Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-27, 11:47
Medlem
mephedrons avatar
Goddag.
Jag och min make skulle tillbringa lördag-måndag i Uppsala.
Ingen av oss hade pengar på kontot eftersom lönen inkommer den 25e, men då just måndagen infaller den 25e ringde vi runt olika hotell i Uppsala för att fråga vilka det gick bra att betala vid utcheckning på (alltså dra kortet och skriva under papper vid utcheckning på måndag, då lönen kommit in).
Radisson park inn vid Centralstationen sade då vi ringde att detta gick superbra och inte var några problem alls. Vi uppgav då namn och bokade ett dubbelrum till lördag em.

Lördag vid 16-tiden anlände vi då till Uppsala och gick till hotellet.
Redan vid incheckningen började problemen.

1. Receptionisten bad oss dra kreditkort då vi uppgett namn. Vi tog fram kortet, hon drog det och det var "ej giltigt" eller vad det nu står när man inte har pengar på kortet. Vi förklarade såklart genast att vi över telefon tidigare blivit lovade att få betala vid utcheckning och hon sa det inte gick, fick dra kortet massa ggr igen, ringa samtal osv innan hon sju år senare "gick med på det för den här gången". Vi behövde aldrig skriva under något eller liknande.

Sen bodde vi på hotellet. Vi var inne på hotellrummet HELA tiden förutom en gång då jag var nere och åt frukost, samt att jag då bad receptionisten om att få köpa en Ipren eftersom jag hade feber. Hon sa då vänligt att jag kunde få en gratis, vilket jag fick och allt var bra.
Vi var även nere en sväng på Max och köpte mat vi tog med oss hem. Vi var då lite smått berusade så möjligen att vår gång var lite småvinglig, men vi var absolut inte högljudda, stökiga eller något sådant.
Vi bad då receptionisten om nya lakan eftersom vi inte fått bäddat under första dygnet (på egen begäran då vi satt upp "stör ej"-lappen dygnet runt på dörren). Vi fick sängkläderna, tackade och gick.
I övrigt kan jag inte erinra mig att vi gjort annat.
Väl inne på rummet pratade vi i normal samtalston (visserligen väldigt mycket och länge, men inga skrik eller så), knullade normalt högt (inga vrålstön), duschade och använde toalett normalt och möjligen sköt isär/ihop de två sängarna ett par ggr (kan ju ha låtit till våningen under, men det var bara ett par-tre gånger som sagt).
Söndag kväll kommer vi på att vi inte orkar åka hem morgonen därpå, så vi ringer roomservice och ber om att få boka en natt till. Visst, det fick vi. Ingen underskrift eller kortdragning där eller, bara ett samtal.
Sista natten förlöper med samma typ av aktiviteter. Förvisso var fönstret ofta öppet pga den enorma hettan, men vi bodde ju ändå på nionde våningen och prata och knulla under normala former måste man väl få på ett hotell?
Vi ringer tisdag morgon och ber om sen utcheckning, vilket de säger går jättefint och inte kostar något extra.

2. Vid frukosten den morgonen kommer personalen helt oförskämt fram när vi sätter oss för att äta och frågar "bor ni här, eller?" med en blick som om vi vore avskyvärda snyltgäster.
Mkt förnärmat svarar vi ja, visar våra hotellkort och fortsätter äta.

3. Kl 13, dvs en hel timme innan den sena itcheckningen skulle varit, klampar personalen helt oförskämt och oanmält in i rummet, och vill inspektera rummet för det ser "oacceptabelt" ut samt frågar varför vi inte checkat ut än (var en timme kvar). Det "oacceptabla" i rummet var tydligen de gamla smutsiga lakanen vi bytt kvällen innan låg på golvet, ett nattduksbord med hjul på var lite undanflyttat (men Vafan har det annars hjul för?) och att en skräppåse från Max låg där.
Detta blev vi tvingade att själva städa (ska man verkligen behöva städa själv efter sig på ett hotell? Har jag aldrig varit med om innan, och har bott mycket på hotell).
Vi städade rummet "perfekt" (=dvs inte tvättade lakanen etc men snyggade till) på Max två min. Så oacceptabelt stökigt var det alltså...
Hotellchefen kom upp och godkände och bad oss lämna omedelbart då "gäster och personal klagat på oss". Vi fick inte ett veta ett knyst om VAD dessa klagomål handlat om, och vi kan inte fatta vad vi gjort för fel, det vägrade de säga. De sa även vi skulle betala för sen utcheckning fast de sagt det skulle vara gratis, men det slapp vi till slut.
Vi blev utslängda 40 min innan vi hade tid att checka ut. Vi fick inte veta vad vi gjort för fel.

