2012-06-24, 13:00
Medlem
Min familj funderar på att skaffa hund men vi vet inte vilken ras. Vi vill inte ha en jätte liten hund men inte heller super stor och den ska vara glad och positiv. Pälsen ska vara ganska lätt att sköta och hunden ska inte håra så mycket. Vi har redan två kaniner och vill inte att hunden ska försöka jaga dem o.s.v. Vi är en ganska aktiv familj som gillar promenader och vi bor i ett område med många skogar, motionsspår och ängar men hunden ska inte behöva flera timmars promenad per dag.
Senast redigerad av masozi 2012-06-24 kl. 13:03.
Citera
2012-06-24, 13:44
Medlem
charkovs avatar
Synd på era kaniner men skaffa en Jack Russel som valp så kommer den strunta i kaninerna som vuxen sedan.

Finns f.ö. ingen bättre hundras än just Jack Russel Terrier.
Citera
2012-06-24, 13:49
Medlem
WhiskyPizzas avatar
Jag hade rekomenderat en flatcoated retriever

Dom är perfekta familjehundar och fäller inte alls mycket päls och väldigt lätta att sköta. Dom är i grund och botten jakt/sök hundar men i min erfarenhet med dom har dom aldrig jagat efter katter eller liknande. Och varje gång man möter en ankommande hund när man är ute med dom så lägger dom sig alltid ner och inväntar den ankommande hunden. Med barn är den också mycket bra å den är väldigt leksam.

Jag har också märkt att hunden gillar att ha koll på vad som händer i hemmet så om man kollar film vid TV:n med familjen eller liknande ligger hunden alltid i mitten och likadant om man äter ligger den under bordet. Den gillar alltså att veta var alla är i dens "familj"
Citera
2012-06-25, 16:31
Medlem
charkov: är en Jack Russel en bra familjehund, alltså glad, lekfull o.s.v.?
WhiskyPizza:Tack
Citera
2012-06-26, 17:09
Medlem
Jack Russell är en liten hund med oändlig energi och mycket egen vilja. Jag skulle inte rekommendera JRT som förstahund. Jag älskar min JRT men det blir lätt fel...

Hur mycket tänkte ni aktivera hunden? Promenader? Träning?
Citera
2012-06-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyPizza
Jag hade rekomenderat en flatcoated retriever

Dom är perfekta familjehundar och fäller inte alls mycket päls och väldigt lätta att sköta. Dom är i grund och botten jakt/sök hundar men i min erfarenhet med dom har dom aldrig jagat efter katter eller liknande. Och varje gång man möter en ankommande hund när man är ute med dom så lägger dom sig alltid ner och inväntar den ankommande hunden. Med barn är den också mycket bra å den är väldigt leksam.

Jag har också märkt att hunden gillar att ha koll på vad som händer i hemmet så om man kollar film vid TV:n med familjen eller liknande ligger hunden alltid i mitten och likadant om man äter ligger den under bordet. Den gillar alltså att veta var alla är i dens "familj"

Nu är inte alla flattar likadana. Det är dessutom en arbetande hund som behöver få utlopp för sina gener (det är en retriever = apporterande hund). Man kan inte säga att de alltid lägger sig och väntar på mötande hund osv.
Citera
2012-06-26, 17:33
Medlem
9ines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masozi
charkov: är en Jack Russel en bra familjehund, alltså glad, lekfull o.s.v.?
WhiskyPizza:Tack

Om jag inte missminner mig så avlas väl Jack Russel fortfarande mycket på bruksegenskaperna, vilka är att jaga och döda smådjur? Övertygad om att det går att träna/vänja Jack Russel till att kunna leva sida vid sida med kaninerna, men jag tycker att det låter som lite av en gamble. Dessutom behöver dom en hel del stimulans och fysisk aktivitet för att må bra som sagt. Bara synd om hunden om man inte kan matcha dennes energinivå.

Jag har haft två franska bulldogs. Nu har jag en på nästan 3 år och jag tycker att rasen är klockren som sällskapshund. Bra med barn, kan leka när man själv har lust och lägger sig och tar det lugnt när man vänder ryggen till. Har hört om folk som har smådjur samtidigt som dom äger en fransk bulldog och det går tydligen hur bra som helst.

Vid extremfall har det hänt att jag varit inne med hunden i upp till tre dagar i sträck, bortsett från korta kiss- och bajsrundor, utan att hunden klättrat på väggarna. Den älskar givetvis att vara ute men har inget emot att vara inne.

Pälsen mår nästan bättre om man bara badar hunden när den är riktigt skitig eller rullat sig i något som luktar. Jag duschar min max 6 ggr/år och borstar ungefär lika många ggr.

Folk säger att rasen är sönderavlad och lider av diverse problem men om du inte snålar och köper en med bra stamtavla från en seriös uppfödare som vet vad han/hon gör så lär du inte få fler hälsoproblem med den än med vilken annan ras som helst.
Citera
2012-06-27, 13:03
Medlem
Mjae, efter att en viss blond prinsessa skaffade en JRT så blev det en explosion av JRTs. Det är dessutom grythundar som ska vara tuffa nog att stöta ut grävlingar ur gryt. Och det kräver en hyffsat skarp mentalitet.

Men det är många uppfödare som riktat in sig på lite mjukare russllar, exv Limelight´s och Grand Bark har överlag rätt behagliga vovvar, även om det såklart inte går att garantera något. De med australisk (lågställda pratar vi nu, de som reggas i SKK, inte JRTC) är ofta lite mjukare. Men det är och förblir en terrier och det är ingenting jag skulle rekommendera som förstahund!

Jag träffade häromdagen en släkting till den galnaste JRT jag vet men det var som två olika raser. Släktingen var mjuk, förarbunden och allmänt "soffig"
Citera
2012-06-27, 13:23
Medlem
Några förslag:

Cockerspaniel
King Charles Spaniel
Cavalier King Charles Spaniel
Tollare dvs Nova Scotia Duck Tolling Retriver
Någon spets, t ex euroasier, samojed eller japansk spets. Spetsar har rykte om sig att vara skälliga men de är relativt lättfostrade
Irish soft coated wheaten terrier
Shetland sheepdog eller collie
Pudel, men den kräver en del pälsvård
Citera
2012-06-27, 15:35
Medlem
Min familj skaffade en Jaktlabrador för ett och ett halvt år sedan och hon är helt underbar. Lagom stor och supersnäll. Jag har själv en kanin och familjen har sedan tidigare två katter. Hon går jättebra ihop med dem och det är bara att vara bestämd med hunden redan som valp.

Labradorer över huvud taget är jättemysiga satsa på en sån!
Citera
2012-06-27, 22:19
Bannlyst
Vi har en amstaff och en schäfer, väldigt bra familjehundar.

vi är 5 familjemedlemmar, och en lillasyster på 7 år

Amstaffen kan hon hålla på att lägga sig på henne, leka med tassarna, pilla på huvudet, i munnen utan att hon visar någon agrevissiet.

Schäfern har vi haft i ungefär ett halv år , då vi köpte han som 1 ½ år.
Han är väldigt vaktig och vill veta vart flocken är, han tycker inte om när det kommer in någon som han inte vet vem det är och börjar busa med ex. min lillasyster, men han gör inget ont.
Han kan man med göra allt med..

Väldigt bra familjehundar är dom asså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in