2012-06-20, 21:41
Medlem
Mors!

Jag har en gammal kär gjutjärnspanna som med åren fått en beläggning på utsidan och lite på undersidan. Man kan karva bort flisor med kniv, men det blir inte snyggt.

På insidan kör jag med grovsaltsmetoden, men hur får jag fint på utsidan?
Citera
2012-06-20, 21:58
Medlem
Draup.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumskalman
Mors!

Jag har en gammal kär gjutjärnspanna som med åren fått en beläggning på utsidan och lite på undersidan. Man kan karva bort flisor med kniv, men det blir inte snyggt.

Ingen expert på området, men jag hade en fin panna med samma defekt. Jag gnuggade med stålull - mest för att det var det jag hade hemma. Men det vart bra och förstörde inte patinan, om man kan kalla det så, hehe
Citera
2012-06-20, 22:14
Medlem
MeanMEs avatar
Jag brukar köra med en mässing eller stålborste i borrmaskinen och matolja efteråt.
Bryr mig inte om hur kastrullerna ser ut så denna metod är både snabb och effektiv.
Citera
2012-06-21, 17:38
Medlem
oregistrerads avatar
Citat:
Mors!

Huvudsaken med en gjutjärnspanna är att den är bra inuti tycker jag. Jag rengör utsidan med stålull eller en grillborste på oemaljerad panna.
Citera
2012-06-21, 21:42
Medlem
Jag tror du menar beläggningen som är gammalt inbränt fett.

Prova med rengöringsmedlet Vim. Jag har lyckats rengöra botten på väldigt gamla och ingrodda gjutjärnsstekpannor med det så att det plötsligt kom fram sedan länge dolda ingjutna siffror och fabriksnamn.

Stryk på Vim ganska tjockt, fukta litet om det behövs och låt stå och dra några timmar. Kanske du nu kan skrapa bort litet av det yttersta lagret fett. Fortsätt på samma sätt.

(Möjligen har de ändrat sammansättningen på Vim, för när jag provade senast var det inte alls lika effektivt).
Citera
2012-06-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Hur får man inbränt fett på utsidan/undersidan?

Har bränt in min för ett tag sedan. Gjorde nåt jävla bröd man skulle använda gjutjärnpanna till att grädda i. Efter det började den flagna invändigt. Efter inbränning blev den ok i botten, men längs med sidorna sidådär. Hur bränner man bäst in sidorna?
Citera
2012-06-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith

Prova med rengöringsmedlet Vim. Jag har lyckats rengöra botten på väldigt gamla och ingrodda gjutjärnsstekpannor med det så att det plötsligt kom fram sedan länge dolda ingjutna siffror och fabriksnamn.

Stryk på Vim ganska tjockt, fukta litet om det behövs och låt stå och dra några timmar. Kanske du nu kan skrapa bort litet av det yttersta lagret fett. Fortsätt på samma sätt.

(Möjligen har de ändrat sammansättningen på Vim, för när jag provade senast var det inte alls lika effektivt).

Vilken av Vim-produkterna menar du?

Olsenhh: Det på sidorna av insidan är samma sorts beläggning av fett. Inte gjutjärnet som flagnar.
Citera
2012-06-24, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olsenhh
Hur får man inbränt fett på utsidan/undersidan?

Har bränt in min för ett tag sedan. Gjorde nåt jävla bröd man skulle använda gjutjärnpanna till att grädda i. Efter det började den flagna invändigt. Efter inbränning blev den ok i botten, men längs med sidorna sidådär. Hur bränner man bäst in sidorna?

Jag menar inte den inbränning (instekning) som man ska göra med helt nya gjutjärnspannor.

Jag menar en skrovlig hård svart beläggning som finns på många av mina gamla, ärvda gjutjärnspannor och även på stekpannor av emaljerad plåt från 70-talet. Jag tror de kallades Svarta pantern.

Det är väldigt konstigt att denna uppstår på UTSIDAN av pannorna. Jag kan bara förklara det med att det har stänkt ut fett när man steker som har hamnat på utsidan. Insidan brukar man ju diska eller torka ur efter användning, men man är väl inte så noga med utsidan. Under årens lopp kan det ha resulterat i en hårt fastbränd beläggning.

Om man låter pannan stå och dra med något slags fettlösande ämne brukar man kunna karva bort små små flisor av beläggningen med en vass kniv. Under kan det vara en rödaktig nyans.

Genom envishet har jag lyckats rengöra några gjutjärnspannor så att den släta metallytan kommer fram. En nackdel är att då kan pannan rosta.

Man kan kanske prova att göra som man gör när man gör rent ugnar eller grillgaller: häll såpa på och låt stå i ugn 50 - 100 grader ca en kvart. Låt svalna och torka av.
Citera
2012-06-24, 15:36
Medlem
Citat:
Vilken av Vim-produkterna menar du?

Olsenhh: Det på sidorna av insidan är samma sorts beläggning av fett. Inte gjutjärnet som flagnar.

Jag vet inte, en flaska Vim som stod i skåpet. Ajax fungerade inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in