Senare på kontoutdraget såg vi att rätt summa dragits (de två nätterna vi först beställt+extranatten).
Vi hade dock bara dragit kortet en gång och det blev "icke godkänt", och aldrig skrivit under några papper eller visat legetimation.
Mitt namn uppgavs aldrig ens så de vet inte vad jag heter.

Mina allmänna frågor: är det verkligen professionellt på en känd hotellkedja att låta en städa efter sig själv, utlåta förtal om att vi varit störande men vägrat säga HUR vi varit det, komma fram under frukostenoch fråga om vi är betalande gäster, klampa in i hotellrummet innan tid för vår förbeställda "sena utcheckning" och sedan utan argument kasta ut oss innan den?

Mitt tips: bo ALDRIG på radisson park inn i Uppsala.

Mina juridiska frågor: går detta på nåt sätt att reklamera/anmäla/överklaga etc?
Tycker inte vi fått vad vi betalat för. Tredje natten drog de tydligen bara från kortet utan att vi dragit det eller skrivit under nåt, men antar "vittnena" (personalen) räcker för det inte ska behövas.
Finns det NÅNTING vi öht kan göra, förutom typ "arg insändare i Metro"?

Alla juridiskt kunniga får gärna svara, och är ni inte juridiskt kunniga uttryck gärna bara allmän åsikt om detta. Tack!
Citera
2012-06-27, 12:16
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Mina allmänna frågor: är det verkligen professionellt på en känd hotellkedja att låta en städa efter sig själv, utlåta förtal om att vi varit störande men vägrat säga HUR vi varit det, komma fram under frukostenoch fråga om vi är betalande gäster, klampa in i hotellrummet innan tid för vår förbeställda "sena utcheckning" och sedan utan argument kasta ut oss innan den?

Mitt tips: bo ALDRIG på radisson park inn i Uppsala.

Mina juridiska frågor: går detta på nåt sätt att reklamera/anmäla/överklaga etc?
Tycker inte vi fått vad vi betalat för. Tredje natten drog de tydligen bara från kortet utan att vi dragit det eller skrivit under nåt, men antar "vittnena" (personalen) räcker för det inte ska behövas.
Finns det NÅNTING vi öht kan göra, förutom typ "arg insändare i Metro"?

Alla juridiskt kunniga får gärna svara, och är ni inte juridiskt kunniga uttryck gärna bara allmän åsikt om detta. Tack!

Att städa efter sig själv låter otroligt konstigt och så länge det inte hade varit fekalier på väggarna så hade iaf jag tvärvägrat. Vad har dom städpersonalen till liksom?

Det är tyvär inte helt ovanligt att snyltare smiter in på hotellfrukostar och smörjer kråset så om dom misstänker att ni inte bor på hotellet så ska dom självklart fråga. Dock tycker man ju att det kan göras lite finkänsligt eftersom dom riskerar att förolämpa en betalande gäst så en BRA personal sköter det ju diskret. Det är inte FEL av dem att fråga er.

Att hotellchefen blir inblandad och att det har förekommit klagomål på er får en ju att misstänka att ni inte varit ett genomsnittligt gästpar.
Visst finns risken att ni är utsatta för en stor komplott och att samtliga i personalen ni varit i kontakt med är inkompetenta stolpskott som inte borde jobba i branschen (förutom receptionisten som delade ut ipren då möjligtvis) men OFTAST har man själv en viss del i det bemötande man får av servicepersonal.

Nu har vi ju bara din historia att gå på men det ger ju inte hela bilden.
Chansen att vi skulle få en helt annat historia till livs av hotellpersonalen känns som överhängande.

Reklamera det kan ni alltid. En så pass stor hotellkedja har säkert en central organisation som hanterar klagomål och det är större chans att få rätt från dem som inte är personligt inblandade.
Pengarna tillbaka blir det nog inte men en reduktion eller lite rabattkuponger kan ni kanske klämma ur dem.

Lycka till!
Citera
2012-06-27, 12:38
Medlem
felstavadds avatar
När det gäller att de kunnat debitera era tre nätter är ju inte det konstigt. De gånger jag bott på hotell så ger man ju dem sitt kortnummer, antingen vid bokningen eller incheckningen, kortet debiteras sen om man skulle göra en springnota.
-Att det inte finns pengar eller tillräckligt med pengar på kontot gör ju inte kortet oanvändbart, det saknas bara täckning i samband med det aktuella köpet/betalningen.
Kortnumret hade de ju fått även om köpet inte gick igenom och debiterade er alltså när ni checkat ut. Sen att de inte kollade leg och namn låter ju kanske som en miss måste jag säga om ni inte angav en pinkod som isf skulle funka som en sort verifiering.

