2012-06-25, 09:55
Medlem
Dammigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodymaryX
Joo jag kände väl det med lite, men dem har dock fått sin brevlåda söndersparkad några gånger om året nu i ca 5 år pga att deras grabb är så pass mobbad som han är, lite tråkigt men att kräva 1000 kr för det känns ju lite småkorkat...

Verkar lite skumt om samma granne får postlådan sabbad några ggr/år.
Kanske är det din polare eller hans kompisar som fixar det regelbundet och grannen har ledsnat?

Jag har fått postlådan stulen med stativ och allt en gång. Sprängd/eldad en gång och allmänt sabbad en annan gång. Har så klart gjort polisanmälan (mest för statistiken) men 2 dagar efter anmälan så får man ett brev från polisen som säger "förundersökning inleds inte, spaningsuppslag saknas"

Så det verkar som något mer har hänt om polisen rycker ut med piketen.
Citera
2012-06-25, 13:45
Medlem
INTPs avatar
Rimlig ersättning vore vad en motsvarande brevlåda kostar plus montering av den (och ska någon åka ut och montera den och ta betalt med kvitto lär det vara ganska många hundralappar direkt). Kan du köpa en motsvarande låda för 150kr och skruva upp den själv kan det vara värt dom kronorna för grannsämjans skull, även om det egentligen inte är upp till dig att betala för saker andra förstört.

Om deras brevlådor brukar stryka med ett par gånger om året kanske dom skulle uppskatta mer om du svetsade ihop en egen brevlåda av 3-4mm tjock stålplåt, så folk kan sparka sig trötta utan att särskilt mycket händer i framtiden.
Citera
2012-06-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
På något vis verkar samhället ha accepterat att exempelvis fotbollsarrangörer ska betala för den polisbevakning som krävs för att hålla lugn även utanför arenan. Endast klubbar och supportrar är emot detta.
Lite liknande är det ju att en privatperson anordnar en fest som spårar ur och är likgiltig inför konsekvenserna.
De flesta utom festanordnaren och besökarna anser säkert att den som ansvarat för festen/kaoset har ett moraliskt ansvar för följderna när man inte haft någon kontroll på festandet eller besökares tillstånd. Ska man anordna en fest utan ordningsvakter där man inte känner till deltagarnas ölsinne så bör man kanske förlägga festen till en öde plats och skriva ".. på egen risk" i inbjudan.

Men det går inte att resonera så. Ifall man i en lägenhet för massa oväsen som stör grannarna så faller ansvaret givetvis på festarrangören. Men ifall folk hittar på dumheter på vägen hem, eller på väg till en annan fest, så kan inte festarrangören hållas ansvarig. Varken moraliskt eller juridiskt. Låt t.ex. säga att det dyker upp några idioter på en lugnare fest man "arrangerat" hemma, och dessa individer beter sig så illa att man kastar ut dem. Hur långt menar du då att jag har ansvar för deras handlingar efter att de lämnat min tomtgräns?
Citera
2012-07-04, 01:20
Medlem
anusvibrators avatar
De kan anmäla hur de vill. Det är heller inte deras jobb att ta reda på den skyldige. Det är polisens jobb. De kan tipsa men inte mycket mer än så. Jag tror även att de kan kräva skadestånd, men eftersom gärningsmannen troligtvis inte kommer identifieras så kommer åtalet om de nu väcks läggas ner. Men inte helt säker eftersom i mitt fall rörde det sig om en grovmisshandel utav okända gärningsmän. Jag krävde i alla fall skadestånd eftersom jag var en fattig student och jag fick det trots att gärningsmannen inte blev dömd. Lång historia kort, Jag tror till och med att grannarna kan få skadestånd som staten betalar ut tills GM är hittad och dömd, som då blir skyldiga staten pengarna för skadeståndet. Observera att detta är klistrat från en grovmisshandel och inte enkel skadegörelse.

Men för övrigt priset. Om brevlådan kostar 500kr ny och blir sönderslagen. Får man inte lov att räkna som försäkringsbolagen och dra av lite för att den är begagnad och sliten? Det vill säga brevlådan kan inte värderas till mer än 200kr. Vad blir då skadeståndet? och vem bestämmer summan på skadeståndet?
Citera
2012-07-04, 08:52
Medlem
Hur mycket är grannsämjan värd?
Om det stämmer att ni är födda 90-95 så är ni så unga att jag misstänker att ni bor hos föräldrarna (och dessutom inte får inneha alkohol i de nedre åldrarna), vad säger de om kravet på ersättning för brevlådan?
Citera
2012-07-05, 00:01
Medlem
PowerCows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donkey-business
Vadå rent moraliskt så har han ansvar för festen? Ifall någon idiot sparkade sönder en brevlåda var det uppenbarligen inte inne på själva festen utan förmodligen på vägen hem. Ska festarrangören även ansvara för eventuella taxi-springnotor eller misshandlar som festdeltagarna ställer till med under samma kväll som de satt sin fot i vederbörandes hus?

Ja, självklart är det ingen som tvingar festägaren att betala. Men vill han bli hatad av hela kvarteret så är det hans val. Men ja, det är delvis festägarens ansvar att se till att det inte blir en jävla slödder fest med folk som förstör och grisar ner allt i sin omgivning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in