2012-06-21, 11:35
Medlem
Jag undrar om nagon som kanske jobbar pa bank, eller ar insatt i ovrigt, kan svara pa hur det skulle ga for mig, under foljande omstandigheter, att soka lanelofte och senare bolan.

Jag ar fast anstalld pa ett svenskt foretag sedan mitten pa 2010.
Hela det senaste aret har jag varit studieledig, for att kunna ga vidare till en annan tjanst pa foretaget nu nar jag kommer tillbaka. Foretaget har godkant att den nya (battre) anstallningen blir av, och vi kommer ordna med nytt kontrakt/befodran formellt om nagon vecka. Den nya tjansten kommer innebara en lon fore skatt pa ca 28-29,000. Tidigare lon, och den som jag enligt nuvarande kontrakt har, ligger pa 25,500kr. I och med att jag varit helt studieledig under aret sa ar mina taxerade inkomster for 2011 valdigt sma (fick nog ut lon i juni, juli, aug bara).

Har studielan pa 420,000.
Taxerad inkomst for 2010 maste ha varit runt 303,000kr.
Har inga andra skulder. Har dock anvant mitt kreditkort som 'cash management' verktyg under aret da timingen av diverse pengafloden behovde hanteras (ingen skuld nu dock).

Jag har tillgang till (via familjen) en insats a 300tkr till min bostad. Vill kopa en lgh for ungefar 1.5mkr. Jag vill inte lana mer an 1.2mkr, men funderar pa att satta 1,4mkr som 'onskat' pa loneloftesansokan sa att jag har en liten marginal. Kan fa borgenspersoner for ganska stor del av lanen.

Det jag undrar ar, om jag fyller i en laneloftesansokan hos banken idag, och de gor sin kreditkoll, kommer jag fa avslag da, med tanke pa att min taxerbara inkomst for 2011 ar i princip obefintlig? Det hela har ju sin forklaring, och jag har ju fast jobb som drar igang snart igen som sagt.

Och ytterligare fraga, nar jag fyller i inkomst, ska jag da fylla i det jag vet att jag kommer fa i ar, alltsa 28-29,000, eller ska jag skriva det jag senast hade (25,500)? Tittar banken narmare pa det har och finns det risk for att de tror att jag forsoker 'komma undan med nagot' (vilket jag ju inte gor)?

Forsokte fylla i Nordeas laneloftesansokan alldeles nyss och hoppades att det kanske skulle finnas ett oppet falt dar man kunde fa en chans att kommentera/forklara situationen, men nagot sadant fanns inte, och darfor 'vagar' jag nu inte riktigt skicka in ansokan.

Lite hjalp skulle sitta fint
Citera
2012-06-21, 11:59
Medlem
Min erfarenhet är att snacka med någon på ett riktigt bankkontor istället för en automatiserad lånelöftesprocess på nätet. Snackar du med någon kan du förklarar situationen bättre och få reda på om det finns någon uppgift som du bör styrka för banken, et cetera. Jag hade själv samma problem när jag hade flera tidsbegränsade anställningar som visserligen betalade ok och avlöste varandra direkt, men i bankens ögon var jag inte "fast anställd" och därmed en risk. Ett personligt möte med en bankman löste det.

Skickar du in en lånelöftesansökan på nätet (som kanske inte medges pga din situation) så kommer det ändå att trigga en kreditupplysning på UC, bara så du är medveten om det. Så sikta på personligt möte direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in