2012-06-23, 18:46
Medlem
Tjena! Äger en 745 årsmodell 90, som just nu går på 3 cylindrar (misstänker jag med tanke på att jag inte kan ett skit om bilar). Det hela började i vintras när jag smällde in i en hård snövall i ca 50 kmh, sen efter det så går tomgången jävligt ojämnt. Bilen går bra när man väl kör, men det är just tomgången som är helt kaiko baiko. När man kopplar så låter det som att han "laddar" ur, alltså motorn går som vanligt, men när man kopplar eller stannar så laddar den ur och börjar skaka.

Jag vet inte alls vad problemet är, har pratat med kompisar och vissa säger att jag ska byta tändstifft, andra säger att jag ska byta tändmodull. Kan det vara så att motorn har fått sig en smäll efter krocken, och därav att han går dåligt?
Tacksam för svar!=)
Citera
2012-06-23, 19:13
Medlem
Tror inte på något mekaniskt fel på motorn, då hade nog skiten skurit för dej för längesedan... Det sitter mycket skit på insidan innerskärmarna, tändmodul, förkopplingsmotsånd till spridare, relä till spridare, jordpunkter m.m... du har även lambdasonden som sitter under bilen på katalysatorn som kan fått sej en känga. Börja med att gå igenom alla slangar och kablar i motorrummet och se så allt sitter på plats, drar man i snö har det en förmåga att fylla upp motorrummet och slita med sej skit som inte sitter ordentligt .

På Volvo 740 -90 har du även felkoder du kan läsa av, alla felkoder tänder inte lambdalampan och kan ge lite tips om vart man skall börja leta fel . Sitter bakom vänster fjäderbenstorn, googla på Volvo 740 felkoder så får du allt matnyttigt du kan tänkas behöva för att göra en diagnostiktest .
Citera
2012-06-27, 12:30
Medlem
En kompis kollade alla koder, men han hittade inget fel. Kan det kanske var cylinderpackningen som har gått? Jag prövade att spruta in startgas där packningen sitter, och om han går upp i varv så brukar det vara det felet, men nu gjorde han inte det. Jag har ingen större lust att slänga ut mycket pengar på bilen,så om det är något stort fel så skrotar jag aset.
Citera
2012-06-27, 15:13
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotekaren91
En kompis kollade alla koder, men han hittade inget fel. Kan det kanske var cylinderpackningen som har gått? Jag prövade att spruta in startgas där packningen sitter, och om han går upp i varv så brukar det vara det felet, men nu gjorde han inte det. Jag har ingen större lust att slänga ut mycket pengar på bilen,så om det är något stort fel så skrotar jag aset.
Du får la plocka ut stiften och kolla hur de ser ut. Hittar du nåt som ser kajko ut så får du kolla kompressionen.

Tror dock att Klockenstein är nåt på spåret. Att topplockspackningen ska gå av att man kör in i en snövall är ju inte så troligt, däremot sitter det mycket annat på bilen som kan påverkas av en snövall.
Citera
2012-06-27, 21:19
Medlem
SkoterBengts avatar
90a säger du.
dvs LH2.4.
Antar att du körde på den stackars snövallen rakt på? dvs den tog i fronten? Inte från sidan eller så?
Att den går dåligt på tomgång kan bero på många saker. T.ex någon tänddetalj som tagit skada av smällen, någon jordkabel som är kass. Eller nästan vadsomhelst. Speciellt om du smällt rakt på och motorn hoppat till såpass att du skadat fördelaren, eller någon av komponenterna som sitter i fördelaren. Då fördelaren sitter monterad baktill på toppen (mot torpedväggen).. kan då denna ha slagit i. Inte så troligt, men värt att kolla.
Men något mekanisk fel tvivlar även jag också starkt på.

Men du kan ju börja att kolla samtliga jordpunkter till tändning och soppasystemet. Även dom till motorn.
Sen kontrollera alla tänddetaljer. Alternativt byta ut allt, kostar ju trots allt inte många pengar på en gammal volvo.

Somsagt, låter som något simpelt fel på motorstyrningen eller någon av dess komponenter. Ganska vanligt när man är ute och sladdar på vintern och klipper någon snövall.
Citera
2012-06-28, 00:42
Medlem
Byta samtliga tänddelar på en 7/940 kostar iof en slant, bryr man sej inte mer om bilen än att man sopar in i snövallar med den läggar man kanske inte gärna 1500:- på tänddelar som dessutom kanske inte löser problemet.
Samtliga tänddelar går ju att demontera och inspektera, delar går att låna från polare som kör 7/940 med LH2.4 .
Bor du i närheten av Mölndal är du välkommen förbi , har säkerligen en halv bil till liggandes i felsökningsdelar :P.
Misstänker du topp-packningen är ju en komp-mätare inte jättedyr, tror feltema tar någon hundralapp och den kanske man har glädje av fler gånger.. kommer inte ihåg men tror du skall ha komp på 12-13kg, det viktiga är dock att det inte skiljer allt förmycket mellan cylindrarna, 1-2kg brukar vara acceptabelt.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-151314/

Kör motorn varm och kontrollera utan några stift monterade, ta väck 1ans säkring innan så fyller du inte maskin med sås .
Citera
2012-06-28, 18:30
Medlem
Jag har bytt alla tändstift och den gick bra efter det, men så dagen efter så gick den som en påse skit igen! Det som oroar mig mest är ju att den laddar ur när man kopplar. Först går den upp till ca 2500 varv, sen släpper den och går ned till 0, och sen upp igen. Så håller den på hela tiden så fort man kopplar. Men jag är väldigt tacksam för alla svar hörni! Jag hör av mig om det blir värre, eller om jag har åtgärdat problemet.
Citera
2012-06-28, 19:55
Medlem
soyakorvslukarns avatar
3 cylindrars problemet tar bosse bildoktorn upp ett program.
http://www.youtube.com/watch?v=c_9hsVdtfrE&feature=related
Kan vara värt att kolla.
Citera
2012-07-10, 12:20
Medlem
Hej på er igen. Tänkte bara säga att problemet är löst. Det var insugspackningen som var trasig. Det var bara att sätta dit en ny så spinner den som en katt igen!
Citera
2012-07-10, 13:19
Medlem
ni553s avatar
Citat:
Hej på er igen. Tänkte bara säga att problemet är löst. Det var insugspackningen som var trasig. Det var bara att sätta dit en ny så spinner den som en katt igen!

Trevligt, hur löste ni/du det? Eller rättare sagt hur hittade ni felet?
Citera
2012-07-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ni553
Trevligt, hur löste ni/du det? Eller rättare sagt hur hittade ni felet?

Jag pratade med en mekaniker här i byn, och han misstänkte att det var packningen som var trasig. Men den här killen hade inte tid att fixa min bil, och eftersom jag inte kan ett skit om bilar så ville jag helst inte göra det själv (ifall något går sönder, eller blir fel),men tillslut så tröttnade jag på att ringa och tjata på killen som bara sköt upp det hela tiden, så skruvade jag upp alla muttrar och mycket riktigt så var packningen helst slutkörd. In till mekonomen och köpa en ny och sätta dit den. Fan här har man gått och oroat sig i månader om att bilen är helt slut, så var det bara en liten skit sak som till och med JAG kunde fixa på 30 min.
Citera
2012-07-11, 01:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Jag hade precis tänkt skriva detta som förslag. Har nämligen haft precis samma problem och det var insugspackningen som blåsts ut av turbon...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in