2012-06-28, 11:21
Medlem
Har aldrig haft problem med spam förut. Nu har jag fått en mängd spam-mail på kort tid som skickas från min egen mailadress till mig själv. Självklart blir jag orolig att någon har kommit över mina inloggningsuppgifter som jag dock alltid skyddat. Efter att ha talat med min ISP så säger dom att så inte är fallet och att jag inte behöver byta inloggningen. Enligt min ISP så är det möjligt att skicka mail från en spamserver som ser ut att komma från min mailadress. I alla fall i mitt mailprogram. (Mac). Min dator har inte varit påslagen när vissa av mailen skickats.

Inga av mina kontakter har fått samma spam som jag.

Min fråga är nu: Är det möjligt att fejka en mailadress på detta sätt? Kan man i så fall se att adressen är fejkad. Mycket tacksam för svar.
Citera
2012-06-28, 11:25
Medlem
SGustafsson91s avatar
Det går, utan några som helst problem, att skicka mail från vilken adress som helst. Oerhört enkelt dessutom.
Citera
2012-06-28, 11:28
Medlem
Tack för ett snabbt svar! Kan man på något sätt se om mailadressen är fejkad?
Citera
2012-06-28, 12:42
Medlem
Hassizles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGustafsson91
Det går, utan några som helst problem, att skicka mail från vilken adress som helst. Oerhört enkelt dessutom.
Hur?
Citera
2012-06-28, 13:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassizle
Hur?

1. Ange vilken emailadress som helst i ditt mailprogram
2. Skicka
3. Klart.

Det som INTE går lika lätt är att (exempelvis) fejka en hotmailadress på ett sätt som inte genast genomskådas som en hotmailadress eftersom detta kräver inloggning, samt att hotmails servrar för utgående mail är kända, och man helt enkelt ignorerar mail med avsändaren "hotmail.com" som kommer från någon annan server.
Citera
2012-06-28, 13:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterKlister
Tack för ett snabbt svar! Kan man på något sätt se om mailadressen är fejkad?

Om domänen som den tillhör BÅDE använder autentisering för att skicka mail och har publiserat något istil med en SPF-record eller en DK-record för domänen, ja.

Annars är det lurigt och blir sannolikhetslära.
Citera
2012-06-28, 13:24
Medlem
Skickade ett mail till mig själv och jämförde hur det såg ut när man valt "långa brevhuvuden" på det äkta mailet och fejkmailet. "Return-Path" var då min egen mailadress i det äkta mailet och en mailadress till ett gruvkonsultföretag som heter Marsten hos fejkmailet. Kan man gissa att det företagets server blivit hackat och används för att sända ut spam?
Citera
2012-06-28, 13:37
Medlem
miniCarls avatar
Antagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in