2012-06-27, 18:15
Medlem
När jag idag skummade igenom regeringens PDF-fil "Viktigare lagar och förordningar inför halvårsskiftet 2012" fastnade jag vid en bild på en kvinnlig löjtnant iklädd vad som ser ut att vara en M/90-jacka i såpass brun kulör att jag har svårt att tro att den är missfärgad. Är det någon som har sett en M/90-jacka i samma färg tidigare?

http://i.imgur.com/Nvqir.png
Citera
2012-06-27, 18:41
Medlem
tigerrakets avatar
Dom olika upplagorna av jackor har olika färger. Dom kan se lite mera gröna, bruna eller allmänt mörka ut. Helt normalt
Citera
2012-06-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Dom olika upplagorna av jackor har olika färger. Dom kan se lite mera gröna, bruna eller allmänt mörka ut. Helt normalt
Men den är ju otroligt brun. Jämför bara färgen mot dragkedjan till fickan på jackan. Inte en grön nyans över huvud taget. Alla jackor jag har sett tidigare har varit mer eller mindre gröna.
Citera
2012-06-27, 20:50
Medlem
tigerrakets avatar
Jämnför med dragkedjan på byxorna. Det du ser där min vän är resultaten av när man alltid ska välja det billigaste alternativet.
Citera
2012-06-27, 20:54
Medlem
Vantskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Men den är ju otroligt brun. Jämför bara färgen mot dragkedjan till fickan på jackan. Inte en grön nyans över huvud taget. Alla jackor jag har sett tidigare har varit mer eller mindre gröna.

Må så vara, men det förekommer partier med både jackor och byxor som går mer i brunt än grönt.
De har samma m-nummer som de med dominerande grön färg.

Edit:
Bilden är dessutom gammal.
Kvinnan med löjtnants tjästeställning bär sandfärgad basker med utlandsstyrkans baskertecken.
De sista som bar denna basker och baskertecken var KS06 år 2002. Från och med KS07 bar utlandsstyrkan mörkblå basker med det generella armébaskermärket.
Senast redigerad av Vantskruv 2012-06-27 kl. 21:01.
Citera
2012-06-27, 21:01
Medlem
Allt beror på vilket år den är tillverkad, vart den är tillverkad samt vilken storlek det är. 2 jackor i samma årgång och samma tillverkningsland kan ha olika nyanser beroende på storlek!
Citera
2012-06-29, 22:37
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Jämnför med dragkedjan på byxorna. Det du ser där min vän är resultaten av när man alltid ska välja det billigaste alternativet.
Eller när man plockar fram uniformer som legat längst in i mobförråden. De plagg med den typen av dragkedjor fanns för ca 20 år sedan. De ersattes runt 92-93 (beroende på förband) av plagg med den modernare dragkedjan som hon har på sina byxor.
Citera
2012-07-01, 15:04
Medlem
Det finns alla möjliga färger på M90 vilket gör att det ser ut som skit i "formationer" jag hade tex ett par 90L byxor som var helt lila nertill mot kängorna och vissa hade sandfärgat och vissa grönt etc.

och vanliga 90an kan dessutom ha massa olika dragkedjor flärpar nyanser olika knappar etc.

Fattar inte varför försvarsmakten inte fixar så att dom iallafall är gjorda likadant visst kan man förstå om dom vore urtvättade men när knappar är av olika material olika tyger och färger etc är inte meningen med en uniform att alla ska se någorlunda lika ut.
Citera
2012-07-01, 17:11
Medlem
BaldiNs avatar
M90 uniformen är ju trots allt inte tänkt att användas som paraduniform eller bäras på modemässan i Paris, ser endast fördelar med att varje uniform inte är identisk.
Citera
2012-07-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
M90 uniformen är ju trots allt inte tänkt att användas som paraduniform eller bäras på modemässan i Paris, ser endast fördelar med att varje uniform inte är identisk.

Sant ..

allt grundas i att vi inte har någon bra "permis uniform" 87an är enligt mig en paraduniform så något mellanting borde finnas.

Sen så finns det serier med 90 kläder som enligt mig är rent olämpliga i fält p.g.a. färg etc.
tar som exempel mina lila 90L byxor dom stack ut ganska mycket i skogen eller varför inte serien med 90 byxor som har väldigt blanka knappar som syns hur bra som hälst.

Men som jag sa innan i fält så funkar 90an men problemet är att så fort man inte krälar i leran så borde det finnas något mellanting mellan 90an och 87an.

Tex så blir man ju galen när man ser folk från försvarsmakten bli intervjuade i tv-morgonsoffan iklädda 90an liksom nyhetsstudio är inte fält.
Citera
2012-07-01, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
Hört talas om fältparad dräkt? [sic]
Citera
2012-07-02, 00:12
Medlem
brisingrs avatar
Som flera redan sagt, M90 färger kan skilja markant från plagg till plagg.

Baskern tillhör Nationella Skyddsstyrkorna eller hur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in