2012-07-06, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Arv frn 30:riga kriget. Som beropades av Karl XII mot kejsaren i Alt-Ranstdt, och verkstlldes, vill jag minnas av mina gamla lsningar. Vra svenska fegkungar vergav dock denna frpliktelse de hade, nr DDR avskaffade religionsfriheten i protestantiska omrden vars religionsfrihet kungen av Sverige varit garant fr sen rhundraden. Sverige brt drmed Westfaliska freden.

Nu tror jag inte Westfaliska freden gllde efter 1871, 1919 el 1945 precis. Dessutom hade Sverige inget omrde kvar i Tyskland efter 1815
Citera
2012-07-07, 14:30
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det r ngot romantiskt sken ver dem somt agit sig an "omjliga" uppgifter och ett tag setts som oslagbara fr att sedan g en fr tidig dd till mtes.

Karl XII och hans allierade hade inte kunnat besegra Peter I ven om han fortsatt efter Narva. Det var nog klokt som han gjorde att se till att lget i Polen stabiliserades. Det bsta hade varit att acceptera en allians med dtidens supermakt Frankrike och sedan ltit Peter f behlla det som skulle komma att bli S:t Petersburg s han fick tillgng till vattnet ( d han var ngot av en sjman i blodet) och tagit land frn ryssland i utbyte. Eventuellt ervrat hela Danmark istllet och tagit ngon tysk stat ocks. Haft ett gott frhllande till Frankrike och Nederlnderna. Eventuellt njt sig dr.

Att lta Polen verg igen till sin fiende och riskera att bli anfallen drifrn igen vore oklokt.
Trams, Kalle dussin fick flera proper om fred med Ryssland efter Narva. Hade han inte varit en fanatiker som trodde p tramset om att vara guds stllfretrdare p jorden s hade han spelat spelet pragmatiskt istllet fr ha en moralisk dimension i det hela.
D hade Ryssland kunnat avfras rtt snabbt ihop med Danmark och August den starke hade inte blivit lika svr att pressa ut ur kriget.
Vidare bidrog han sjlv till fiendskapen genom sitt std till Schleswig-Holstein gentemot Danmark.
Citera
2012-07-08, 03:19
Medlem
obotlig_realists avatar
Bedmningen av Karl XII str enligt mig och faller p huruvida han blev ddad av en norsk eller en svensk kula.

Blev han lnnmrdad i en konspiration d anser jag att han inte helt och hllet kan lastas fr det svenska stormaktsvldets fall, d mste de som mrdade honom ta en stor del av den skulden fr att ha skapat stora inrikespolitiska bekymmer i en vldigt svr tid.

Som ett resultat av kungens dd frsvagade man nmligen kungamakten, d man egentligen som mest hade behvt envldet fr att kunna agera snabbt gentemot omvrlden. Man placerade sedan en marionett p tronen.

Allt som hnde direkt efter Karl XII:s dd pverkade givetvis den svenska stllningen oerhrt mycket. Sverige var helt enkelt inte moget fr parlamentarism och det ledde ocks till att envldet terinfrdes av Gustav III r 1772.

Blev Karl XII ddad av en norsk kula s gick han helt enkelt in i ett krig fr mycket och br bedmas drefter.
Citera
2012-07-08, 14:51
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Bedmningen av Karl XII str enligt mig och faller p huruvida han blev ddad av en norsk eller en svensk kula.

Ls Peter Froms Karl XIIs dd - gtans lsning. Det var med 99,9 procents skerhet en norsk musktkula som penetrerade hjltekonungens bde tinningar.

Nr det gller privatlivet och personligheten ska man komma ihg att bde Karl XI och XII gick ut i flt som vldigt unga. Det r stor skillnad mot t ex Gustav II Adolf och Karl X Gustav, som var betydligt ldre nr de kastades ut i krig och storpolitik. En inte alltfr vgad gissning r att det pverkade personlighetsutvecklingen, som frndrades och kanske t o m avbrts i vissa avseenden. Det br speciellt ha pverkat Karl XII som levde i flt under en stor del av sin formativa tid.
Citera
2012-07-11, 21:56
Medlem
eraserhead39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Har ni inte ftt era svar, eller spelar ni bara dumma fr att f reta nazister? Karl XII stod ensam med ett glesbefolkat land mot Polen-Saschen, Ryssland, Danmark och stundtals ven Brandenburg sedemera Preussen.

