2012-06-24, 22:37
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Med någorlunda vett knackar du på hos grannen, säger att du beklagar att det blev så vilt och att du självklart ersätter vad som skadades. Självklart åker du till stormarknaden och köper en låda så att grannen besparas det besväret. Sedan skruvar du upp den.

Exakt. Vad är det för jävla fel på snorungar nuförtiden?

DU, TS, och ingen annan, ser till att grannes görs skadelös. Sedan är det upp till dig att driva in pengar av din polare, samt se över vad det är för folk du umgås med (om ni är över 18, alltså, är ni 13-14 faller det kanske under normalt beteende att det kan ryka en brevlåda på en fest).
Citera
2012-06-24, 23:09
Medlem
ulexs avatar
Har inte läst alla svaren men din polare kommer inte behöva betala för brevlådan, han kan knappast hållas ansvarig för vad andra personer pysslar med.
Citera
2012-06-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arrappappa
Igår (23/6) mellan 14:00-15:00 körde jag på en mindre väg (i norra Halland) och fick syn på en polispatrull längre fram efter vägen, av ren nyfikenhet stannade jag och frågade vad som var på gång.

Allvarlig skadegörelse av brevlåda sa den ene polisen och pekade på en demolerad brevlåda.
Undra om det är samma låda eller om det är en epidemi
Märkligt är i allafall att polisen åker ut långväga för trasiga brevlådor....

Låt mig gissa, vi är i Onsala/Vallda/Särö/alt liknande område?

Klart polisen agerar när stackars Volvo vdn fått sin brevlåda sönder sparkad. Låt bilarna brinna i Tynnered bara.

Ps. Nej mig veterligen brann ingen bil i Tynnered igår, skrev de mest för symbolikens skull om någon nu ska springa in här och vara jobbig.

Ont: Betala brevlådan och byt kompisar. Hur gamla är ni om man får fråga?
Senast redigerad av iowa88 2012-06-24 kl. 23:52.
Citera
2012-06-25, 00:16
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnorreDenStore
En vanlig grå postlåda i plast kostar nog 600kr om jag inte missminner mig! Så 1000kr var ju lite utav en drömsumma utav grannen...

*Edit* Googlade lite och http://www.pricerunner.se/cl/347/Traedgaerdstillbehoer?curl=1&other_hits=72ostl%C 3%A5da|1310ostl%C3%A5da|709ostl%C3%A5da|496o stl%C3%A5da|x;;;&page=2&q=postl%C3%A5da&ref=redire ct&search=postl%C3%A5da&sort=4 ... Betala vad en brevlåda kostar ist så slipper din polare skämmas varjegång han ser grannen.

Bra länk

Som andra sagt, nej han kan inte krävas på pengar men enklaste är väl att ni alla på festen går ihop och slänger in vadå, 50 spänn?

Köp en brevlåda till dem istället så att de inte får extra pengar.

Gå sen och lägg hundskit i den i nästa vecka
Citera
2012-06-25, 00:40
Medlem
PowerCows avatar
Enligt lagen är din vän inte skyldig att betala någonting då det inte var han som tog sönder brevlådan.

Men rent moraliskt sett så är det din kompis som haft ansvar för festen och då är det även din kompis som borde ersätta brevlådan. Vill han vara en skitstövel så skiter han i det.

Och en brevlåda kostar KNAPPAST 1000 spänn, köp en billig jävel på Jula eller något (går inte på mer än 200 kr)
http://www.jula.se/search-result/?q=POSTL%C3%85DA&all=POSTL%C3%85DA
Citera
2012-06-25, 00:44
Medlem
Benyameans avatar
Vad fan var det som var så jävla viktigt med denna tråd?

OnT: Säg åt honom att be grannarna lägga ner om han nu inte bryr sig om vad de tycker om honom. Polisanmäler de kommer åklagaren lägga ner fallet fortare än kvickt. Detta kommer aldrig leda till åtal, knappt så polisen kommer hålla förhör, de lägger nog ner förundersökningen illa kvickt.

