Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-20, 23:11
Medlem
Tja!

Har försökt att googla fram olika svar men allting ska göras så himla komplicerat hela tiden!
Jag har en helt vanlig macbook som jag fått av skolan och jag tycker att det är jämt problem med den på ett eller annat sätt. Just nu så har jag denna dator till att ladda ner saker på så som filmer och spel under natten för att sedan flytta (spelen) till min Windows Stationära dator här hemma.

Första gången jag försökte flytta över spelet så fick jag felkod 0. Och det visade sig vara för att USB't är "FAT" eller nått. Så jag har raderat skiten och formaterat om den till Extended OS (Både Journal och Ej Journal) Då fungerar det perfekt att flytta över spelet. Men sen när jag ska sätta in USB't i Windows datorn så vill den att jag måste formatera om USB't igen och på det viset så förlorar jag det som är i USB't hela tiden. Det jag nu söker är ett SIMPELT svar på hur jag kan få USB't att fungera både i MAC och i WINDOWS utan att hålla på och dela upp filen i olika delar. Hoppas verkligen att det finns en enkel lösning. Jag är riktigt förbannad på just MAC för att det är väldigt ofta fel på ett eller annat sätt. Förmodligen är jag alldeles för van med windows men ändå. Skulle vara hemskt snällt om någon kunde hjälpa till här på ett simpelt och strukturerat sätt så att man förstår

TACK!

MVH Tommy
Citera
2012-06-21, 00:21
Medlem
Simpelt svar: Det kan du inte. FAT32 är det enda filsystemet som kan läsas och skrivas till av både Mac OS och Windows, och det stöder max 4 GB stora filer. Så är det bara. Det finns diverse sätt runt det, men då blir det inget simpelt svar.

Det är inte troligt att det är "fel" hela tiden på din Mac, däremot fungerar den annorlunda än Windows. Det vore ju inte så lönt om den var likadan, eller hur.

Använd nätverksdelning istället. Det har du glädje av på en massa andra sätt också. Hålla på och flytta runt usb-stickor är så 2001.

Dela ut filerna via SMB/CIFS/Windowsdelning på din Mac. Systeminställningar -> Delning -> Fildelning -> Avancerat.

Enklast är väl att dela ut mappen Hämtade filer. Och så går du till din PC, går in på Nätverk och hittar Macen där, och öveför filerna så istället.
De måste givetvis vara uppkopplade mot samma hemmanätverk för att det ska funka. Kör du trådlöst på nån av datorerna kommer det vara rätt slött, med sladd går det fort.
Citera
2012-06-21, 07:34
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schimmel
Simpelt svar: Det kan du inte. FAT32 är det enda filsystemet som kan läsas och skrivas till av både Mac OS och Windows, och det stöder max 4 GB stora filer. Så är det bara. Det finns diverse sätt runt det, men då blir det inget simpelt svar.

Det är inte troligt att det är "fel" hela tiden på din Mac, däremot fungerar den annorlunda än Windows. Det vore ju inte så lönt om den var likadan, eller hur.

Använd nätverksdelning istället. Det har du glädje av på en massa andra sätt också. Hålla på och flytta runt usb-stickor är så 2001.

Dela ut filerna via SMB/CIFS/Windowsdelning på din Mac. Systeminställningar -> Delning -> Fildelning -> Avancerat.

Enklast är väl att dela ut mappen Hämtade filer. Och så går du till din PC, går in på Nätverk och hittar Macen där, och öveför filerna så istället.
De måste givetvis vara uppkopplade mot samma hemmanätverk för att det ska funka. Kör du trådlöst på nån av datorerna kommer det vara rätt slött, med sladd går det fort.

Nej, det är faktiskt inte FAT32 som är det enda som funkar mellan operativen.

Numera finns exFAT. Det kan Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Snow Leopard samt Lion alla läsa. När det gäller Windows XP och Vista gäller det bara att ha senaste servicepacket installerat.

Kör exFAT så funkar det alltså.
Citera
2012-06-21, 13:26
Medlem
Tack för båda era svar!

Schimmel: Att dela filer filer genom mac's delning var väldigt simpelt och bra. Men eftersom det var ganska stora filer så tog det tid att flytta över de till datorn direkt. Du förklara det väldigt strukturerat som jag gillar det Tack !

ei96byod: Ditt sätt fungerade exakt på det sättet jag ville. Gick perfekt att flytta över från mac till windows med USB. Det svaret var ett av de "simpla" svaren som fungerade! Tack så mycket !!

Ha en trevlig dag!

MVH Tommy
Citera
2012-06-21, 21:32
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglhz
Tack för båda era svar!

Schimmel: Att dela filer filer genom mac's delning var väldigt simpelt och bra. Men eftersom det var ganska stora filer så tog det tid att flytta över de till datorn direkt. Du förklara det väldigt strukturerat som jag gillar det Tack !

ei96byod: Ditt sätt fungerade exakt på det sättet jag ville. Gick perfekt att flytta över från mac till windows med USB. Det svaret var ett av de "simpla" svaren som fungerade! Tack så mycket !!

Ha en trevlig dag!

MVH Tommy

Trevligt att du fick det att funka.
Jag fick själv reda på lösningen med exFAT från någon tråd här på Flashback för ett halvår sedan ungefär.
Flashback har oftast lösningen på de flesta problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in