Denna trd r absolut inte skapad fr att reta ngon, snarare skapad fr att f andra infallsvinklar p ett historisk gonblick som p min lekmanna niv fljt mig genom ren.
Som min huvudfrga ld, varfr Karl XII inte krossade Peter den store nr han hade chansen, har jag ftt mnga och intressanta inlgg och strategiska frklaringar p detta som jag tackar fr.
Jag har alltid klassat Gustav II Adolf som vran stora Krigarkung vrd att hyllas, men 6 november tycks ju ha bleknat markant genom ren.
Jag r definitivt inte vertygad, men har hr ftt relevanta motargument till skillnad frn nr jag tagit upp det i diskussioner i andra situationer.
Citera
2012-07-12, 09:25
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eraserhead39
Denna trd r absolut inte skapad fr att reta ngon, snarare skapad fr att f andra infallsvinklar p ett historisk gonblick som p min lekmanna niv fljt mig genom ren.
Som min huvudfrga ld, varfr Karl XII inte krossade Peter den store nr han hade chansen, har jag ftt mnga och intressanta inlgg och strategiska frklaringar p detta som jag tackar fr.
Jag har alltid klassat Gustav II Adolf som vran stora Krigarkung vrd att hyllas, men 6 november tycks ju ha bleknat markant genom ren.
Jag r definitivt inte vertygad, men har hr ftt relevanta motargument till skillnad frn nr jag tagit upp det i diskussioner i andra situationer.
Gustav II Adolf var definitivt en stor fltherre, inte minst med tanke p att han skapade lite av en revolution inom krigskonsten med den svenska skolan som ersatte den tidigare spanska skolan.

Men hans genialitet var lite annorlunda frn Karl XIIs, och Gustav II Adolf lyckades med att besegra verlgsna fientliga armer genom att undvika strid med dem och bara manvrera fram och tillbaka mellan olika frdelaktiga positioner tills dess att sjukdomar decimerat motstndarens arm s mycket att deras verlgsenhet frsvunnit.
Detta till skillnad frn Karl XII som mer eller mindre alltid skte strid.

Men sedan hade Gustav II Adolf mktiga allierade, medans Karl XII stod mer eller mindre ensam (med undantag fr de oplitliga turkarna).
Citera
2012-07-12, 10:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Gustav II Adolf lyckades med att besegra verlgsna fientliga armer genom att undvika strid med dem och bara manvrera fram och tillbaka mellan olika frdelaktiga positioner tills dess att sjukdomar decimerat motstndarens arm s mycket att deras verlgsenhet frsvunnit.

Delvis handlar det om att det bara gick ett r mellan Breitenfeld och Ltzen. Men visst, Karl XII (och vriga karolinska beflhavare) utmrker sig genom att man utkmpade vldigt mnga fltslag med tidens mtt mtt. Delvis handlade det vl om offensiv strategi och delvis om att det inte fanns lika mnga befstningar i steuropa som i Vsteuropa, dr flttgen ofta krde fast i belgringar.

Sen ska det tillggas att Breitenfeld var ett viktigare slag n alla Karl XIIs drabbningar tillsammans. Som politisk ledare var Gustav II Adolf i en helt annan klass.
Citera
2012-07-12, 13:49
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Delvis handlar det om att det bara gick ett r mellan Breitenfeld och Ltzen. Men visst, Karl XII (och vriga karolinska beflhavare) utmrker sig genom att man utkmpade vldigt mnga fltslag med tidens mtt mtt. Delvis handlade det vl om offensiv strategi och delvis om att det inte fanns lika mnga befstningar i steuropa som i Vsteuropa, dr flttgen ofta krde fast i belgringar.

Sen ska det tillggas att Breitenfeld var ett viktigare slag n alla Karl XIIs drabbningar tillsammans. Som politisk ledare var Gustav II Adolf i en helt annan klass.
Fast Gustav II Adolf deltog ocks i ett mycket strre och mycket viktigare krig, medans Karl XIIs krig var nstan en lokal affr, som bara berrde de nationer som var inblandade.

