Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-29, 00:46
Medlem
Kulliss avatar
Mors,

Åt en torkad frukt, som var inköpt i Asien. Såg ut som en pumpa (gulorange, samma form), smakade som en blandning mellan apelsin och möjligen lite anis. Väldigt träig, men god. Färgen på bitarna man åt var brun. Har aldrig sett något liknande i Sverige.

Citera
2012-06-29, 02:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kullis
Mors,

Åt en torkad frukt, som var inköpt i Asien. Såg ut som en pumpa (gulorange, samma form), smakade som en blandning mellan apelsin och möjligen lite anis. Väldigt träig, men god. Färgen på bitarna man åt var brun. Har aldrig sett något liknande i Sverige.

Torkad durian kanske

Snoka vidare på http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6mfr%C3%B6v%C3%A4xter
Senast redigerad av christery 2012-06-29 kl. 02:07.
Citera
2012-06-29, 02:09
Medlem
Kulliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Torkad durian kanske

Snoka vidare på http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6mfr%C3%B6v%C3%A4xter

Ja jävlar, tack för den.
Citera
2012-06-29, 03:37
Medlem
Fickludds avatar
Torkad durian är mer åt det gulgrå hållet. Den färska är grön, taggig och luktar ruttna ägg. Den luktar så illa att det ofta finns skyltar i hotellen, där durian växer, som säger att man inte får ta in durian på hotellet.

Här finns en bild på torkade bitar av durian: http://pasankia.blogspot.se/2006/09/vacuum-freeze-dried-durian.html
Citera
2012-06-29, 03:39
Medlem
Kulliss avatar
Det är nog inte den trots allt. Såg mer ut som en pumpa i skalet. Var kan man köpa durian och annat exotiskt?
Citera
2012-06-29, 11:48
Medlem
Ronilles avatar
Om du har ett ICA Maxi i närheten och som har ett bra sortiment så kan man finna en hel del.
Citera
2012-06-29, 22:46
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Den luktar så illa att det ofta finns skyltar i hotellen, där durian växer,

Vilken hälig felsyftning! men du har rätt,i tex. singapore får man inte ta med durian på tunnelbanan, buss eller taxi.
Citera
2012-06-29, 23:01
Medlem
Chaco Substrals avatar
Jackfruit? Stor, rund, finns i asien, äts ofta torkad som chips, fast smaken tycker jag inte har med apelsin eller anis att göra.
Citera
2012-06-29, 23:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Vilken hälig felsyftning! men du har rätt,i tex. singapore får man inte ta med durian på tunnelbanan, buss eller taxi.
Är torkad dutian oxo illaluktande, jag funderare mer på dom torkade kärnorna...
Citera
2012-06-30, 12:37
Medlem
Kulliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaco Substral
Jackfruit? Stor, rund, finns i asien, äts ofta torkad som chips, fast smaken tycker jag inte har med apelsin eller anis att göra.

Där börjar det likna nåt, men som jag minns skalet var det mer pumpaformat, vad den formen nu heter.
Citera
2012-06-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kullis
Där börjar det likna nåt, men som jag minns skalet var det mer pumpaformat, vad den formen nu heter.
Oval? Rund?.... Kanske
Citera
2012-06-30, 14:27
Medlem
Kulliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Oval? Rund?.... Kanske

Som en muscatpumpa menade jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera