Citat:
Ursprungligen postat av Akklari1
Hur jag än vänder och vrider på det så kan jag inte se några som helst positiva egenskaper/fördelar med hat. Vrede t.ex kan ju leda till positiva handlingar iform av en sorts "katalysator" till agerande om man vill förändra någonting. Men vrede och hat är två vitt skilda fenomen.
Så varför finns hat? Vad är dess syfte?
Hat finns för att man har lekt med tanken med personen i fråga så pass mycket att det bildas en motsatt effekt från kärlek. Tänk dig då man är nykär ungefär, då slutar man inte tänka på personens fina egenskaper och det föder kärlek. Samma sak gäller hat, då man tillexempel tänker på vad en viss människa har gjort en då kan man som egga upp sig och då föder man hat.
I grund och botten så tror jag att en lycklig människa inte kan bilda hat så lätt, för denne ser andra möjligheter, alltså har en annan syn på saker och ting.
Och vi blir inte speciellt utbildade i fråga om att veta hur vi ska va lyckliga, utan vi bildar stress genom att sätta stor press på oss och då får vi inte vara människor som det är tänkt vi ska va. Och därmed försvinner empati och kärlek som gör att vi blir hårda på ytan och väldigt destruktiva på insidan.