2013-07-19, 21:22
Medlem
Började med Venlafaxin för en månad sen. Mådde bra den första veckan på 75 mg, sen fick jag ökad ångest och tog kontakt med läkaren, dosen höjdes efter 14 dagar till 150 mg. Har bara blivit värre och har ångest hela tiden. Nytt besök hos läkaren i onsdags då han ändå tyckte att jag skulle fortsätta med den och han skrev ut sobril. Någon som har erfarenhet av ökad ångest vid insättning? Hur länge varar detta?
har provat en massa olika mediciner nu, men inget verkar funka
Citera
2013-07-21, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spider70
Började med Venlafaxin för en månad sen. Mådde bra den första veckan på 75 mg, sen fick jag ökad ångest och tog kontakt med läkaren, dosen höjdes efter 14 dagar till 150 mg. Har bara blivit värre och har ångest hela tiden. Nytt besök hos läkaren i onsdags då han ändå tyckte att jag skulle fortsätta med den och han skrev ut sobril. Någon som har erfarenhet av ökad ångest vid insättning? Hur länge varar detta?

Fick panikatacker tredje veckan och hade ångest fjärde men ju mer kroppen vände sig ju mer försvann symptonen. Hoppas ångesten försvinner för dig. något jag märkte var att man fick mer energi och sov mindre vilket troligtvis gjorde att man lättare fick ångest då man var trött och utmattad. Att ta hand om sin kropp ordentligt är ju inte det lätaste när man är deprimerad. men sova och motionera borde hjälpa att ta ner ångesten osv. Insättningen för 75 mg var jobbigt och tufft för mig första månaden och man undra vad det var för gift man tog. men det försvann. Så när insättningen är över borde du ju inte ha något problem med ångesten? Jag vet inte själv riktigt då jag är färsk på det. Men hoppas det blir bättre och hjälper!
Citera
2013-07-21, 03:52
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Fick panikatacker tredje veckan och hade ångest fjärde men ju mer kroppen vände sig ju mer försvann symptonen. Hoppas ångesten försvinner för dig. något jag märkte var att man fick mer energi och sov mindre vilket troligtvis gjorde att man lättare fick ångest då man var trött och utmattad. Att ta hand om sin kropp ordentligt är ju inte det lätaste när man är deprimerad. men sova och motionera borde hjälpa att ta ner ångesten osv. Insättningen för 75 mg var jobbigt och tufft för mig första månaden och man undra vad det var för gift man tog. men det försvann. Så när insättningen är över borde du ju inte ha något problem med ångesten? Jag vet inte själv riktigt då jag är färsk på det. Men hoppas det blir bättre och hjälper!

Personligen fick jag många kroppsliga biverkningar av venlafaxin. Kraftiga hjärtklappningar, det kunde bara rusa, speciellt när jag höll på att vakna, eller somna. Sen var jag lättare nervös också, om jag "skvatt" till över något, kunde hjärtat slå jättehårt.

Det har jag förstått idag, att det var venlafaxinet.

Hur ser dina biverkningar ut? Jag gick upp jättemycket i vikt, svettades otrolig mycket (den biverkning som störde mig mest!) Kände mig lite halvtrött hela tiden på den, ganska oengagerad.

Kunde knappt få stånd, och ingen vidare sexualdrift, men den fanns där ändå. Då jag åt Cipralex så försvann sexlusten TOTALT!

Hursomhelst, så ska jag kanske få prova cymbalta om jag inte blir nöjd med anafranil. Någon som upplevt stora skillnader på dessa mediciner?
Citera
2013-07-21, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spider70
Den ofta ångestfyllda insättningsperioden kan vara från 2 veckor till 2 månader. Det kan vara allt från enbart lite ökad ångest till svåra panikattacker. Innan insättningsperioden bedöms avklarad är det bäst att avakta och fortsätta äta Venlafaxin.

Att skriva ut Sobril eller annan benso är vanligt vid insättning av SSRI/SNRI, särskilt om man får tuffare ångest. Inte sällan får man ett par piller direkt samtidigt som SSRI/SNRI skrivs ut. Det ska tas vid behov, men helst inte alls för normalfallet.

Du skriver att du har provat många mediciner. Kanske dags att sluta helt att läsa om de olika läkemedlen på internet, och låta sig själv tro på att ett läkemedel funkar. Många anti-depressiva preparat jobbar med förtroende och det är inget fel att tro på dem. Ge dem en chans innan du letar upp studier som säger att det är lika bra som sockerpiller (om du nu är en av många som gör detta).

OnT:

Jag har haft en uppsjö biverkningar av Venlafaxin.
Vid insättning var det två veckor av särskilt svår ångest. Efter fyra veckor hade det planat ut mer. Efter sex veckor var jag tillbaks måendemässigt i alla fall till där jag var innan jag började.

