2012-06-24, 13:33
Medlem
eradicos avatar
Jag jobbade som timanställd på en skola under vårterminen. Varje månad blev det någonstans mellan 11-16 timmar och jag tjänar 118 kronor i timmen. Nu har jag två insättningar kvar som ska in, dels den som kommer den 27/6 (för maj) och dels den som kommer den 27/7 (för juni). Dock så får jag alltid lite för mycket i lön, exempelvis:
Timspecifikation för maj månad: 11,82 timmar.
Detta borde i teorin ge 11,82 * 118 = 1394 kronor och 76 öre. Däremot så har jag fått en insättning på 1519,76:- vilket alltså är 124:- för mycket. Varifrån kommer de här extra pengarna? Rör det sig om semesterersättning eller liknande?
Citera
2012-06-24, 13:37
Medlem
dyings avatar
Misstänker sem-ersättning.. Det står inget på lönespecen i sig?
Hör annars med lönekontoret om det är superviktigt
Citera
2012-06-24, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dying
Misstänker sem-ersättning.. Det står inget på lönespecen i sig?
Hör annars med lönekontoret om det är superviktigt
Jag med.
Citat:
1394*1,12=1561~
Lite för mycket ändå ... och 12 % är den minsta lagliga semesterersättningen
Citera
2012-06-24, 16:03
Medlem
eradicos avatar
Jag misstänker också semesterersättning. Alternativt kan det kanske vara så att de avrundar på något konstigt sätt. Höra av mig till lönekontoret är jag inte allt för sugen på att göra, risken är väl att de retroaktivt kräver tillbaka pengarna? Egentligen har jag råd med det men har ingen lust med det just nu.
Citera
2012-06-24, 16:13
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Höra av mig till lönekontoret är jag inte allt för sugen på att göra, risken är väl att de retroaktivt kräver tillbaka pengarna? Egentligen har jag råd med det men har ingen lust med det just nu.

*suck* Ännu en idiot som tror sig kunna behålla pengarna om de är utbetalda felaktigt. När de kollar bokföringen ser de att det diffar och då kollar de upp var det diffar. Då leder spåren självklart till dig.

Är det värt de futtiga hundralapparna att kanske få en faktura om ett år på stålarna?
Citera
2013-08-26, 15:39
Medlem
ensockerbagares avatar
Hur gick det?
Citera
2013-08-27, 13:16
Medlem
godboys avatar
Tror nog att det är semesterersättning. Svårt att tro att de gör fel gång på gång. Det är ju inga jättesummor vi talar om direkt.
Citera
2013-08-27, 16:22
Medlem
Tycker du borde höra av dig till de som betalade din lön, men logiskt känns det som semesterersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in