2012-06-25, 14:23
Medlem
Krkks avatar
Jag har haft flera projekt om syror och baser men jag har aldrig riktigt fattat varför syror och baser fräter på material eller hur det går till. Så min fråga är:
Varför fräter syror och baser på material och hur går det till?
När jag frågar hur det går till så undrar jag främst om den kemiska reaktionen som sker.
Tack på förhand!
Citera
2012-06-25, 18:40
Medlem
Anonymens avatar
Ni får slå på mig om detta är helt fel men detta är vad jag kommer ihåg det som.

En syra är ett ämne som i vatten avger vätejoner. Saltsyra i vatten binder upp enligt formeln;

H2O + HCl -> H3O+ och Cl-

Detta attackerar sedermera metallen t.ex. och oxiderar den vilket gör att metallen blandas med vattnet. Kan ta t.ex. Järn, saltsyra och vatten blir:

(Fe)2 + HCl + (H2O)3 --> Fe2O3 + Cl- + H2

Kanske är helt fel, är väldigt dålig på syror och baser. Baser tänker jag inte ens börja förklara för jag kommer fan inte ihåg
Citera
2012-06-25, 18:45
Medlem
Anonymens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymen

(Fe)2 + HCl + (H2O)3 --> Fe2O3 + Cl- + H2

Blev lite fel där va? Borde vara rätt räknat här;

(Fe)4 + HCl + (H2O)6 --> (Fe)4 + (H3O+)6 + Cl- --> (Fe2O3)2 + Cl- + (H2)9
Citera
2012-06-25, 19:34
Medlem
Krkks avatar
Så anledningen till att ämnen fräts av syror och baser är för att de oxideras väldigt snabbt? Har jag rätt eller är jag helt fel ute nu?
Citera
2012-06-27, 15:24
Medlem
SaulGoodmans avatar
Det beror lite på vilka ämnen det är. Om man ska utgå ifrån organiska ämnen så finns det massvis med olika reaktioner som beskriver syror och baser. Här är ett exempel. Väldigt många organiska syrabas-reaktioner har en karbonylgrupp närvarande som gör att både H+ och OH- kan reagera med dessa på lite olika sätt. Kort sagt brukar de oftast lösa upp A och B grupperna som länken visar på bilden högst upp, samt ibland bryta dubbelbindningen mellan C=O. Det enkla svaret på frågan varför är väl att de nya bindningarna i produkterna är stabilare än de i reaktanterna.

Anonymen: HCl kommer inte att göra så att järn rostar, syran kommer att göra det motsatta faktiskt http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080129043314AAoiqa4. Men det är också ett bra exempel på hur syror fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Krkk
Så anledningen till att ämnen fräts av syror och baser är för att de oxideras väldigt snabbt? Har jag rätt eller är jag helt fel ute nu?
Inte nödvändigtvis. Oxidation handlar om då en atom i får ett högre oxidationstal. Reduktion är det motsatta. Det finns reaktioner som i olika delstag både oxiderar och reducerar så det är inte en så bra beskrivning.
Citera
2012-06-27, 15:49
Medlem
Anonymens avatar
Hahahaha blev lite fel där ja. Helt ärligt så kommer jag knappt ihåg Kemi A och B. Det enda jag minns är hur tråkigt det var när man gick igenom allt annat än vad som kunde explodera eller göra roliga grejer. Borde dock lärt mig mer om syror och baser när jag nu håller på med NC och bomullskrut och liknande, men tänkte inte så långt då. Iallafall, precis som du säger så är det olika och speciellt med de organiska syrorna som har en lång rad olika reaktioner.

Iallafall som du ser i länken SaulGoodman skrev till mig så gör HCl (saltsyra) om vanligt Fe (järn) enligt formeln

Fe (s) + 2 HCl (aq) ---> FeCl2 (aq) + H2 (g)

Well well, försöka duger.
Citera
2012-06-27, 22:30
Medlem
Krkks avatar
Så för att sammanfatta det hela. När syror eller baser löses upp i vatten så är de så obalanserade så att när ett nytt ämne läggs ner i lösningen så bryter syran eller basen upp det ämnet och binder det till sig. Har jag rätt uppfattning nu eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in