2020-05-27, 19:28
Medlem
Orten19s avatar
Har ätit medicinen hela mitt liv. I söndags tog jag min sista tablett efter ganska lång nedtrappning utan problem.

Mått riktigt piss den här veckan med sömnsvårigheter, yrsel, svettningar, humörsvängningar och allt möjligt. Ganska likt en bakfylla.

Har sjukskrivit mig från jobbet och blir hemma hela veckan. Hoppas det går över snart
Citera
2020-05-27, 19:33
Medlem
evsons avatar
Gick upp 30 kg över tid, något år, bytte till cymbalta och maxdos, ingen annan effekt än viktuppgång...
Citera
2020-05-30, 14:02
Medlem
Gick från Cymbalta utan annat än biverkningar till det här. Ingen som kan säga hur lång tid efter insättning man kan vänta positiv effekt? Snart inne på femte veckan, tredje med 150 mg och ska ligga kvar där till efter midsommar för utvärdering.
Citera
2020-06-01, 09:06
Medlem
Fattar inte hur ni tar denna medicin!!! Dessa skit SSRI samt snri är ju helt fucking fucked up!! Min farsa har käkat venlafaxin, cipralex o sertralin (vad jag vet) när jag var mindre o kan helt enkelt säga att det fucka de upp hela min uppväxt, min farsa blev så jävla konstig, o jag kan lova er, han hade 10ggr mer depression än alla ni som tar SSRI. Han har bl.a varit med i den iranska revolutionen där de dödade många av hans familjemedlemmar o vänner. O efter det varit med i krig där dom tillslut blev attackerade med kemiska vapen.... Min poäng är att det fuckade helt o hållet upp min farsas liv o mitt eftersom han blev så jävla konstig av det, man kunde nt ens snacka med honom lr skoja vilket han verkligen är bra på... Så från att ha humor blev han iskall o helt enkelt en dålig far, det räddade verkligen hans liv, det förstörde hans liv o hans depression/det han gått igenom i sitt liv e 100 ggr värre än ni som tar det, exakt ALLA mår dålig ibland, får allvarliga panikattacker, vill ta självmord, utbrändhet, stress, socialfobi o jag har även allt detta men KNARK gör det inte bättre alls! Saker o ting går över, efter sol kmr regen, efter regn kmr sol... Min jävla psykolog sa att jag ska på ett neuropsykiatrisk undersökning i Lund för enligt henne har jag vuxen-ADHD även när jag gjorde adhd testet som visade att jag ej hade det, så vill hon ändå skicka mig Lund, då sa jag till henne; gå o gör det själv din dumma hund. Pyskologer vill bara hitta fel elr om ngn berättar om depression vilken händer vartenda jävla person här i världen, så skriver dem direkt ut piller... Ni som tar detta toxicitet får skylla er själva, ni sitter o klagar som små barn, så vrf ta det då? Bara begå självmord om ni behöver ALLVARLIGA mediciner såsom SSRI toxicitet, för man blir en annan människa, kan nt känna lycka, spyr som en gris, aggressiv, ingen lust i göra något....ni känner igen er va? O jag som nt ens testat denna skit medicin, tackar gud för det!
Citera
2020-06-01, 09:09
Medlem
En del fel i min text, men ni fattar väl ändå var det ska stå, t.ex ska stå 'inte' osv.
Citera
2020-06-01, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Gick från Cymbalta utan annat än biverkningar till det här. Ingen som kan säga hur lång tid efter insättning man kan vänta positiv effekt? Snart inne på femte veckan, tredje med 150 mg och ska ligga kvar där till efter midsommar för utvärdering.
Lita på mig... Aldrig!! Släng medicin omedelbart, du kmr snart bli iskall, kan nt skratta lr skämta o ditt adrenalin kmr att bli tom me tiden, även serotoninet...

Påverkar dessa snri o SSRI dopaminet osså?
Citera
2020-07-22, 11:46
Medlem
Alright, jag måste komma bort från denna medicin.