Om han däremot vill ha lite grannsämja är det väl bara att bita i det sura äpplet och punga ut med en laxing.
Citera
2012-06-25, 00:54
Bannlyst
1000kr är väl att ta i om det bara var en gjord av plast. http://www.witre.se/postlada-bas-utan-las_MOD47323.html

Din polare kan köpa en sån tycker jag han kan lägga ut för besväret och spika upp den själv
Citera
2012-06-25, 01:24
Medlem
till er som skriver att det är omoget osv jag håller helt och hållet med er, men tyvärr kan jag inte förmedla detta till de som sparkade sönder brevlådan med tanke på att ingen vet vem det var (vad folk säger iaf) så snälla skippa det, hjälper inte mig på något vis...

Och till er som sagt att vi ska samla ihop pengar det låter som en bra idé, vi pratade om det redan när det hade hänt men många som inte tänker betala, uppenbarligen är dem väldigt snåla? inte vet jag.

I vilket fall som hellst så vet jag nu hur det ligger till, vad han har för valmöjligheter så att säga, och tack så mycket för hjälpen till er som kommit med riktiga svar. och till dig som frågade hur gamla vi var det var folk som var födda 90 till 95 ungefär. Men det spelar i detta fallet ingen roll

Ännu en gång tack för alla svar tack vare er vet han nu hur han ska göra!
Citera
2012-06-25, 01:28
Medlem
Men med tanke på länkarna som visar att det finns brevlådor för 150 spänn så tror jag han kan köpa en brevlådejävel åt dem om dem inte själva har råd med det, men så går det grabbar, skaffa barn men uppfostra dem väl så dem inte blir mobbade och får erat hus vandaliserat!
Citera
2012-06-25, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PowerCow
Enligt lagen är din vän inte skyldig att betala någonting då det inte var han som tog sönder brevlådan.

Men rent moraliskt sett så är det din kompis som haft ansvar för festen och då är det även din kompis som borde ersätta brevlådan. Vill han vara en skitstövel så skiter han i det.

Och en brevlåda kostar KNAPPAST 1000 spänn, köp en billig jävel på Jula eller något (går inte på mer än 200 kr)
http://www.jula.se/search-result/?q=POSTL%C3%85DA&all=POSTL%C3%85DA

Vadå rent moraliskt så har han ansvar för festen? Ifall någon idiot sparkade sönder en brevlåda var det uppenbarligen inte inne på själva festen utan förmodligen på vägen hem. Ska festarrangören även ansvara för eventuella taxi-springnotor eller misshandlar som festdeltagarna ställer till med under samma kväll som de satt sin fot i vederbörandes hus?

Till T.S.

Jag känner att ni kan vara helt trygga i att låta bli att betala utan att behöva känna någon skuld alls. Det är trots allt inte ni som har utfört "dådet". Ni har enbart moraliskt ansar att uppge/se till så att den verkliga gärningsmannen gör rätt för sig (ifall det någonsin kommer fram vem det är).

Alternativt kan ni betala för att vara sjysta. Men då är det fan ni som gör grannen en tjänst och inte "gör rätt" för något ni skulle vara skyldiga till.
Citera
2012-06-25, 08:53
Medlem
MagisterBisters avatar
Givetvis blir "polaren" inte skyldig att betala. Men har han något folkvett så köper han en ny brevlåda och lämnar till grannen/sätter upp den.
Citera
2012-06-25, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donkey-business
Vadå rent moraliskt så har han ansvar för festen? Ifall någon idiot sparkade sönder en brevlåda var det uppenbarligen inte inne på själva festen utan förmodligen på vägen hem. Ska festarrangören även ansvara för eventuella taxi-springnotor eller misshandlar som festdeltagarna ställer till med under samma kväll som de satt sin fot i vederbörandes hus?

På något vis verkar samhället ha accepterat att exempelvis fotbollsarrangörer ska betala för den polisbevakning som krävs för att hålla lugn även utanför arenan. Endast klubbar och supportrar är emot detta.
Lite liknande är det ju att en privatperson anordnar en fest som spårar ur och är likgiltig inför konsekvenserna.
De flesta utom festanordnaren och besökarna anser säkert att den som ansvarat för festen/kaoset har ett moraliskt ansvar för följderna när man inte haft någon kontroll på festandet eller besökares tillstånd. Ska man anordna en fest utan ordningsvakter där man inte känner till deltagarnas ölsinne så bör man kanske förlägga festen till en öde plats och skriva ".. på egen risk" i inbjudan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in