Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Först och främst, om språket har ett främmande skriftsystem så ska man börja med att lära sig det.
Det är också oerhört viktigt att man redan från början skaffar sig en ordentlig grund i den mest fundamentala grammatiken, och verkligen lär sig förstå varför saker och ting skrivs på ett visst sätt så pass bra att man själv klarar av att skriva egna meningar.
Att lära sig en massa "hälsningsfraser" är ganska värdelöst, eftersom allting då blir alldeles för mekaniskt.
Börja med att bara försöka förstå hur man skriver väldigt enkla fraser som "ett hus", "jag ser boken" och såna saker, och bygg sen försiktigt vidare på det, och se alltid till att du förstår allting till 100% innan du tar nästa steg.
Se också till att läsa så mycket text som möjligt på språket ifråga.
Jag håller helt och hållet med dig, det är extra viktigt om man går ifrån att kunna svenska/engelska till att lära sig tyska/slaviska/finska eller andra språk med kasus då det inte hjälper ett dyft om du kan orden, om du bara kan dom i grundform då ett ord kan ofta vara oigenkännligt ifrån sin grundform när det böjs. Och du har ingen aning om varför.
Grundgrammatik är något som man behöva lära sig så fort man kan säga "ett hus" i princip.
Med "Grundgrammatik" menar jag att man åtminstonde borde titta i de viktigaste aspekterna i respektive språk och förstå varför och hur saker händer, men inte nödvändigtvis förstå EXAKT hur man gör och vad.
En annan viktig grejj är ju att det är smart att skaffa någon som kan det språket du lär dig som förstaspråk för att lära dig uttalet rätt från början, det kan annars bli en dålig vana som är svår att träna bort.