I största allmänhet skulle jag dock kalla Venlafaxin lindrigt. Lucida drömmar och allmänt konstig sömn, minskad libido, lite förhöjd puls och högre blodtryck, minskad motivation, känslolöshet osv. Det är det som är konstant.
Vid fördröjd eller utebliven dos talar vi irritabilitet, tunnelseende, allmänt ryckig, hjärtklappning, konstiga nervimpulser många kallar "blixtar" osv.

För övrigt slutade jag med 150 mg "cold turkey", som man säger, på ett par dagar efter jag ätit det i typ ett år. Inte direkt konventionellt.
Citera
2013-07-21, 07:24
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamon
För övrigt slutade jag med 150 mg "cold turkey", som man säger, på ett par dagar efter jag ätit det i typ ett år. Inte direkt konventionellt.

Samma här, fast efter 2 år från 150 mg också.. Det enda jag upplevde, var en s.k "brain zap" en gång. Annars absolut ingenting. Så jag hade väl tur antar jag..

Jag är väldigt nyfiken på skillnaden mellan Cymbalta och Venlafaxin.. Ingen medicin, har gett mig eller kommer ge mig lika stor biverkningsprofil som Venlafaxinet.. En gammal TCA som anafranil ger mig inte ens i närheten!
Citera
2013-07-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chelskey
Personligen fick jag många kroppsliga biverkningar av venlafaxin. Kraftiga hjärtklappningar, det kunde bara rusa, speciellt när jag höll på att vakna, eller somna. Sen var jag lättare nervös också, om jag "skvatt" till över något, kunde hjärtat slå jättehårt.

Det har jag förstått idag, att det var venlafaxinet.

Hur ser dina biverkningar ut? Jag gick upp jättemycket i vikt, svettades otrolig mycket (den biverkning som störde mig mest!) Kände mig lite halvtrött hela tiden på den, ganska oengagerad.

Kunde knappt få stånd, och ingen vidare sexualdrift, men den fanns där ändå. Då jag åt Cipralex så försvann sexlusten TOTALT!

Hursomhelst, så ska jag kanske få prova cymbalta om jag inte blir nöjd med anafranil. Någon som upplevt stora skillnader på dessa mediciner?

Har större puppiller. Under insättningen kunde jag ha jätte stora som man får när man tar MDMA. Ibland har andra lagt märke till det och undrat om man har varit påverkad. I panikatackerna kunde jag få hjärtklapningar och hjärtat russa iväg. Inget jag har direkt tänkt på annars. Har kännt mig halvtrött, men piggare om man jämför mot tröttheten mot hur det har varit när jag har varit depprimerad helt under sommaren. Jag har alltid svettas rätt krafftigt, men nog har man börjat svettas mer än normalt, kudden var dyblöt i början och hade en lukt jag inte känt förut av en svettlukt. Men stör mig inte av svettningarna även fast de är kraftiga, jag tänker som så sköter jag bara min hygien och använder deo så störs ingen av lukten ändå och svettlukt drar väll till sig damer omedvetet även fast de säger sig ogilla svettiga karlar. Har haft svårt att få orgasm i perioder, kan ibland inte få orgasm. Ingen minskad sexlust, där emot har jag tagit tillvara på de tillfällen jag har fått att ha sex med andra vilket jag annars har undvikit när jag har var som mest nedstämd och inte sett någon mening med det. Orgasmen vid de få tillfällen jag har fått med andra har inte varit att leka med, en av de var guddomlig och har aldrig haft en bättre
Senast redigerad av Malew 2013-07-21 kl. 12:27.
Citera
2013-07-21, 15:57
Medlem
tog venlafaxin för första gången idag. Tog ut alla korn utom ett då jag är känslig för biverkningar (fick tipset av läkaren att göra så första gången), så jäääävligt låg dos. Dock mår jag inte särskilt bra nu snart 3 timmar senare, känner mig febrig med huvudvärk och visst illamående. Bara mår allmänt rätt kasst typ som att vara bakis utan att ha sovit en blund på natten.

Ska det vara så i början eller? Har tyvärr något jävla fel på min hjärna som VC-läkaren inte verkar veta vad fan det är (väldigt svag huvudvärk jämnt som blir värre av en massa saker samt konstant gungande yrsel som också varierar i styrka) och det var tydligen ingen mening att snacka med neurolog eller så :/
Citera
2013-07-21, 16:52
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av povidon
Helt klart det läkemedel som gett mig mest biverkningar:

-Total oförmåga att uppnå orgasm, kunde sitta och runka i timmar utan framgång
- Totalt sexuellt ointresse
- Ingen aptit, tappade några kilon
- Kraftigt ökad ångest vid första insättning, som var övergående
- Vid höga doser en rastlöshet och oförmåga att sitta still

Svårt att säga vad som kom från just medicinen och vad som kom från sjukdomen. Men det var inga sockerpiller.

