2012-06-21, 17:59
Medlem
Har läst några listor här på vad som är smaklös inredning, white trash osv. Känner mej träffad på många punkter.Det mesta jag gillar i inredningsväg tycks finnas med på listorna.
Men vad ska man välja om man inte någonsin vill bli anklagad för att ha dålig smak?
Citera
2012-06-21, 18:12
Medlem
Mattor på väggarna och en vattenpipa.
Citera
2012-06-21, 18:28
Medlem
Chinisibas avatar
Teak är det första jag kom att tänka på om man skall ta någon speciell sak som "garanterat "inte-smaklöst"". Men bara för att du har teakmöbler betyder inte det att det per automatiskt blir snygggt. Kan även bli fruktansvärt fult! Kolla här t.ex: http://cdn.publishdev.se/cdn/5-1/1030695/images/2010/sty2_122503396.jpg

Jag tycker, men det är vad jag tycker, att ett trevligt hem är ett hem där man ser vad personen gillar för något. Man ser vad det är för människa som bor där. Jag har någon bok (här någonstans) där det står nått om att en enkel sak när det gäller inredning är att enbart omge sig av sådant man tycker om. Då tenderar det ganska ofta att bli bra. Det ligger någonting i det. man kan se när man kommer hem hos folk att endel saker liksom är där inte för att dom tycker om dom utan att dom har hört att "det är så man ska inreda" om du förstår hur jag menar.

Ställ dig vid en dina saker och fundera över "gillar jag denna möbeln?", "har jag den för att någon annan sagt att "det här är snyggt" eller för att jag verkligen tycker den e snygg/charmig?", "säger den något om mig?". P.g.a min egen ovilja att stå i en helt tom 2:a då jag flyttade ifrån en 1:a i städskrubbstorlek så har jag endel sker som tyvärr mest finns här provisoriskt, så har inte spec trevligt inrett men det får vara så tills vidare.

Finns nog dom som vill ge mig smisk på rumpan här nu, men det struntar jag i. Jag tycker det är betydligt trevligare med ett hem som säger något om personen, som är lite småstökigt och där inredningen liksom är som en förlägning av personen ifråga än en inredning som är snodd ifrån valfri heminredningstidning.

Ett smakfullt, eller snarare personligt inrett hem, kan man ta en bild utav och utifrån det tala om vad det är för person som liksom bor där.

Tillägg: Hem som detta: http://smalltownstyle.se/images/2008/simon_tomas_feb2_1203367480_5964852.jpg må vara "snyggt", men jag personligen skulle tröttna ganska fort på att bo i ett sådant hem. Och kan ju bara tänka mig hur jobbigt det är att köpa nytt till det hemmet utan att behöva göra om "det mesta".

Ett hem skall vara sin alldeles egna tilflyktsort och förlägning av sig själv. Det skall vara praktiskt och man skall trivas. I 2:a hand skall det var snyggt. Tyvärr idag verkar dom flesta köra andra varvet om. I första hand något som är snyggt och som man visar upp. I andra hand praktiskt och trivsamt och personligt.
Senast redigerad av Chinisiba 2012-06-21 kl. 19:24.
Citera
2012-06-21, 19:02
Medlem
Just det, teak är nog ett säkert kort.
Fin design, varm träfärg, lagom nostalgikänsla.
Citera
2012-06-21, 19:26
Medlem
Chinisibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothicat
Just det, teak är nog ett säkert kort.
Fin design, varm träfärg, lagom nostalgikänsla.

Men som sagt så är "säkra kort" inte alltid "säkra kort". Beror på hur ditt hem ser ut. Något som för sig själv är skit snyggt kan vara katastrofalt när det kommer in i ens hem. Något som fungerar i grannens hem behöver inte fungera i mitt.
Citera
2012-06-21, 19:28
Medlem
Sandkakas avatar
Exklusiva designklassiker är alltid rätt.
Fast väldigt fantasilöst
Citera
2012-06-21, 19:30
Medlem
Snurrens avatar
Vita linnegardiner... Både glesvävda och tätare signalerar god smak. Numera får de vara lite skrynkliga också och även släpa i golvet även om jag tycker att längden ska vara 1 cm kortare än golvnivån.
Citera
2012-06-21, 19:55
Medlem
Om tillräckligt många gör samma sak, så blir det trist och smaklöst. Så är det, tyvärr. Alltså kommer det inte att finnas något som är garanterat icke-smaklöst genom all tid.

I mina ögon är det helt okej att ha ett "fult" hem, om det åtminstone är originellt. Det finns många inredningsstilar som är "coolt, men jag skulle inte vilja ha så själv". Själv har jag dock ett smaklöst hem, pga brist på fantasi och att jag inte tagit tag i renoveringsarbetet riktigt.
Citera
2012-06-21, 20:56
Medlem
twubles avatar
Hade jag bara haft tid, pengar och livsgnista så hade min lägenhet tagit den här skepnaden -> LÄNK

Kan tyckas lite extremt, men det hade tagit udden av att behöva tänka på vad fan man ska ha på väggar och i hörnen iaf!
Senast redigerad av twuble 2012-06-21 kl. 21:00. Anledning: saknade ord...
Citera
2012-06-22, 00:37
Medlem
Snurrens avatar
Är man ängslig över att ens hem inte är "rätt" så får man ett tråkigt hem, personlighetsbefriat... själv skiter jag i vad som är modernt och inreder med färger och former efter eget huvud, AND I LIKE IT!
Citera
2012-06-25, 00:22
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Är man ängslig över att ens hem inte är "rätt" så får man ett tråkigt hem, personlighetsbefriat... själv skiter jag i vad som är modernt och inreder med färger och former efter eget huvud, AND I LIKE IT!

Dessutom kommer det alltid någon gnällig jäkel och säger att det är smaklöst eftersom smaken skiljer sig så mycket åt mellan människor. Vissa gillar stilrent och avskalat, andra gillar mysigt och inbott. Nyckeln är nog att ha det så man trivs själv och inte bry sig så mycket om vad andra tycker. Det som predikas i inredningstidningarna nu är någon sorts blandning mellan loppisfynd a'la shabby chic och designmöbler, det om något känns väl galet krystat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in