Allt det andra kan jag bedöma eftersom att knulla och prata lagom högt och sånt är subjektivt, tunna väggar i kombination med barnfamiljer på andra sidan väggen kan ju leda till vissa synpunkter.
Citera
2012-06-27, 12:41
Medlem
TS fick ett piggt bemötande då TS var en timma sen med utcheckning som sker klockan 12 på aktuellt hotell. TS ska alltså vara glad att h*n fick städa lite istället för att debiteras för sen utcheckning.

Sedan så bidrar givetvis TS pundiga framtoning också till att h*n bemöts på ett visst sätt. Ytterligare stärks jag i den uppfattningen då TS med make inte hade några pengar på kontot den 25e, sådant drabbas bara lodare, socbidragstagare och annat patrask av.

Att klagomål uppstått som TS är oförstående till är inte oväntat då TS och sannolikt även dennes make är pundare. TS har varit påtänd och inte haft koll på koncepten riktigt, så enkelt är det. Dessutom så kan man med röven och en bit krita räkna ut varför två pundare tar in på hotell i främmande stad och sitter på rummet i tre dagar.
Citera
2012-06-27, 14:01
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
TS fick ett piggt bemötande då TS var en timma sen med utcheckning som sker klockan 12 på aktuellt hotell. TS ska alltså vara glad att h*n fick städa lite istället för att debiteras för sen utcheckning.

Sedan så bidrar givetvis TS pundiga framtoning också till att h*n bemöts på ett visst sätt. Ytterligare stärks jag i den uppfattningen då TS med make inte hade några pengar på kontot den 25e, sådant drabbas bara lodare, socbidragstagare och annat patrask av.

Att klagomål uppstått som TS är oförstående till är inte oväntat då TS och sannolikt även dennes make är pundare. TS har varit påtänd och inte haft koll på koncepten riktigt, så enkelt är det. Dessutom så kan man med röven och en bit krita räkna ut varför två pundare tar in på hotell i främmande stad och sitter på rummet i tre dagar.

Din dumma idiot, jag skrev klart och tydligt att vi hade RINGT OCH BETT OM SEN UTCHECKNING. Det innebär kl 14. Står i hotellets regler Bla.

Min make hade precis köpt en bil som kostade runt 65k, därför hade han bara runt 5k på kontot runt den femtonde och då bestämde han sig för att ta ut allt i kontanter eftersom han tyckte det var lättare att hålla i/hålla koll på pengar då.
Jag personligen hade inte helt tomt bankkonto (dock ändå inte för en hel hotellweekend) men har inget bankkort (lyckats bryta av det på mitten.)
Och svar på fråga tre nej.

Och vadå "främmande stad"? Jag har bott flera år i Uppsala, vilket du också hade kunnat läsa om du nu snokat igenom mina inlägg.
Citera
2012-06-27, 15:00
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Sjoberg
Vilken respektlös människa du är. Ni har råd att supa och äta burgare, din man har 5000 i kontanter, men ni snyltar ändå på hotellets bekostnad? Djävlad WT luder. Fyfan va vidriga människor ni verkar vara.

Hur har vi snyltat?

De 5000 var avsedda för matpengar och liknande och vi tyckte det var onödigt att använda större delen av dem på hotellet då vi lika gärna kunde betala vid utcheckning då kontosaldot skulle vara högt och det har bra att ha extra pengar i buffert ifall ngt oförutsett skulle hända. Ser inte felet i det.

Vinet (vilket var den enda drog vi intog, och inte i mer mängd än att vi visste vad vi gjorde och hade kontroll) kom från vårt barskåp och hade stått där länge.
Och herregud, vad kostar varsin burgare på MAX egentligen?

F ö tog vi in på hotellet för vi haft ett trassligt förhållande vi ville utreda i lugn och ro och prata ut, vilket varit svårt i vår egen lägenhet då hans bror bor med oss för närvarande.
Glömde nämna att vi hade en gammal vän från uppsala
på besök på rummet några timmar med, men även han var tystlåten och lämnade efter några timmar.
Citera
2012-06-27, 16:50
Medlem
mephedrons avatar
Man FÅR ha gäster på rummet, så länge de inte sover över. Detta frågade vi också om.