För mig har biverkingarna för tex litium, mirtazapin, klomipramin, voxra och escitalopram varit obetydliga i jämförelse med venlafaxin.

Instämmer helt. Anafranil är en barnlek i jämförelse..
Citera
2013-07-21, 16:55
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Jag har alltid svettas rätt krafftigt, men nog har man börjat svettas mer än normalt, kudden var dyblöt i början och hade en lukt jag inte känt förut av en svettlukt. Men stör mig inte av svettningarna även fast de är kraftiga, jag tänker som så sköter jag bara min hygien och använder deo.

Är inte det jag störde mig så mycket på, utan att jag svettades i ansiktet. Det kunde göra mig jävligt obekväm i många sociala situationer, då man satt och småsvettades och torkade sig för pannan då ingen annan var varm typ..

Just hygienen var det inga större problem med så.. Nervositetsvettningar som fan fick man också. Absolut ingen medicin för mig, med de biverkningarna..
Citera
2013-07-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
tog venlafaxin för första gången idag. Tog ut alla korn utom ett då jag är känslig för biverkningar (fick tipset av läkaren att göra så första gången), så jäääävligt låg dos. Dock mår jag inte särskilt bra nu snart 3 timmar senare, känner mig febrig med huvudvärk och visst illamående. Bara mår allmänt rätt kasst typ som att vara bakis utan att ha sovit en blund på natten.

Ska det vara så i början eller? Har tyvärr något jävla fel på min hjärna som VC-läkaren inte verkar veta vad fan det är (väldigt svag huvudvärk jämnt som blir värre av en massa saker samt konstant gungande yrsel som också varierar i styrka) och det var tydligen ingen mening att snacka med neurolog eller så :/

Nej fy fan. Jag mår verkligen skit. Huvudvärk, illamående som fan. Detta känns inget vidare ärligt talat. Tror inte jag försöker mer med medicinen innan jag verkligen gett upp hoppet på livet helt. Det får bli mitt sista försök till livet om det kommer till den punkten.

Så trött på att må förjävligt så ofta
Citera
2013-07-22, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Nej fy fan. Jag mår verkligen skit. Huvudvärk, illamående som fan. Detta känns inget vidare ärligt talat. Tror inte jag försöker mer med medicinen innan jag verkligen gett upp hoppet på livet helt. Det får bli mitt sista försök till livet om det kommer till den punkten.

Så trött på att må förjävligt så ofta

Äter du något annat som påverkar serotonin? Det du upplever vid insättning är ingenting mot hur det blir vid utsättningen när din hjärna vant sig med rävgiftet!

Fast vad äter du dem för? De är ju knappast mot yrsel. Personligen tänkte jag som dig men det finns fler alternativ än vården om du har hjärna för det, verkligen inget jag rekommenderar men bättre än suicid. Min depression biter inte antidepressiva på och dessutom förstör de ens kognitiva förmåga något oerhört.

Som jag gör idag behöver jag inte medicineras konstant utan ungefär varannan månad och resten av tiden är jag frisk. Det finns alternativ men svensk psykiatri ligger långt efter. Läs runt så kanske du finner, kan tyvärr inte ge dig tips själv då det är frågan om experimentell behandling.
Citera
2013-07-24, 11:24
Medlem
Parkours avatar
Här är min historia...

Gick över ifrån Efexor till Venlafaxin.
Jag är inte deprimerad, men jag har en väldig överenergi och mycket tics. Det är inte ovanligt att man behandlar ADHD och liknande sjuldomar med Venlafaxin.
Nu har jag ätit 375mg i några år.

Just nu är jag ute på resande fot och glömde självklart min karta hemma.
Jag har funderat på att ringa min läkare och be henne skriva ut en karta som jag kan hämta ut här. Problemet är att mitt körkort är stöldanmält, och just nu sitter jag på ett hotell i Stockholm 50 mil hemifrån.

Igår var första dagen utan Venlafaxin, jag reflekterade inte så mycket över det. Men först på kvällen så började jag känna ett visst illamående och kunde inte sova ordentligt.

När jag vaknade i morse efter att jag försovit mig 2 timmar så mådde/mår jag rent förjävligt.
Jag gick in i dörrkarmen in till toalatten. Kunde knappt stå rakt när jag pissade. Känner mig trött, hängig, grinig och allt känns bara förjävligt just nu.

För en timma sen efter frukost så vände det sig i magen när jag satt och pratade med mina kollegor. Fick gå in på toa och jag hann inte ens köra fingrarna i halsen innan jag spydde som en magsjuk gris.

Vad är detta för jävla tabletter? Känns som rent gift.... Mår värre än den värsta baksmällan ni kan tänka er! 10 ggr värre än vad tjacks beskrivs som dagen efter.... Finns det NÅGOT jag kan göra för att lindra detta nu? står inte ut.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in