• 1
  • 2
2012-06-27, 11:47
Medlem
mephedrons avatar
Goddag.
Jag och min make skulle tillbringa lrdag-mndag i Uppsala.
Ingen av oss hade pengar p kontot eftersom lnen inkommer den 25e, men d just mndagen infaller den 25e ringde vi runt olika hotell i Uppsala fr att frga vilka det gick bra att betala vid utcheckning p (allts dra kortet och skriva under papper vid utcheckning p mndag, d lnen kommit in).
Radisson park inn vid Centralstationen sade d vi ringde att detta gick superbra och inte var ngra problem alls. Vi uppgav d namn och bokade ett dubbelrum till lrdag em.

Lrdag vid 16-tiden anlnde vi d till Uppsala och gick till hotellet.
Redan vid incheckningen brjade problemen.

1. Receptionisten bad oss dra kreditkort d vi uppgett namn. Vi tog fram kortet, hon drog det och det var "ej giltigt" eller vad det nu str nr man inte har pengar p kortet. Vi frklarade sklart genast att vi ver telefon tidigare blivit lovade att f betala vid utcheckning och hon sa det inte gick, fick dra kortet massa ggr igen, ringa samtal osv innan hon sju r senare "gick med p det fr den hr gngen". Vi behvde aldrig skriva under ngot eller liknande.

Sen bodde vi p hotellet. Vi var inne p hotellrummet HELA tiden frutom en gng d jag var nere och t frukost, samt att jag d bad receptionisten om att f kpa en Ipren eftersom jag hade feber. Hon sa d vnligt att jag kunde f en gratis, vilket jag fick och allt var bra.
Vi var ven nere en svng p Max och kpte mat vi tog med oss hem. Vi var d lite smtt berusade s mjligen att vr gng var lite smvinglig, men vi var absolut inte hgljudda, stkiga eller ngot sdant.
Vi bad d receptionisten om nya lakan eftersom vi inte ftt bddat under frsta dygnet (p egen begran d vi satt upp "str ej"-lappen dygnet runt p drren). Vi fick sngklderna, tackade och gick.
I vrigt kan jag inte erinra mig att vi gjort annat.
Vl inne p rummet pratade vi i normal samtalston (visserligen vldigt mycket och lnge, men inga skrik eller s), knullade normalt hgt (inga vrlstn), duschade och anvnde toalett normalt och mjligen skt isr/ihop de tv sngarna ett par ggr (kan ju ha ltit till vningen under, men det var bara ett par-tre gnger som sagt).
Sndag kvll kommer vi p att vi inte orkar ka hem morgonen drp, s vi ringer roomservice och ber om att f boka en natt till. Visst, det fick vi. Ingen underskrift eller kortdragning dr eller, bara ett samtal.
Sista natten frlper med samma typ av aktiviteter. Frvisso var fnstret ofta ppet pga den enorma hettan, men vi bodde ju nd p nionde vningen och prata och knulla under normala former mste man vl f p ett hotell?
Vi ringer tisdag morgon och ber om sen utcheckning, vilket de sger gr jttefint och inte kostar ngot extra.

2. Vid frukosten den morgonen kommer personalen helt ofrskmt fram nr vi stter oss fr att ta och frgar "bor ni hr, eller?" med en blick som om vi vore avskyvrda snyltgster.
Mkt frnrmat svarar vi ja, visar vra hotellkort och fortstter ta.

3. Kl 13, dvs en hel timme innan den sena itcheckningen skulle varit, klampar personalen helt ofrskmt och oanmlt in i rummet, och vill inspektera rummet fr det ser "oacceptabelt" ut samt frgar varfr vi inte checkat ut n (var en timme kvar). Det "oacceptabla" i rummet var tydligen de gamla smutsiga lakanen vi bytt kvllen innan lg p golvet, ett nattduksbord med hjul p var lite undanflyttat (men Vafan har det annars hjul fr?) och att en skrppse frn Max lg dr.
Detta blev vi tvingade att sjlva stda (ska man verkligen behva stda sjlv efter sig p ett hotell? Har jag aldrig varit med om innan, och har bott mycket p hotell).
Vi stdade rummet "perfekt" (=dvs inte tvttade lakanen etc men snyggade till) p Max tv min. S oacceptabelt stkigt var det allts...
Hotellchefen kom upp och godknde och bad oss lmna omedelbart d "gster och personal klagat p oss". Vi fick inte ett veta ett knyst om VAD dessa klagoml handlat om, och vi kan inte fatta vad vi gjort fr fel, det vgrade de sga. De sa ven vi skulle betala fr sen utcheckning fast de sagt det skulle vara gratis, men det slapp vi till slut.
Vi blev utslngda 40 min innan vi hade tid att checka ut. Vi fick inte veta vad vi gjort fr fel.

