepluggen samt inte dra åt den för kung och fosterland, 30Nm räcker gott och väl till. Samma sak med tändstiften.

Bromsvätskan kan vara enkelt att byta och så kan det vara lite svårt, beror på om saker och ting går sönder. Men lossnar luftnipplarna som de ska så är det inga bekymmer. Går någon av så blir det ju såklart lite svårare. Skulle det hända så använd inte skruvutdragare(grispitt) för dessa ställer till ännu mer elände då de går av.(vilket de oftast gör) Utan det är värme som gäller, gas eller induktion.

Ska du byta bromsvätska lite halvt oseriöst så skiter du i att suga upp vätskan som finns i behållaren och bara sätter på en slang till en flaska på en luftnippel och väntar till det runnit igenom så ny vätska kommer. Du får se till att det inte tar slut i behållaren bara. D.v.s. du rör inte bromspedalen utan låter det självrinna, denna metod tar rätt lång tid men fördelen är att du kan göra det själv och chansen att huvudcylindern går sönder försvinner.
Tips: Ta bort gummihatten från luftnippeln, ge den en bestämd smäll med hammaren, sedan lossar du försiktigt och skulle det kännas fel så drar du åt, sedan lossar lite o.s.v.
Börja med vb, sedan hb, sedan hf och slutligen vf.

Har bromssystemet varit tomt kan du inte lufta på detta vis(låta det självrinna) utan då måste du be någon pumpa på pedalen eller trycksätta systemet.

När du ändå är under bilen kan du kontrollera gummiupphängningarna till avgassystemet, dessa brukar ju torka/spricka på alla bilar, kostar inte många kronor heller.

Lycka till.
Citera
2012-06-30, 11:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Byter du tändstift så se till att du sätter dit tändstift från NGK av rätt modell.

Angående om du kan göra de sakerna du listade på egen hand är väl omöjligt att svara på beroende på vilken kunskap du har.
Men om du ger dig på detta själv så kan det vara bra att köpa ny packning till oljepluggen samt inte dra åt den för kung och fosterland, 30Nm räcker gott och väl till. Samma sak med tändstiften.

Bromsvätskan kan vara enkelt att byta och så kan det vara lite svårt, beror på om saker och ting går sönder. Men lossnar luftnipplarna som de ska så är det inga bekymmer. Går någon av så blir det ju såklart lite svårare. Skulle det hända så använd inte skruvutdragare(grispitt) för dessa ställer till ännu mer elände då de går av.(vilket de oftast gör) Utan det är värme som gäller, gas eller induktion.

Ska du byta bromsvätska lite halvt oseriöst så skiter du i att suga upp vätskan som finns i behållaren och bara sätter på en slang till en flaska på en luftnippel och väntar till det runnit igenom så ny vätska kommer. Du får se till att det inte tar slut i behållaren bara. D.v.s. du rör inte bromspedalen utan låter det självrinna, denna metod tar rätt lång tid men fördelen är att du kan göra det själv och chansen att huvudcylindern går sönder försvinner.
Tips: Ta bort gummihatten från luftnippeln, ge den en bestämd smäll med hammaren, sedan lossar du försiktigt och skulle det kännas fel så drar du åt, sedan lossar lite o.s.v.
Börja med vb, sedan hb, sedan hf och slutligen vf.

Har bromssystemet varit tomt kan du inte lufta på detta vis(låta det självrinna) utan då måste du be någon pumpa på pedalen eller trycksätta systemet.

När du ändå är under bilen kan du kontrollera gummiupphängningarna till avgassystemet, dessa brukar ju torka/spricka på alla bilar, kostar inte många kronor heller.

Lycka till.
Kanske bör tilläggas att slaget skall göras i längsled, som att slå i en spik, och inte från sidan. Om man tänkt använda de gamla luftnipplarna igen så ta det lite försiktigare, lägg en träbit i mellan eller använd en plastklubba, risken är annars att man deformerar nippeln så den blir tät.
Se också till att använda en sexkantshylsa till nipplarna. Tolvkant eller ring kan till nöds var godkänt, men en U- eller, Gud förbjude, en skiftnyckel är som att ropa efter problem.
Man kan också trä över en hylsa över nippeln och slå på den för att "chocka" gängorna. Med den metoden går det att bruka betydligt mer våld.

Även om systemet varit helt tomt kan man börja med att öppna alla nipplar och låta bromsvätskan självrinna. När det börjar droppa så stäng nippeln, fortsätt sen så tills alla nipplar är stängda.
Nu kan man börja pumpa upp tryck och lufta på vanligt sätt, med början på nippeln som är längst ifrån huvudcylindern.
Har man inte fyllt upp systemet innan så blir det en jävla massa luft i det och det går åt både bromsvätska och tid för att få det bra.
Citera
2012-06-30, 21:39
Medlem
tack för era svar. besiktningen blir på onsdag, om den klarar sig så ska jag ge mig på att byta grejerna själva. dock slipper jag bromsvätskan då de gjordes på verkstaden sist. Kanske lika bra då det verkade den kluriga delen.

När jag sa bränsle, så skrev jag även alla de andra fliterna oxå så jag menade såklart filtret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in