Trettioriga kriget handlade inte bara om Sverige mot ngra andra lnder utan i mngt och mycket om Protestantism vs Katolicism, och om "vr" sida hade frlorat, s kunde det mycket vl ha betytt slutet fr protestantismen och en tergng till det katolska inflytandet, och det inte bara i Sverige, utan i hela Nordeuropa.
Citera
2012-07-12, 13:53
Medlem
Fris avatar
Intressant nog s startade ju Gustav II Adolf Sveriges inblandning i 30:riga kriget som ett anfallskrig, medan Karl XII verflls och bedrev frsvarskrig. Den allmnna attityden r snarare tvrtom dock.
Citera
2012-07-13, 08:17
Medlem
Citat:

M hnda misstolkade jag dig, men du skrev faktiskt:

Citat:
Har genom ren funderat p hur Karl XII blivit denna krigarkung och hjlte som t.ex hger orienterade grupper firar och hyllar.

Och jag mste faktiskt sga att jag stundtals tycker du verkar ignorera det folk skriver till dig, eller med flit missfrstr. Srskilt de vldigt plsta personer som uttalat sig i trden och gett dig goda argument till varfr det inte r riktigt rttvist att jmfra Karl XII med Gustav II Adolf samt till varfr Karl XII faktiskt inte alls frtjnar en massa ris fr att han inte van sitt krig. Visst man kanske kan ifrgastta en del av hans drag, t.ex. kan jag ibland tycka att hans flttg mot Norge inte var s genomtnkt alla gnger. Varfr skulle Armfeldt ver Fjllen fr exempelvis? Hade det inte varit bttre att g via Vrmland eller Dalarna eller vnta tills Sommaren? Tja det, eller s r jag kanske bara fr okunnig, vilket vi vl snart lr bli varse...

Men men, om du sger att du bara r intresserad s r det vl s d. Jag kanske har lite vl ltt att se dolda agendor hr p FB, har hngt i fr mycket Balkantrdar
Citera
2012-07-13, 11:59
Medlem
vivalalegions avatar
Citat:
Har genom ren funderat p hur Karl XII blivit denna krigarkung och hjlte som t.ex hger orienterade grupper firar och hyllar. Sorry om det diskuterats frut hr, har inte fljt historia forumet slaviskt.
Fakta r ju att han frlorade ALLT som Karl XI via sin son Gustav II Adolf grundlade.
Sverige hade med all skerhet inte haft kraft, mycket beroende av vr lga befolkningsmngd, att bevara denna stormakt frevigat, men detta skedde p allt fr stora strategiska misstag.
Strsta, som jag ser det, varfr inte krossa Peter den store efter Narva?
Varfr styra mot Polen och lta Peter bygga upp sin arme igen?

Detta r ingen analys p ntt stt, bara en kort reflektion frn mig...

Jag blir s trtt.

Faktum r att den store Karlen aldrig frlorade ett slag dr han sjlv frde befl, jag tnker det nrmaste p Poltava d han var srad i foten, och han startade heller aldrig ett krig.

Anledningen till att stora nordiska kriget blev s utdraget var att han vgrade ge sig fr n alla Sveriges ursprungliga grnser var tillbaka.

Anledningen till att han inte krossade tsar Peter efter Narva var inte att han inte ville, utan att han inte kom t. Svensken jagade som sagt ryssen enda till Poltava innan de tordes mta svensken i ett stort slag.
Citera
2012-08-23, 19:18
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hade inte Karl XII skjutits, (i tinningen vilket ju tyder p mord och konspiration eftersom han ej skts framifrn om nu inte den aktuella skyttegraven han befann sig i lg parallellt med Fredrikstens murar eller att han vnde ansiktet just d kulan skts.)

S hade Fredriksstens fstning fallit och sedan hade vgen till Kristiania legat ppen och Norges underkuvande varit mjlig, och sedan hade han kunnat vnda sina trupper mot Ryssland igen via Finland. Sverige och Karl XII rustade sig fr det totala kriget och en svensk vndning var i alla fall inte helt omjlig s lnge krigarkungen levat och frt beflet.

Kungen hade 1718 skrivit ut 40 000 man det var ingen ltt motstndare fr Ryssland. Srskilt inte med Cronstedts nya kanoner.

Ett mjligt fel var kanske att han inte stannade kvar 1 r till i det rika Sachsen och sg ut deras ekonomi mera fr att bekosta den svenska mobiliseringen plus strka de svenska befstningarna i Baltikum.
Senast redigerad av freeriderXII 2012-08-23 kl. 19:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in