Jag började med 37,5 mg i runt februari månad, och gick upp till 75 mg ganska snart därefter.
Under 37,5 mg märkte jag inte så mycket, och under 75 mg märkte jag inget till en början men sen började biverkningarna komma. Jag har tagit 75 mg i ca fem månader nu, och jag känner mig väldigt dålig överlag.
Förutom min tidigare ångest och oro som kommer och går upplever jag följande:
1. Förvirring: Svårt att förklara, men känner mig allmänt "borta" i huvudet.
2. Personlighetsförändrad: Också svårt att förklara, men känner mig inte som samma person.
3. Irritation: Överlag lättirriterad och stör mig på saker.
4. Insomnia: Har aldrig haft problem med sömnen, men nu har jag det (tack Venlafaxin). Vaknar titt som tätt om nätterna och ibland blir jag även kallsvettig eller varmsvettig. Känns som hela sängen är blöt.
5. Mental trötthet/hjärntrötthet: Hade det även innan, men verkar ha ökat med medicinen. Relaterat till första punkten "förvirring".

Fyfan alltså.
Nu har jag på egen hand minskat medicinen till 37,5. Är inne på tredje dagen och känner att ångesten kryper mer fram, men samtidigt så upplever jag att förvirringen minskat. Får blixtrar i huvudet, men det stör jag mig inte så mycket på. Förvirringen är värre.

Läkaren jag har kontakt med är på semester; pratade med en annan läkare istället som sa att jag ska försöka hålla ut tills min ordinarie läkare är tillbaka. Ringde då istället till en Kry-läkare och frågade vad jag skulle göra - känner att ingen kan hjälpa mig. Han sa att han inte ville blanda sig i när jag redan har pågående kontakt med vårdcentralen.
Så jag tänkte istället; fuck it... jag minskar ned på egen hand, och får ta detta med min läkare när han är tillbaka från semestern.
Citera
2020-07-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFox
Alright, jag måste komma bort från denna medicin.

Jag började med 37,5 mg i runt februari månad, och gick upp till 75 mg ganska snart därefter.
Under 37,5 mg märkte jag inte så mycket, och under 75 mg märkte jag inget till en början men sen började biverkningarna komma. Jag har tagit 75 mg i ca fem månader nu, och jag känner mig väldigt dålig överlag.
Förutom min tidigare ångest och oro som kommer och går upplever jag följande:
1. Förvirring: Svårt att förklara, men känner mig allmänt "borta" i huvudet.
2. Personlighetsförändrad: Också svårt att förklara, men känner mig inte som samma person.
3. Irritation: Överlag lättirriterad och stör mig på saker.
4. Insomnia: Har aldrig haft problem med sömnen, men nu har jag det (tack Venlafaxin). Vaknar titt som tätt om nätterna och ibland blir jag även kallsvettig eller varmsvettig. Känns som hela sängen är blöt.
5. Mental trötthet/hjärntrötthet: Hade det även innan, men verkar ha ökat med medicinen. Relaterat till första punkten "förvirring".

Fyfan alltså.
Nu har jag på egen hand minskat medicinen till 37,5. Är inne på tredje dagen och känner att ångesten kryper mer fram, men samtidigt så upplever jag att förvirringen minskat. Får blixtrar i huvudet, men det stör jag mig inte så mycket på. Förvirringen är värre.

Läkaren jag har kontakt med är på semester; pratade med en annan läkare istället som sa att jag ska försöka hålla ut tills min ordinarie läkare är tillbaka. Ringde då istället till en Kry-läkare och frågade vad jag skulle göra - känner att ingen kan hjälpa mig. Han sa att han inte ville blanda sig i när jag redan har pågående kontakt med vårdcentralen.
Så jag tänkte istället; fuck it... jag minskar ned på egen hand, och får ta detta med min läkare när han är tillbaka från semestern.

Ta det lugnt bara, ligg kvar på 37,5 i ett par veckor minst. Öppna sedan kapslarna och ta ut 1/4 per vecka eller långsammare till 0
Citera
2020-07-26, 18:30
Medlem
Biverkningar: muntorrhet, törstig, kissnödig, sömnsvårigheter, yr.

