2012-06-20, 22:14
Medlem
Har haft en matta liggandes på mitt golv en längre tid (ca 1.5år) och den har nu missfärgat mitt platsgolv i vardagsrummet. Nån som möjligen kan ge tips på hur man får bort denna "missfärgning"? Har också haft en vikt på 5kg liggandes på golvet (till min skivstång) en längre period och har gett ifrån sig ett bronsfärgat, cirkelformat märke som jag också vill ha bort. Tackar på förhand!

P.s Om jag visste hur man la upp bilder (om det nu går) så hade jag fixat det
Citera
2012-06-20, 22:42
Medlem
Snurrens avatar
Först och främst behöver vi veta om det verkligen är en plastmatta eller linoleum, de beter sig lite olika nämligen. Jag PM:ar om hur man lägger upp bilder. Kolla inkorgen om en stund.

Är det linoleum så finns det goda möjligheter att missfärgningen "ångar bort" på en vecka, det brukar bli en gulaktig missfärgning där det varit tätt ovanpå men den kan gå bort. Är det däremot en fläck av att golvet omkring blivit solblekt så är det nog kört.

Är det en plastmatta så kan ämnen från den lösa mattan vandrat ner i plasten och det brukar också tyvärr vara svårt att få bort. Mindre fläckar man man lyckas med om man bearbetar dem med s k nanosvampar, de absorberar alla möjliga fläckar från de flesta underlag.

Låt golvet vara en vecka och se vad som händer är mitt första råd, därefter kan du försöka angripa fläckar och missfärgningar.
Senast redigerad av Snurren 2012-06-20 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in