Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2005-03-09, 09:49
Medlem
Dagens isterband är bedrövligt smaklösa. Förr i tiden (tio år tillbaka) så smakade isterband som de skall göra, dvs "syrligt"/surt.

Någon som har hittat fin-fina isterband i Stockholmstrakten som det är smak på?
Citera
2005-03-09, 10:21
Medlem
Pjäxs avatar
Är inte så bevandrad i Sthlm, men nog måste det precis som i Gbg finnas en saluhall med produkter som är lite bättre eller avviker från ICA:s standardsortiment? Det hade varit mitt tips i alla fall...
Citera
2005-03-09, 10:35
Medlem
Saluhallar

Det finns tre saluhallar: Hötorgshallen, Östermalmshallen & Söderhallarna; annars har t ex Hemköp vid Åhlens City, Daglivs vid Fridhemsplan och NK Livs stora och bra charkavdelningar också.
Citera
2005-03-09, 14:39
Medlem
General Nogis avatar
Det mesta av isterband jag smakat har varit surt. Växte dock upp med icke-sura utan endast lättrökta isterband och har alltid avskytt sura isterband. Fick en chock första gången man fick isterband i lågstadiets skolbespisning.
Citera
2005-03-09, 18:47
Medlem
jenas avatar
http://www.percys.se/

De har "riktiga" isterband, denna butik är mig veterligen en av de sista riktiga slaktarna i Sverige... Deras prinskorv, mmmmm, smakar som när man var liten!!
Citera
2005-03-09, 20:22
Medlem
glöm inte att snitta upp isterbanden före stekning, blir godare tycker jag. Ju mer rökta desto godare isterband?? Eller vad tycker ni. Syran är väl beroende på fetthalten?
Citera
2005-03-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jena
http://www.percys.se/

De har "riktiga" isterband, denna butik är mig veterligen en av de sista riktiga slaktarna i Sverige... Deras prinskorv, mmmmm, smakar som när man var liten!!

Puss på dej!
Denna länk var vad jag behövde efter en lång dag i självömkan.
Tusen tack!
Citera
2005-03-11, 15:49
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomble
Puss på dej!
Denna länk var vad jag behövde efter en lång dag i självömkan.
Tusen tack!

Varsågod, hoppas att du inte bor för långt borta bara...
Citera
2021-05-19, 12:14
Medlem
Scalpings avatar
Hittade två sorter på min lokala ICA. Båda från Lammhults och den ena hette nåt "Kalas" eller nåt, och så fanns det den klassiska syrliga. Var hur längesen som helst jag åt isterband, men då det var rea så slog jag till på ett par syrliga körvar. Det var inte så dumt faktiskt, med dillstuvad potatis och pressgurka. Rödbetor hade jag tyvärr inga som väl är klassiskt tillbehör, men det var gott med lite dijonsenap på istället.

Förr i tiden antar jag att syran kom från fermentering, men nu tror jag den mest är tillsatt för smakens skull. Askorbinsyra tyckte jag det stod på innehållsförteckningen. Sen rökt med alspån.
Citera
2021-05-19, 13:42
Medlem
Sladdarens avatar
Gjorde en sofritto på selleri, småtärnad morot, och gullök, med rödvin till isterband, peppar, cayenne, lite vitlökspulver, salt stekt och blandat. Vart inte så tokigt med potatis sen tog jag en köpräksallad och hackade mycket rödbetor och blandade ihop noga

Kändes som det blev surare, syrligare mer aromatiskt med rödvinet eller så tar du vinäger
Senast redigerad av Sladdaren 2021-05-19 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in