Ibland när jag nästan somnat o ligger mellan vaken och sömn så kan jag vakna till av att det ”blixtar till” i huvudet/drömmen så jag tycker i kroppen-någon som förstår vad jag menar??
Vet ej säkert vad som beror på vad såklart, men dessa var de spontant jag kom på.
Citera
2020-10-05, 06:50
Medlem
Tobm. jag vet att jag snackade skit om medicinen som faan... Men efter att ha tjatat på läkaren angående venla då voxra & annat skit ej fungerar så är jag rätt nöjd med denna medicin.

Biverkningar: [kommer ej ta med alla då de flesta e samma för alla], men muntorrhet, lite lättare för småkranper, jobbigt konstant illamående fastän man känner sig hungrig som leder till faktiskt varken vikt- ökning elr minskning.

Positiva: hjälper väl mot min sociala fobi o depression men har ej depression, har ångest... Kanske får höja dosen då jag endast ligger på 75 mg/morgon.

Ngn som upplever ibland att man påriktigt känner typ eufori eller vad man ska kalla det för... Men inte direkt så man blir retard, blir faktiskt mera fokuserad av venlafaxine o känner mig lite glad på ett annat sätt än tidigare. Tkr faktiskt just denna SNRI fungerar o rekommenderar den faktiskt till er där ute som ej diggar ssNri då venla är även ett smärtstillande o hjälper utmärkt för mina ryggproblem/arbetsskador. Kom ihåg hur kritiskt jag va om ni bläddrar upp lite så ser ni...

Fattar nt varför så många klaga? Jag kan väl knulla o vakna stående, dock tar längre tid men det är ju ett plus. Så hursom, ngn annan som håller med mig eller är det endast jag valde denna istället för voxra?
Citera
2020-10-05, 10:29
Medlem
VIKTIGT!!!
Be din läkare skriva ut antingen lergigan Comp eller prometazin [lergigan]. Otroligt effektiv mot illamåendet! 1 lergigan comp räcker utmärkt för dan, mycket bättre än benso jag lovar! När det kommer till själva illamåendet då men hjälper även till mot en del andra biverkningar. Be era läkare om att få lergigan/l.c så kommer era besvär att minskas. Ni som säger att man har dålig aptit- rätt säker på det beror på illamåendet så räcker en lergigan långt! Skulle rekommendera lergigqn Comp men om man har svårt med sömnen, då funkar de vanliga lergigan lika bra (men tänk på det är 15mg mer prometazin i lergigan).

Underskatta ej lergigan. Lergigan/L.Comp så mycket bättre alternativ till SSNRI än benso. Om jag själv hade varit läkare hade jag antingen skrivit ut lergigan + venla eller endast ngn slags benso... Fuck benso, det e fan otroligt beroendeframkallande o det bör bli som me barbiaturer- dvs. ta bort dem o endast använda som epilepsi-medicin... O jag har själv sett psykotiska (riktigt psykos- orsakad av knark) hur konstig man blir av benso, endast de riktiga pyskos mediciner ger viss effekt & av benso så vill dem döda vem som helst utan ngn anledning... Tror faktiskt man ej bör ta benso OFTA om man går på SSRI-mediciner... Däremot lergigan/prometazin är ngt o föredra. Varför hör jag aldrig hört detta? Läst många inlägg här nu på jobbet hehe
Citera
2020-10-05, 18:44
Medlem
En fråga, bortsett från elstötatarna o annat skit som ni beskriver vid utsättandet. Hur är det med illamående? Huvudvärk? Har ett både ansträngande samt mycket tänka yrke- så undrar om det möjligt att arbeta med maskiner samt vara mycket noggrann vid montering, koppling osv...? Utan att det blir något problem. Kan någon beskriva hur man får mindre sexlust (upplever endast längre tid o komma samt ngt mindre skönt, men ff. lika kåt), kanske mera för kvinnor?

Vill helst veta från personer som slutar bang bong från höga doser i 1 år+...

Har typ nyss börjat med den, ca 3-4 veckor me 75mg/morgon men kommer fortsätta länge men nyfiken på dom 'jobbiga' utsättningarna

V h
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in