Senare p kontoutdraget sg vi att rtt summa dragits (de tv ntterna vi frst bestllt+extranatten).
Vi hade dock bara dragit kortet en gng och det blev "icke godknt", och aldrig skrivit under ngra papper eller visat legetimation.
Mitt namn uppgavs aldrig ens s de vet inte vad jag heter.

Mina allmnna frgor: r det verkligen professionellt p en knd hotellkedja att lta en stda efter sig sjlv, utlta frtal om att vi varit strande men vgrat sga HUR vi varit det, komma fram under frukostenoch frga om vi r betalande gster, klampa in i hotellrummet innan tid fr vr frbestllda "sena utcheckning" och sedan utan argument kasta ut oss innan den?

Mitt tips: bo ALDRIG p radisson park inn i Uppsala.

Mina juridiska frgor: gr detta p nt stt att reklamera/anmla/verklaga etc?
Tycker inte vi ftt vad vi betalat fr. Tredje natten drog de tydligen bara frn kortet utan att vi dragit det eller skrivit under nt, men antar "vittnena" (personalen) rcker fr det inte ska behvas.
Finns det NNTING vi ht kan gra, frutom typ "arg insndare i Metro"?

Alla juridiskt kunniga fr grna svara, och r ni inte juridiskt kunniga uttryck grna bara allmn sikt om detta. Tack!
Citera
2012-06-27, 12:16
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Mina allmnna frgor: r det verkligen professionellt p en knd hotellkedja att lta en stda efter sig sjlv, utlta frtal om att vi varit strande men vgrat sga HUR vi varit det, komma fram under frukostenoch frga om vi r betalande gster, klampa in i hotellrummet innan tid fr vr frbestllda "sena utcheckning" och sedan utan argument kasta ut oss innan den?

Mitt tips: bo ALDRIG p radisson park inn i Uppsala.

Mina juridiska frgor: gr detta p nt stt att reklamera/anmla/verklaga etc?
Tycker inte vi ftt vad vi betalat fr. Tredje natten drog de tydligen bara frn kortet utan att vi dragit det eller skrivit under nt, men antar "vittnena" (personalen) rcker fr det inte ska behvas.
Finns det NNTING vi ht kan gra, frutom typ "arg insndare i Metro"?

Alla juridiskt kunniga fr grna svara, och r ni inte juridiskt kunniga uttryck grna bara allmn sikt om detta. Tack!

Att stda efter sig sjlv lter otroligt konstigt och s lnge det inte hade varit fekalier p vggarna s hade iaf jag tvrvgrat. Vad har dom stdpersonalen till liksom?

Det r tyvr inte helt ovanligt att snyltare smiter in p hotellfrukostar och smrjer krset s om dom misstnker att ni inte bor p hotellet s ska dom sjlvklart frga. Dock tycker man ju att det kan gras lite finknsligt eftersom dom riskerar att frolmpa en betalande gst s en BRA personal skter det ju diskret. Det r inte FEL av dem att frga er.

Att hotellchefen blir inblandad och att det har frekommit klagoml p er fr en ju att misstnka att ni inte varit ett genomsnittligt gstpar.
Visst finns risken att ni r utsatta fr en stor komplott och att samtliga i personalen ni varit i kontakt med r inkompetenta stolpskott som inte borde jobba i branschen (frutom receptionisten som delade ut ipren d mjligtvis) men OFTAST har man sjlv en viss del i det bemtande man fr av servicepersonal.

Nu har vi ju bara din historia att g p men det ger ju inte hela bilden.
Chansen att vi skulle f en helt annat historia till livs av hotellpersonalen knns som verhngande.

Reklamera det kan ni alltid. En s pass stor hotellkedja har skert en central organisation som hanterar klagoml och det r strre chans att f rtt frn dem som inte r personligt inblandade.
Pengarna tillbaka blir det nog inte men en reduktion eller lite rabattkuponger kan ni kanske klmma ur dem.

Lycka till!
Citera
2012-06-27, 12:38
Medlem
felstavadds avatar
Nr det gller att de kunnat debitera era tre ntter r ju inte det konstigt. De gnger jag bott p hotell s ger man ju dem sitt kortnummer, antingen vid bokningen eller incheckningen, kortet debiteras sen om man skulle gra en springnota.
-Att det inte finns pengar eller tillrckligt med pengar p kontot gr ju inte kortet oanvndbart, det saknas bara tckning i samband med det aktuella kpet/betalningen.
Kortnumret hade de ju ftt ven om kpet inte gick igenom och debiterade er allts nr ni checkat ut. Sen att de inte kollade leg och namn lter ju kanske som en miss mste jag sga om ni inte angav en pinkod som isf skulle funka som en sort verifiering.

