2012-06-27, 20:51
Medlem
Hej.

Jag vet att det finns trådar på området, men jag gör en ny tråd dels för att jag i det ångestfyllda läget jag är i för tillfället inte orkar leta och jämföra i olika trådar, dels för att jag kan se ett värde i att jag skapar en tråd där alla de rubricerade preparatens effektivitet jämförs.

Nu till saken. Jag åt under ca 2 års tid Cipralex (SSRI) mot nedstämdhet, ångest och social fobi. Jag slutade helt med medicinen för ca 1 månad sedan, då jag tyckte jag började må allt bättre och led av de sexuella biverkningarna Cipralexen medförde (potensproblem/allmänt nedsatt sexuell lust). Till en början fungerade allt bra. Dock har jag nu återigen börjat få en så stark ångest i vardagen, och särskilt i sociala sammanhang, att jag känner att jag behöver börja med medicinen igen. Det känns väldigt jobbigt att veta att det kommer säkert dröja några veckor innan jag börjar må bättre igen, men åtminstone kan jag känna lite tillförsikt då... Just nu känns allt bara jättesvårt och det känns som att det kommer bli sämre om jag inte gör något.

Som sagt så slutade jag dock med Cipralexen inte för att den fungerade dåligt - tvärtom, den hjälpte på ett effektivt sätt mot min nedstämdhet, ångest och sociala fobi - utan pga de sexuella biverkningarna. Om jag ska börja med Cipralexen igen vill jag helst veta att man kan lösa detta problem. Jag har läst att tilläggsmedicin i form av Mertazepin, Voxra eller Buspiron kan/ska hjälpa mot de sexuella biverkningar som man får av SSRI. Vilken av dessa är effektivast i detta avseende, om det nu går att säga? Någon som personligen prövat någon ab dessa preparat i syftet att bli kvitt SSRIs sexuella biverkningar och lyckats eller misslyckats?
Citera
2012-06-28, 07:31
Medlem
kemisksubstanss avatar
Jag tror det är individuellt vilket som fungerar och inte fungerar. Med mirtazpin får du även en god sömn på köpet, men medicinen kan göra dig i början dagen efter trött. Tippset är att pröva dig fram.
Citera
2012-06-28, 13:00
Medlem
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mirtazapin Mirtazepin anges här ha denna önskade effekt. Någon som vet om effekten uppstår omedelbart eller måste man äta medicinen ett tag?
Citera
2012-06-28, 17:44
Medlem
Mirtazapin dödar libidon, voxra återupplivar den.
Citera
2012-06-28, 18:47
Medlem
kemisksubstanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelfalafel

Du glömde skriva att det gör det för dig. Alla upplever inte det.
Citera
2012-06-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kemisksubstans
Du glömde skriva att det gör det för dig. Alla upplever inte det.

Det är förvisso korrekt, men tror att voxra är att föredra i vilket fall som helst för OP.
Det finns inga vetenskapliga belägg för "garanterad" för bättre sexlust vilket OP verkar anta utan enbart kvalificerade gissningar.
Citera
2012-06-28, 19:40
Medlem
Vobblers avatar
Citat:

Voxra går väl på samma receptorer som amfetamin och kokain, så visst kan bli pilsk av den medicinen. Men att ge Mirtazapin tillsammans med SSRI är en bra kombo. Dels lindrar Mirtazapin biverkningarna som SSRI brukar ge, samt att man ofta får en förstärkt effekt då båda medicinerna påverkar serotonin på två sätt samtidigt, samt noradrenalin. Om ni inte har känt någon effekt av antidepressiv medicin tidigare, då rekommenderar jag att ni provar.
Citera
2012-06-29, 23:40
Medlem
Citat:
Det är förvisso korrekt, men tror att voxra är att föredra i vilket fall som helst för OP.
Det finns inga vetenskapliga belägg för "garanterad" för bättre sexlust vilket OP verkar anta utan enbart kvalificerade gissningar.