Ja receptionisten som gav Ipren var trevlig, så även han som gav oss lakan.
det var bara kvinnan som klampade in i rummet som var otrevlig.

Det som störde mig mest var att vi inte fick veta HUR vi stört. Inte ens minsta lilla vink på vad vi gjort som var så störande.
Citera
2012-06-27, 18:29
Medlem
Ic3.C0lds avatar
Är detta det hotellet som ligger precis i husen bakom centralstationen? Dvs ut på baksidan, lite mot musikens hus och över vägen?
Citera
2012-06-27, 18:37
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ic3.C0ld
Är detta det hotellet som ligger precis i husen bakom centralstationen? Dvs ut på baksidan, lite mot musikens hus och över vägen?

Ja det låter ganska rätt. Om man åker ner från tågspåren i rulltrappan i tunneln där det står "välkommen hit, välkommen hem" tar man höger när man kommit ner från rulltrappan. Sen ser man ett högt vackert hus som heter "radisson SAS" och bredvid ligger ett gult skabbigt lite mindre radisson-hotell. Där är det.
Vill för övrigt tillägga att all personal utom hon som klampade in i vårt rum var trevliga, så alla som jobbar där behöver ju inte ta åt sig.
Men om vi nu varit så "stökiga" - varför säger de inte detta när vi bokar en extranatt istället för att bara säga "självklart får ni det, så trevligt"?
Citera
2012-06-27, 19:58
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat och lite varningar utdelade. Moralkakor och angrepp på TS person utgör inte i sig juridik. Om ni inte förstår distinktionen - posta inte.

/Mod
Citera
2012-06-28, 08:38
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Ja det låter ganska rätt. Om man åker ner från tågspåren i rulltrappan i tunneln där det står "välkommen hit, välkommen hem" tar man höger när man kommit ner från rulltrappan. Sen ser man ett högt vackert hus som heter "radisson SAS" och bredvid ligger ett gult skabbigt lite mindre radisson-hotell. Där är det.
Vill för övrigt tillägga att all personal utom hon som klampade in i vårt rum var trevliga, så alla som jobbar där behöver ju inte ta åt sig.
Men om vi nu varit så "stökiga" - varför säger de inte detta när vi bokar en extranatt istället för att bara säga "självklart får ni det, så trevligt"?

Återigen, utifrån enbart DIN version av saken så låter det som ett otroligt oproffsigt, osmidigt och klumpigt beteende från flera hotellanställda inklusive hotellchefen.

Dock vill jag upprepa att vi faktiskt bara har din version att förhålla oss till och då blir det rätt svårt att besvara dina initiala frågor.
Visst finns det en liten risk att de 3-4 personer i personalen som ni anser gjort felaktiga saker, samtliga är inkompetenta, socialt handikappade och oförmögna att göra ett bra jobb MEN jag hävdar att risken för det och att de ur luften skulle behandla ett par betalande gäster, som sköter sig oklanderligt, medvetet dåligt är ganska liten.

Jag TROR att ni har en del i historien som vi inte får veta och skulle vi ställa frågan till personalen hur de uppfattade er vistelse på hotellet så TROR jag att risken finns att vi får höra en lite annorlunda version än den du ger oss.

Jag kan ha fel ska jag vara snabb att påpeka men när något verkar för bra eller för konstigt för att vara sant så är det oftast det.

Sen kan vi ju såklart hamna i det underbara tolkningsträsket där person A svär på sin mors grav att det var på ett visst sätt och person B svär lika säkert på att situationen var totalt annorlunda när de beskriver EXAKT samma situation eftersom de gjort olika tolkningar av det som hänt så det ger jag mig inte in på.

Givet att din historia är till 100% överensstämmande med sanningen så låter det som ni skulle kunna reklamera er vistelse och om hotellkedjans avdelning för klagomål tycker ni har ett case så kommer ni få lite kompensation, om inte annat så för att få er att hålla näbben och försvinna då de såklart inte vill ha negativ uppmärksamhet.
Citera
2012-06-28, 08:49
Medlem
Låter väldigt ensidigt..
Men ska man tro på en story från endast en person, med ett flertal inlägg i en forumavdelning för narkotikamissbruk?
Skulle vara mycket intressant att höra personalens sida av detta. Borde det inte gå att uppmärksamma dem på forumtråden?

Juridiskt är det nog inte mycket att diskutera, borde höra under företagsskvaller imho
Senast redigerad av harlequin73 2012-06-28 kl. 08:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in