2012-06-20, 13:19
Medlem
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden men sak samma.

Mitt problem är att när jag ska titta på serier och har laddat ner undertexter så byts åäö ut mot ? istället. Dvs ordet räka skulle bli r?ka.

Någon som vet hur man fixar detta? Har självklart provat med olika sub filer, så måste vara någon inställning.
Citera
2012-06-20, 16:35
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevligaklas
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden men sak samma.

Mitt problem är att när jag ska titta på serier och har laddat ner undertexter så byts åäö ut mot ? istället. Dvs ordet räka skulle bli r?ka.

Någon som vet hur man fixar detta? Har självklart provat med olika sub filer, så måste vara någon inställning.

Teckentabellen som använts i textfilen (ex.v. UTF-8 eller ISO-8859-1) måste matcha det som är inställt i mediaspelaren. I mediaspelare som ex.v. VNC kan man välja teckentabell för subtitle-filerna i inställningarna. Testa lite olika teckentabeller så hittar du snart rätt.
Citera
2012-06-20, 18:19
Medlem
Andreasvbs avatar
Vad använder du för program för att kolla med?

Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Teckentabellen som använts i textfilen (ex.v. UTF-8 eller ISO-8859-1) måste matcha det som är inställt i mediaspelaren. I mediaspelare som ex.v. VNC kan man välja teckentabell för subtitle-filerna i inställningarna. Testa lite olika teckentabeller så hittar du snart rätt.
VNC är ingen mediaspelare.
Citera
2012-06-20, 19:06
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Vad använder du för program för att kolla med?

VNC är ingen mediaspelare.

Ha, ha . Titta ja. Tänk vilken felskrivning. Menade naturligtvis VLC.

Tack för rättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in