Vem/vad är OP? Finns "garanterad bättre sexlust" med någon tilläggsmedicin?
Citera
2012-06-29, 23:45
Medlem
Jag pratade med min läkare idag om att lägga till en medicin i behandlingen för att bli kvitt de sexuella biverkningarna, och nämnde Mirtazepin och Buspiron. Han sade att han ej hört talas om Mirtazepin hade denna effekt och sade sig ha "svårt att tro på detta". Han sa dock att Buspiron hjälper för vissa. Dock ville han inte ens skriva ut Buspiron direkt utan tyckte istället att jag skulle se hur det kändes med den lägre dosen 10 mg Cipralex jfr med den högre dosen, 20 mg, jag använde förut... Dock tror jag inte det kommer vara någon skillnad och dessutom misstänker jag att jag kommer behöva gå upp till 20 mg snart med tanke på hur jag mår just nu... Så kommer nog vilja pröva Buspiron som tilläggsmedicin för att se om det hjälper. Någon som har några erfarenheter av/tankar om detta?
Citera
2012-06-30, 06:38
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlavagn
Jag pratade med min läkare idag om att lägga till en medicin i behandlingen för att bli kvitt de sexuella biverkningarna, och nämnde Mirtazepin och Buspiron. Han sade att han ej hört talas om Mirtazepin hade denna effekt och sade sig ha "svårt att tro på detta". Han sa dock att Buspiron hjälper för vissa. Dock ville han inte ens skriva ut Buspiron direkt utan tyckte istället att jag skulle se hur det kändes med den lägre dosen 10 mg Cipralex jfr med den högre dosen, 20 mg, jag använde förut... Dock tror jag inte det kommer vara någon skillnad och dessutom misstänker jag att jag kommer behöva gå upp till 20 mg snart med tanke på hur jag mår just nu... Så kommer nog vilja pröva Buspiron som tilläggsmedicin för att se om det hjälper. Någon som har några erfarenheter av/tankar om detta?

Byt läkare om du kan. Buspiron fungerar bra för de flesta! Annars bör du nog byta SSRI om det inte skulle funka på dig.
Citera
2012-06-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby
Byt läkare om du kan. Buspiron fungerar bra för de flesta! Annars bör du nog byta SSRI om det inte skulle funka på dig.

Ok, jag tror jag kan få han att skriva ut Buspiron om jag står på mig lite bättre... Jag ska förresten kanske tillägga att anledningen till att jag inte tror att det skulle hjälpa att enbart välja att äta den mindre dosen 10 mg Cipralex är att jag hade dessa problem även då jag tog denna mindre dos förut... Så det är inte så att jag helt omotiverat bara bestämt mig för detta.

Kan det hjälpa att byta SSRI? Alla SSRI-preparat har väl dessa biverkningar gemensamt? Är osäker på om jag vill byta preparat, åtminstone just nu vill jag nog komma igång med Cipralexen eftersom jag mår så himla kasst och jag vet att den hjälpt mig förr...
Citera
2012-06-30, 11:52
Medlem
På vilket sätt är det Buspiron verkar och därigenom hämmar SSRI:s sexuella biverkningar? Om Mirtazepin står det på svenska och engelska Wikipedia

Mirtazapin påstås även minska de sexuella biverkningarna från SSRI-preparat genom blockad av serotoninreceptorerna 5-HT2- och 5-HT3. Det är stimulansen av dem, vilken uppstår vid användning av SSRI, som tros ligga bakom de sexuella biverkningarna och det illamående som SSRI-preparat kan medföra.

respektive

In contrast to mirtazapine, the SSRIs, SNRIs, MAOIs, and some TCAs increase the general activity of the 5-HT2A, 5-HT2C, and 5-HT3 receptors leading to a host of negative changes and side effects, the most prominent of which include anorexia, insomnia, sexual dysfunction (loss of libido and anorgasmia), nausea, and diarrhea, among others. As a result, mirtazapine is often combined with these drugs to reduce their side effect profile

Kanske tveksamma källor, men det låter ju i alla fall logiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in