Allt det andra kan jag bedma eftersom att knulla och prata lagom hgt och snt r subjektivt, tunna vggar i kombination med barnfamiljer p andra sidan vggen kan ju leda till vissa synpunkter.
Citera
2012-06-27, 12:41
Medlem
TS fick ett piggt bemtande d TS var en timma sen med utcheckning som sker klockan 12 p aktuellt hotell. TS ska allts vara glad att h*n fick stda lite istllet fr att debiteras fr sen utcheckning.

Sedan s bidrar givetvis TS pundiga framtoning ocks till att h*n bemts p ett visst stt. Ytterligare strks jag i den uppfattningen d TS med make inte hade ngra pengar p kontot den 25e, sdant drabbas bara lodare, socbidragstagare och annat patrask av.

Att klagoml uppsttt som TS r ofrstende till r inte ovntat d TS och sannolikt ven dennes make r pundare. TS har varit ptnd och inte haft koll p koncepten riktigt, s enkelt r det. Dessutom s kan man med rven och en bit krita rkna ut varfr tv pundare tar in p hotell i frmmande stad och sitter p rummet i tre dagar.
Citera
2012-06-27, 14:01
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
TS fick ett piggt bemtande d TS var en timma sen med utcheckning som sker klockan 12 p aktuellt hotell. TS ska allts vara glad att h*n fick stda lite istllet fr att debiteras fr sen utcheckning.

Sedan s bidrar givetvis TS pundiga framtoning ocks till att h*n bemts p ett visst stt. Ytterligare strks jag i den uppfattningen d TS med make inte hade ngra pengar p kontot den 25e, sdant drabbas bara lodare, socbidragstagare och annat patrask av.

Att klagoml uppsttt som TS r ofrstende till r inte ovntat d TS och sannolikt ven dennes make r pundare. TS har varit ptnd och inte haft koll p koncepten riktigt, s enkelt r det. Dessutom s kan man med rven och en bit krita rkna ut varfr tv pundare tar in p hotell i frmmande stad och sitter p rummet i tre dagar.

Din dumma idiot, jag skrev klart och tydligt att vi hade RINGT OCH BETT OM SEN UTCHECKNING. Det innebr kl 14. Str i hotellets regler Bla.

Min make hade precis kpt en bil som kostade runt 65k, drfr hade han bara runt 5k p kontot runt den femtonde och d bestmde han sig fr att ta ut allt i kontanter eftersom han tyckte det var lttare att hlla i/hlla koll p pengar d.
Jag personligen hade inte helt tomt bankkonto (dock nd inte fr en hel hotellweekend) men har inget bankkort (lyckats bryta av det p mitten.)
Och svar p frga tre nej.

Och vad "frmmande stad"? Jag har bott flera r i Uppsala, vilket du ocks hade kunnat lsa om du nu snokat igenom mina inlgg.
Citera
2012-06-27, 15:00
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Sjoberg
Vilken respektls mnniska du r. Ni har rd att supa och ta burgare, din man har 5000 i kontanter, men ni snyltar nd p hotellets bekostnad? Djvlad WT luder. Fyfan va vidriga mnniskor ni verkar vara.

Hur har vi snyltat?

De 5000 var avsedda fr matpengar och liknande och vi tyckte det var ondigt att anvnda strre delen av dem p hotellet d vi lika grna kunde betala vid utcheckning d kontosaldot skulle vara hgt och det har bra att ha extra pengar i buffert ifall ngt ofrutsett skulle hnda. Ser inte felet i det.

Vinet (vilket var den enda drog vi intog, och inte i mer mngd n att vi visste vad vi gjorde och hade kontroll) kom frn vrt barskp och hade sttt dr lnge.
Och herregud, vad kostar varsin burgare p MAX egentligen?

F tog vi in p hotellet fr vi haft ett trassligt frhllande vi ville utreda i lugn och ro och prata ut, vilket varit svrt i vr egen lgenhet d hans bror bor med oss fr nrvarande.
Glmde nmna att vi hade en gammal vn frn uppsala
p besk p rummet ngra timmar med, men ven han var tystlten och lmnade efter ngra timmar.
Citera
2012-06-27, 16:50
Medlem
mephedrons avatar
Man FR ha gster p rummet, s lnge de inte sover ver. Detta frgade vi ocks om.

