2012-06-26, 01:41
Medlem
grovsmides avatar
Liten idé såhär på kvällskvisten, Biltema säljer polyuretanskivor för laminering med polyester. Lite dyrt tycker jag men då ska vi inte snacka om divinycell, ett annat kärnmaterial men ännu dyrare.
Hmm tänkte jag, skiva av Polyuretan...fogskum är väl Polyuretan...hmm, -går det inte att göra sin egen skiva av fogskum då? (givet att man rent praktiskt lyckas forma en skiva förstås) - detta skulle bli betydligt billigare (?) men kanske framför allt öppna för kärnmaterial i olika former, inte illa.

Är jag rätt ute, -är fogskum-polyuretan samma som Biltemas polyuretanskivor?

En annan grej angående gammal polyester jag inte får att härda, även med ny härdare.
"All" polyester idag sägs ju vara iblandad accelerator så jag vet inte om jag ens har någon lös eller om det fortfarande går att få tag på lös accelerator i båtbutiker i alla fall så enligt ett foruminlägg på kryssarklubben står det att läsa:

Citat:
Ursprungligen postat av Göran
Polyestern däremot har begränsad hållbarhet, gissar att det finns datum på burken. Annars kan du använda den så länge den "väter" glasfibern = så länge den flyter med ca "filmjölk" konsistens. Är det en A-plast = accelererad polyester (= blå eller grön-färgad) har troligen accelerator-verkan försvunnit efter något år, avtar med åren. Avhjälpes genom att tillsätta ca 2-3% accelerator (koboltnaftenat). Det är reaktionen mellan, kobolt och peroxid (härdare) som skapar värmen som härdar (stelnar) polyestern.

Har han rätt, kan det vara att bara tillsätta ny accelerator till gammal polyester så funkar det? Följdfrågan blir då om jag köper lös accelerator, Koboltnaftenat eller vad det nu är, -är det dålig hållbarhet även på lös accelerator eller har det med polyester/accelerator-blandningen att göra?

Tacksam för all input.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in