2012-06-22, 14:38
Medlem
Turkmener är ca. 3 miljoner i Irak och är den andra största minoriteten efter kurderna

Varför är det så att turkmener i Irak har ett språk som är väldigt likt azerbajdzjanska?

Man sammanliknar turkmener oftast med turkarna, men turkmener har ungefär det samma språk som azeri, med undantag på väldigt få arabiska ord som de har tagit till sig.

Som ni vet är själva roten til turkmenerna staden Kirkuk, vilket är väldigt nära de persiska provinserna.
I Iran utgör azerbajdzjanska den största minoriteten med ca 20% av själva befolkningen.

Kan det vara att azerbajdzjaner i Iran har en viss koppling till turkmenerna i Irak?

Om inte, varför är språket så pass likt?
Citera
2012-06-22, 16:42
Medlem
Krappfiskarns avatar
Språk behandlas i forumet Språk.

Rasforskning -> Språk.

/ Moderator.
Citera
2012-06-22, 16:55
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Språken är nära släkt. Båda är sydvästliga turkspråk (även kallat oghuziska språk).

Vad är det egentligen du undrar över? Jag fattar inte frågan.
Senast redigerad av Kalasjnikov 2012-06-22 kl. 16:58.
Citera
2012-06-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Språken är nära släkt. Båda är sydvästliga turkspråk (även kallat oghuziska språk).

Vad är det egentligen du undrar över? Jag fattar inte frågan.
Alltså, varför är turkmenska mer likt azeri än alla andra turkspråk?
Citera
2012-06-23, 09:39
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epictrackz
Alltså, varför är turkmenska mer likt azeri än alla andra turkspråk?
Varför? Ja för att de är närmare släkt helt enkelt. Svenska och norska är närmare släkt än svenska och tyska. Därför är likheterna mellan svenska och norska större. Varför är jag mer lik min tvillingbror än min gammelfarfars kusin? Jo, för jag och min tvillingbror är närmare släkt.

Vilka andra turkspråk jämför du med? Rent släktskapsmässigt ligger det också när gagauziska, men jag vet inte om de språken är lika. Språkens geografiska utbredning kommer från folkvandringar.

Från Wikipedia:
Citat:
I folkvandringar från 800-talet till 1100-talet spreds oghuzstammarna. En del begav sig västerut till de sydryska stäpperna, andra tog sig söderut via Transoxanien till nuvarande Iran och Främre Asien där oghuz-seldjukerna på 1000-talet grundade ett rike. Dessa konverterade från den tidigare traditionella turkiska schamanismen och judendomen till islam. Oghuzstammarna blandade sig med de äldre turkiska stammarna som sedan tusentals år tillbaka bodde i västra Iran (Azerbajdzjan), Kaukasien och Anatolien och spelade en viktig roll i formningen av de turkiska folken i dagens Turkiet, Azerbajdzjan, samt i nordvästra, nordöstra och södra Iran.

Moderna folk som talar oghuzturkspråk är huvudsakligen turkar i Turkiet, azerier i republiken Azerbajdzjan och i azerbajdzjanska områden i Iran, turkmener i Turkmenistan, Iran och Irak, qashqaier i södra Iran i provinsen Fars (Persien).
Citera
2012-06-23, 14:32
Medlem
Om jag får inflika så bygger hela frågeställningen på ett missförstånd. Det verkar som om Epictrackz tror att det folk som kallar turkmener i Irak är samma folk som turkmenerna i Turkmenistan, eller att de talar samma språk. Så är det inte, språket som kallas "turkmenska" i Irak är azeriska.

Azeriska talas främst i Azerbajdzjan, i nordvästra Iran och i Irak. I Azerbajdjzan och i Iran kallas språket azeriska, i Irak kallas det turkmenska, men det är samma språk. Turkmenerna i Turkmenistan talar ett annat språk, som också kallas turkmenska. Lite virrigt, men så ligger det till.

Så orsaken att "turkmenskan" i Irak påminner så mycket om azeriska är för att det är samma språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in