Ja receptionisten som gav Ipren var trevlig, s ven han som gav oss lakan.
det var bara kvinnan som klampade in i rummet som var otrevlig.

Det som strde mig mest var att vi inte fick veta HUR vi strt. Inte ens minsta lilla vink p vad vi gjort som var s strande.
Citera
2012-06-27, 18:29
Medlem
Ic3.C0lds avatar
r detta det hotellet som ligger precis i husen bakom centralstationen? Dvs ut p baksidan, lite mot musikens hus och ver vgen?
Citera
2012-06-27, 18:37
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ic3.C0ld
r detta det hotellet som ligger precis i husen bakom centralstationen? Dvs ut p baksidan, lite mot musikens hus och ver vgen?

Ja det lter ganska rtt. Om man ker ner frn tgspren i rulltrappan i tunneln dr det str "vlkommen hit, vlkommen hem" tar man hger nr man kommit ner frn rulltrappan. Sen ser man ett hgt vackert hus som heter "radisson SAS" och bredvid ligger ett gult skabbigt lite mindre radisson-hotell. Dr r det.
Vill fr vrigt tillgga att all personal utom hon som klampade in i vrt rum var trevliga, s alla som jobbar dr behver ju inte ta t sig.
Men om vi nu varit s "stkiga" - varfr sger de inte detta nr vi bokar en extranatt istllet fr att bara sga "sjlvklart fr ni det, s trevligt"?
Citera
2012-06-27, 19:58
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat och lite varningar utdelade. Moralkakor och angrepp p TS person utgr inte i sig juridik. Om ni inte frstr distinktionen - posta inte.

/Mod
Citera
2012-06-28, 08:38
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Ja det lter ganska rtt. Om man ker ner frn tgspren i rulltrappan i tunneln dr det str "vlkommen hit, vlkommen hem" tar man hger nr man kommit ner frn rulltrappan. Sen ser man ett hgt vackert hus som heter "radisson SAS" och bredvid ligger ett gult skabbigt lite mindre radisson-hotell. Dr r det.
Vill fr vrigt tillgga att all personal utom hon som klampade in i vrt rum var trevliga, s alla som jobbar dr behver ju inte ta t sig.
Men om vi nu varit s "stkiga" - varfr sger de inte detta nr vi bokar en extranatt istllet fr att bara sga "sjlvklart fr ni det, s trevligt"?

terigen, utifrn enbart DIN version av saken s lter det som ett otroligt oproffsigt, osmidigt och klumpigt beteende frn flera hotellanstllda inklusive hotellchefen.

Dock vill jag upprepa att vi faktiskt bara har din version att frhlla oss till och d blir det rtt svrt att besvara dina initiala frgor.
Visst finns det en liten risk att de 3-4 personer i personalen som ni anser gjort felaktiga saker, samtliga r inkompetenta, socialt handikappade och ofrmgna att gra ett bra jobb MEN jag hvdar att risken fr det och att de ur luften skulle behandla ett par betalande gster, som skter sig oklanderligt, medvetet dligt r ganska liten.

Jag TROR att ni har en del i historien som vi inte fr veta och skulle vi stlla frgan till personalen hur de uppfattade er vistelse p hotellet s TROR jag att risken finns att vi fr hra en lite annorlunda version n den du ger oss.

Jag kan ha fel ska jag vara snabb att ppeka men nr ngot verkar fr bra eller fr konstigt fr att vara sant s r det oftast det.

Sen kan vi ju sklart hamna i det underbara tolkningstrsket dr person A svr p sin mors grav att det var p ett visst stt och person B svr lika skert p att situationen var totalt annorlunda nr de beskriver EXAKT samma situation eftersom de gjort olika tolkningar av det som hnt s det ger jag mig inte in p.

Givet att din historia r till 100% verensstmmande med sanningen s lter det som ni skulle kunna reklamera er vistelse och om hotellkedjans avdelning fr klagoml tycker ni har ett case s kommer ni f lite kompensation, om inte annat s fr att f er att hlla nbben och frsvinna d de sklart inte vill ha negativ uppmrksamhet.
Citera
2012-06-28, 08:49
Medlem
Lter vldigt ensidigt..
Men ska man tro p en story frn endast en person, med ett flertal inlgg i en forumavdelning fr narkotikamissbruk?
Skulle vara mycket intressant att hra personalens sida av detta. Borde det inte g att uppmrksamma dem p forumtrden?

Juridiskt r det nog inte mycket att diskutera, borde hra under fretagsskvaller imho
Senast redigerad av harlequin73 2012-06-28 kl. 08:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in