2005-03-09, 14:08
Medlem
MacAllans avatar
Min favoritfråga nummer ett: vad exakt är elektrisk laddning? Vad är det som gör att en elektron är negativt och en proton positivt laddad?
Citera
2005-03-09, 14:45
Medlem
kvarkarna som bygger upp dem har olika laddningar.
Citera
2005-03-09, 14:58
Medlem
MacAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mihwl
kvarkarna som bygger upp dem har olika laddningar.
Hmm, det klargjorde ju nada. Vad skiljer två kvarkar som har olika laddning?
Citera
2005-03-09, 15:06
Medlem
Kundalinis avatar
Olika spinn?
Citera
2005-03-09, 15:27
Medlem
MacAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Olika spinn?
Spinn är en oberoend egenskap.
Jag vill lägga till att det nog inte FINNS ett tillfredställande (för mig iallafall) svar på min fråga idag.

Jag kunde lika bra ha ställt frågan kring massa, spinn, kvarkarnas färg, etc etc, med eftersom laddning är en så känd klassisk (i motstas till kvantmekanisk) egenskap så är det roligare att diskutera den.

Detta är en mycket lämplig fråga att ställa till fysikläraren i högstadiet för att visa att det är mycket vi inte förstår om naturen än idag.
Citera
2005-03-13, 01:58
Medlem
dIRe_s avatar
För att kunna svara på den frågan så måste man veta vad elektromagnetism är och hur det fungerar. Elektromagnetism är ju en av de fundamentala naturkrafterna och det är hur de fungerar och hänger ihop som är den största gåtan inom fysiken just nu. Du kan ju googla lite efter "stringteorin" eller "M-teorin", även om jag inte tror att du hittar ett bra svar.
Citera
2005-03-13, 11:53
Bannlyst
Det är alltså ingen som vet vad en elektrisk laddning är, eftersom man måste använda sig utav strängteorin som ännu inte är bekräftad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in