Citat:
Ursprungligen postat av Olsenhh
Hur får man inbränt fett på utsidan/undersidan?
Har bränt in min för ett tag sedan. Gjorde nåt jävla bröd man skulle använda gjutjärnpanna till att grädda i. Efter det började den flagna invändigt. Efter inbränning blev den ok i botten, men längs med sidorna sidådär. Hur bränner man bäst in sidorna?
Jag menar inte den inbränning (instekning) som man ska göra med helt nya gjutjärnspannor.
Jag menar en skrovlig hård svart beläggning som finns på många av mina gamla, ärvda gjutjärnspannor och även på stekpannor av emaljerad plåt från 70-talet. Jag tror de kallades Svarta pantern.
Det är väldigt konstigt att denna uppstår på UTSIDAN av pannorna. Jag kan bara förklara det med att det har stänkt ut fett när man steker som har hamnat på utsidan. Insidan brukar man ju diska eller torka ur efter användning, men man är väl inte så noga med utsidan. Under årens lopp kan det ha resulterat i en hårt fastbränd beläggning.
Om man låter pannan stå och dra med något slags fettlösande ämne brukar man kunna karva bort små små flisor av beläggningen med en vass kniv. Under kan det vara en rödaktig nyans.
Genom envishet har jag lyckats rengöra några gjutjärnspannor så att den släta metallytan kommer fram. En nackdel är att då kan pannan rosta.
Man kan kanske prova att göra som man gör när man gör rent ugnar eller grillgaller: häll såpa på och låt stå i ugn 50 - 100 grader ca en kvart. Låt svalna och torka av.