Citat:
Ursprungligen postat av
spider70
Började med Venlafaxin för en månad sen. Mådde bra den första veckan på 75 mg, sen fick jag ökad ångest och tog kontakt med läkaren, dosen höjdes efter 14 dagar till 150 mg. Har bara blivit värre och har ångest hela tiden. Nytt besök hos läkaren i onsdags då han ändå tyckte att jag skulle fortsätta med den och han skrev ut sobril. Någon som har erfarenhet av ökad ångest vid insättning? Hur länge varar detta?
har provat en massa olika mediciner nu, men inget verkar funka

Den ofta ångestfyllda insättningsperioden kan vara från 2 veckor till 2 månader. Det kan vara allt från enbart lite ökad ångest till svåra panikattacker. Innan insättningsperioden bedöms avklarad är det bäst att avakta och fortsätta äta Venlafaxin.
Att skriva ut Sobril eller annan benso är vanligt vid insättning av SSRI/SNRI, särskilt om man får tuffare ångest. Inte sällan får man ett par piller direkt samtidigt som SSRI/SNRI skrivs ut. Det ska tas vid behov, men helst inte alls för normalfallet.
Du skriver att du har provat många mediciner. Kanske dags att sluta helt att läsa om de olika läkemedlen på internet, och låta sig själv tro på att ett läkemedel funkar. Många anti-depressiva preparat jobbar med förtroende och det är inget fel att tro på dem. Ge dem en chans innan du letar upp studier som säger att det är lika bra som sockerpiller (om du nu är en av många som gör detta).
OnT:
Jag har haft en uppsjö biverkningar av Venlafaxin.
Vid insättning var det två veckor av särskilt svår ångest. Efter fyra veckor hade det planat ut mer. Efter sex veckor var jag tillbaks måendemässigt i alla fall till där jag var innan jag började.
I största allmänhet skulle jag dock kalla Venlafaxin lindrigt. Lucida drömmar och allmänt konstig sömn, minskad libido, lite förhöjd puls och högre blodtryck, minskad motivation, känslolöshet osv. Det är det som är konstant.
Vid fördröjd eller utebliven dos talar vi irritabilitet, tunnelseende, allmänt ryckig, hjärtklappning, konstiga nervimpulser många kallar "blixtar" osv.
För övrigt slutade jag med 150 mg "cold turkey", som man säger, på ett par dagar efter jag ätit det i typ ett år. Inte direkt konventionellt.