Jag har länge velat bo i kollektiv, låter helt enkelt som den perfekta livsstilen. Så jag prövade häromåret, hittade en annons på alternativ.nu och flyttade långt utan att ha skrivit mer än några email med en som bodde där.
Det var en liten illa skött stuga nån mil från Bålsta som är den sista pendeltågsstationen långt utanför Stockholm. I ett skogsbryn låg den, med ett hus som låg precis bredvid, lite udda sådär. Jag kom dit med hela flyttlasset och möttes av tre-fyra tjejer i hippiekläder som kramade om mig direkt

Det var lite småprat innan jag bar in mina grejer och placerade mina tre myskankor (!) i en gammal hundgård vid sidan om. Jag fick ett eget rum och sedan flöt liksom det mesta på. Vi var fem-sex stycken på ungefär åttio kvadrat, folk var borta flera dygn lite då och då, nån sov i sin husvagn utanför och en sov ibland i sin tipi (!) i skogen runt omkring.
Det fanns en gigantisk trädgård med grönsaker som ingen skötte, det växte igen såklart. Det var jättesmutsigt hela tiden för folk drog med sig blommor och frukter och växter hem och lade dem lite varstans. Någon diskade ibland, ingen ställde in saker i skåp, frukt låg och ruttnade både här och där och inne i kylen. Sällan städade någon, men någon gång då och då fick jag dille och rengjorde typ allt. Duschavloppet var helt igenkloggat och luktade som fan. Någon hade fått för sig att diska och tvätta med björkaska och ni kan tänka er hur det såg ut efter ett tag. Alla var vegetarianer utom ett par stycken. Folk frös in bananer för att det kunde vara gott, glömde bort dem för evigt... En hittade saker i naturen som hon skulle använda senare, bland annat frös hon in en del av en orm....
Alla blev mer eller mindre ovänner och började sova på andra ställen. En slutade betala hyra och elräkning och ingen vågade riktigt konfrontera henne, och till slut stack hon till Christiania och kom inte tillbaks. Det var på hösten mot jul och ingen vågade höja värmen eftersom det var svindyrt, så till slut hade vi 13 grader inomhus och jag sov med mössa på. När alla åkte hem över julen frös vattenledningarna och så vidare. Jag flyttade efter ett halvår och vet inte riktigt hur det gick efter det.
Kort sagt: Det sög, ordentligt.
Men jag har inte givit upp drömmen om att hitta lite mer civiliserade människor som vill bo ordentligt och ta ansvar. Låta mina barn växa upp bland många liksinnade människor så småningom. Jag tror det kan bli riktigt riktigt bra. Med rätt människor, omgivning och boende.